قرارداد پیمانکاری رستوران

نمونه قرارداد پیمانکاری خدمات رستوران

قراردادهای پیمانکاری همواره به دلیل ظرفیت گسترده خود برای رفع نیازهای حقوقی جامعه، چه در زمینه‌های ساختمانی و چه سایر خدمات، نقش مهمی در روابط افراد بازی کرده است. افراد می‌توانند با استفاده از این قراردادها، در بسیاری از خدمات از جمله خدمات غذایی فست‌فودها و آشپزخانه‌ها، اموری مانند استخدام کارگران یا سایر امور اجرایی […]

قراردادهای پیمانکاری همواره به دلیل ظرفیت گسترده خود برای رفع نیازهای حقوقی جامعه، چه در زمینه‌های ساختمانی و چه سایر خدمات، نقش مهمی در روابط افراد بازی کرده است. افراد می‌توانند با استفاده از این قراردادها، در بسیاری از خدمات از جمله خدمات غذایی فست‌فودها و آشپزخانه‌ها، اموری مانند استخدام کارگران یا سایر امور اجرایی رستوران‌ها را به خوبی مدیریت کنند.
در این مطلب قصد داریم با قرارداد پیمانکاری رستوران و کاربرد آن در امور جاری یک رستوارن مانند تجهیز و آموزش، استخدام آشپز و کارکنان رستوران و… آشنا شویم و مهم‌ترین نکات تنظیم قرارداد پیمانکاری رستوران را مرور کنیم.

آشنایی با قرارداد پیمانکاری خدمات

گاهی تصور می‌شود که قرارداد پیمانکاری صرفا در امور ساختمانی و ساخت‌وسازهای عمرانی کاربرد دارد. هر چند یکی از مهمترین زمینه‌های استفاده از قرارداد پیمانکاری در امور ساختمانی است اما قراردادهای متنوع و متعددی تحت عنوان قرارداد پیمانکاری خدمات وجود دارند که می‌توان بوسیله آنها به اهداف حقوقی زیادی دست پیدا کرد.

از قرارداد پیمانکاری خدمات در امور مختلفی مانند قرارداد پیمانکاری کشاورزی، قرارداد تهیه غذا، قرارداد تعمیر آسانسور، قرارداد خدمات تاسیساتی، قرارداد ساخت قطعه و… می‌توان استفاده کرد و متخصصان این حوزه‌ها را برای امور مرتبط به شکل پیمانکاری به کار گرفت.

موضوع تاسیس و راه‌اندازی و همین‌طور تامین امور یک رستوران هم از مواردی است که می‌تواند ذیل پیمانکاری خدمات قرار بگیرد.

تاسیس رستوران و نیازهای حقوقی آن

سرمایه‌گذاری در صنعت غذایی همواره از گزینه‌های جذاب تجارت برای مردم به شمار می‌رود. برای ورود به این دست کسب‌وکارها، به جز داشتن سرمایه کافی، افراد نیاز دارند تا ابتدا دانش و تخصص مورد نیاز برای راه‌اندازی صنعت غذایی را داشته باشند و یا از تخصص متخصصان آن حوزه استفاده کنند. سپس بایستی به نیازهای کسب‌وکار خود توجه کنند.

برای تاسیس یک رستوران باید از مشاغل و تخصص‌های مختلفی بهره‌مند شد. مثلا استخدام آشپز و کارگران سالن‌کار، پیک موتوری، صندوق‌دار و… افرادی هستند که در یک رستوران نقش‌آفرینی می‌کنند. مسئله استخدام و در پاره‌ای از اوقات، آموزش نیروهای انسانی، از مسائل مهم محیط کار برای صاحبان کسب‌وکارها است که نیازمند بسترهای حقوقی یا همان قراردادهای لازم هستند.

موضوع دیگر تجهیز محیط رستوران با اقلام و وسایل مورد نیاز است که البته امری تخصصی است و نمی‌توان بدون اطلاعات کافی از پس آن برآمد.

تمام این موارد ممکن است از طریق فرآیند پیمانکاری صورت بگیرد که مطابق آن صاحب رستوران مایل باشد تا این امور را به افراد متخصص حوزه رستوران بسپارد. در ادامه به طور مثال به قرارداد پیمانکاری انجام امور رستوران و نکات مهم آن می‌پردازیم.

نگاهی به قرارداد پیمانکاری رستوران و انجام امور آن

فرض کنید که شما مالک یک رستوران یا آشپزخانه هستید و از آنجایی که تخصص خاصی در این زمینه ندارید مایلید تا اداره امور رستوران را به دست فرد باتجربه‌ای بسپارید. در چنین زمانی با قرارداد پیمانکاری رستوران سروکار دارید. موضوع تنظیم قرارداد پیمانکاری خدمات در وینداد مفصلا بررسی شده است. به همین خاطر از برخی بندهای عمومی مانند مشخصات طرفین، مدت زمان قرارداد، مبلغ قرارداد، تعداد نسخه‌ها و… صرف‌نظر می‌کنیم و تمرکز اصلی این مطلب را بر تعهدات پیمانکار و بندهای مهم دیگر در قرارداد پیمانکاری رستوران می‌گذاریم.

قرارداد رستوران

برخی نکات مهم قرارداد پیمانکاری رستوران در زیر آمده است:

موضوع قرارداد

موضوع این قرارداد باید به نحوی جامع باشد که تمام امور مورد نظر کارفرما را پوشش دهد. مثلا ذکر شود که « انجام تمامی امور رستوران مورد نظر، شامل تجهیز سالن، استخدام کارکنان، آماده‌سازی و پخت و توزیع غذا، نظافت سالن و جمع‌آوری غذاهای باقی مانده، تبالوی تبلیغاتی و هر مورد دیگری که به اداره موضوع رستوران مرتبط باشد» موضوع این قرارداد است.

تعهدات پیمانکار

– مدیریت منابع انسانی (فرآیند استخدام) و نیروی کار مورد نیاز برای انجام موضوع پیمانکاری با حفظ استانداردهای مهارتی و بهداشتی

– تجهیز سالن و تهیه لوازم مورد نیاز اعم از میز و صندلی، بشفاب و مواد غذایی تازه برای پخت و پز و…

– پرداخت حقوق و بیمه کارکنان رستوران در موعد مقرر ماهانه

– نظارت بر کار پرسنل و بازدیدهای منظم از عملکرد نیروهای کار رستوران

– جلوگیری از اتلاف منابع و خسارت به اموال و محیط رستوران از طریق نظارت و آموزش و…

– عدم واگذاری موضوع پیمان به شخص دیگری

و…

تضمین حسن انجام کار

کارفرما می‌توانند برای اطمینان از عملکرد مطلوب پیمانکار، مطابق قرارداد طلب تضمیناتی مانند سفته یا ضمانت‌نامه بانکی کند.

کسورات قانونی قرارداد

باید هرگونه کسور قانونی مانند بیمه، مالیات و عوارض و… در این بند تعیین تکلیف شود. غالبا پرداخت کسورات بر عهده پیمانکار است.

محرمانگی اطلاعات

اصولا در قراردادهای پیمانکاری از آنجایی که پیمانکار نیاز به اطلاعات دقیق و شفاف از کسب‌وکار کارفرما دارد، توجه به حفظ اسرار شغلی و محرمانگی اطلاعات که در قرارداد محرمانگی با کارمند آورده می‌شود نیز منطقی است. در قرارداد پیمانکاری رستوران هم اطلاعات شغلی نظیر درآمد ماهانه، تعداد مشتریان، هزینه‌های تمام شده و… می‌تواند از مصادیق اطلاعات کسب‌وکار باشد.

فورس ماژور

کارفرما و پیمانکار باید نسبت به فورس ماژوردر قرارداد پیمانکاری و حوادث پیشبینی نشده توافق کنند. غالبا موارد فورس ماژور رافع تکلیف پیمانکار در آن موضوع خاص هستند. مثلا ممکن است زلزله سبب تخریب تