قرارداد تولید قطعه و محصول

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از مهمترین و اساسی‌ترین قراردادهای پیمانکاری خدمات بوده و بین کارفرما و پیمانکار با هدف تولید محصول و قطعه‌ای مشخص در بازه زمانی معین با هزینه‌ها معین تنظیم می‌شود. یکی از […]

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از مهمترین و اساسی‌ترین قراردادهای پیمانکاری خدمات بوده و بین کارفرما و پیمانکار با هدف تولید محصول و قطعه‌ای مشخص در بازه زمانی معین با هزینه‌ها معین تنظیم می‌شود.

یکی از اصول قرارداد فوق آن است که کارفرما و پیمانکار هر دو باید طی بازه زمانی تولید قطعه و محصول مورد نظر به مفاد قرارداد متعهد باشند. به عبارت دیگر این قرارداد برای هر دو طرف سندیت دارد.

در این مقاله ضمن بیان مفاد نمونه قرارداد تولید قطعه، نمونه قرارداد ساخت و تولید، نمونه قرارداد ساخت قطعه صنعتی و نمونه قرارداد تولید محصول را بررسی خواهیم کرد.

نمونه قرارداد تولید قطعه

قرارداد تولید قطعه، قراردادی است که بر اساس آن کارفرما مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات را  تحت یک شرایط خاص به شخصی حقیقی یا حقوقی به عنوان پیمانکار تولید قطعه و محصول واگذار می‌کند.

این قرارداد یکی از انواع قرارداد پیمانکاری خدمات است که در قالب یک پروژه و با موضوع تولید و ساخت قطعه و محصولی با در نظر گرفتن تمامی شرایط مدنظر کارفرما است.

البته لازم به ذکر است که از این قالب قراردادی در مشاغل مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن می‌توان به قرارداد خدمات تاسیساتی، قرارداد پیمانکاری تک نفره و قرارداد پیمانکاری خدمات رستوران اشاره کرد.

مهم‌ترین بندهای قرارداد

با توجه به اینکه قرارداد تولید و ساخت قطعه در قالب قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود، بندهای قراردادی آن با قرارداد پیمانکاری مشترک است. در عین حال طرفین می‌توانند با توجه به توافقات خود موارد دیگری که طبق قانون اعتبار دارند را در قرارداد درج کنند. در این زمینه برای درج برخی شروط اختصاصی می‌توانید با کارشناسان قراردادی مشورت کنید.

  • عنوان قرارداد
  • مشخصات طرفین – اگر هر یک از طرفین شخص حقوقی باشد باید مشخصات شرکت را درج کنید.
  • موضوع قرارداد با ذکر جزئیات آن
  • مدت اجرا – تاریخ شروع و پایان باید به‌صورت دقیق درج شود.
  • مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن – می‌تواند به‌صورت نقد، اقساط یا ترکیبی از هر دو باشد ولی معمولا ابتدا وجهی به‌عنوان پیش پرداخت به پیمانکار پرداخت می‌شود.
  • مشخصات فنی – اینکه قطعه یا محصول تولید شده از نظر فنی چه ویژگی‌هایی دارد که در این زمینه کارفرما باید مشخصات را درج کند.
  • تعهدات کارفرما در قرارداد – بخش اصلی قرارداد شامل تعهدات است که شامل موارد متعددی می‌شود.
  • تعهدات پیمانکار در قرارداد – این بخش نیز بسیار مفصل است و باید به دقت تدوین شود.
  • نکاتی که باید در تولید قطعه و محصول مورد نظر رعایت شود
  • فسخ قرارداد – به‌طور کلی امکان فسخ وجود ندارد اما طرفین می‌توانند شروطی را در این رابطه پیش‌بینی کنند. در صورت تحقق شروط می‌توان قرارداد را فسخ کرد.
  • ضمانت‌ها – بخش مهمی از قراردادهای پیمانکاری مربوط به تضامینی مثل ضمانت حسن انجام کار و ضمانت اجرای تعهد است.
  • روش‌های حل اختلاف – با توافق طرفین می‌تواند داوری، مراجعه به دادگاه و غیره باشد.
  • تعداد نسخه‌های قرارداد
نمونه قرارداد پیمانکاری تولید قطعه و محصول
 

نکات قرارداد پیمانکاری تولید قطعه و محصول

در تنظیم قرارداد باید به نکات مهمی توجه کنید چرا که نحوه اجرای قرارداد به همین نکات بستگی دارد و هر چقدر قرارداد شما دقیق‌تر باشد، ضمانت اجرایی بیشتری خواهد داشت. برخی از این نکات در رابطه با پیمانکار و برخی دیگر مربوط به کارفرما هستند:

نکات مرتبط با پیمانکاری

  • در طول مدت پابرجایی قرارداد یا حتی پس از آن، پیمانکار نسبت به حفظ و نگهداری اطلاعات و اسناد مربوطه که در اختیار ایشان قرار می‌گیرد، مسئول است. او نباید تحت هیچ شرایطی اطلاعات، مدارک و دانش فنی که توسط کارفرما در اختیار ایشان گذاشته می‌شود را فاش نماید.
  • پیمانکار موظف است تا موضوع قرارداد را برابر نمونه شاهد تأیید شده توسط کارفرما و باکیفیت مطلوب تولید و تحویل نماید.
  • اگر قالبی از سوی کارفرما برای تولید بطور امانی به پیمانکار تحویل داده شود، پیمانکار باید در حفظ و نگهداری آن تمام تلاش و مساعی لازم را مبذول نماید. این بدین معناست که جبران تمام خسارت‌های ناشی از بی دقتی در امر تولید به عهده پیمانکار خواهد بود.
  • عموماً در قرارداد فوق اینگونه درج می‌گردد که تمامی عوارض و حقوق دولتی به عهده پیمانکار بوده و کارفرما در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت.
  • بخاطر داشته باشید که شخص پیمانکار در مقابل هر گونه قصور، بی مبالاتی، بی توجهی به نکات ایمنی از سوی پرسنل خویش در مقابل کارفرما مسئول است.
  • پیمانکار در مقابل کارفرما به ازای هر پیامد ناشی از تأخیر، ضعف عملکرد، سستی و بی‌مبالاتی، نقض قرارداد و قصور  و غیره مسئولیت مطلق دارد.

نکات مرتبط با کارفرما

  • از اساسی‌ترین نکات قرارداد پیمانکاری تولید قطعه آن است گاها شخص سازنده قطعه یا محصول دارای ارزش است و به عبارتی مهم است که چه شخصی این محصولات را تولید می‌نماید، در این حالات، پیمانکار در غیاب و نبود خویش، موظف است فردی متخصص و مسئول را به عنوان نماینده خود و مدیر پروژه تعیین نماید و با تاییدکارفرما به انجام ادامه کار بپردازد.
  • باید صراحتاً در قرارداد نگاشته شود که کارفرما به ازای تحویل چند تیراژ از قطعات و محصولات مورد قرارداد موظف است تا هزینه مربوطه به پیمانکار پرداخت نماید؟ در حقیقت باید دانست که پرداخت به موقع مطالبات پیمانکار از اساسی‌ترین وظایف کارفرما در قرارداد فوق است.

جمع‌بندی

با توجه به رشد صعودی صنعت رشد و نیز به تولید قطعات و محصولات صنعتی، سفارش انواع قطعه و محصول نیز افزایش پیدا کرده است.

قرارداد قطعه سازی از اساسی‌ترین قراردادهایی است که زمینه صنعت و تولیدات تنظیم می‌شود. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه مانند هر قرارداد دیگری دارای نکات حقوقی بسیاری است و از این رو توصیه می‌شود تا در این زمینه از کارشناسان حقوقی کمک بگیرید.

سوالات متداول

برای تولید قطعه و محصول چه قراردادی مناسب است؟

قرارداد پیمانکاری خدمات، بهترین قالب برای سفارش به تولید کنندگان قطعه است.

آیا امکان اخذ ضمانت از هر پیمانکار در قرارداد وجود دارد؟

بله در این زمینه می‌توانید ضمانت حسن انجام کار را در قرارداد پیش‌بینی کنید.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله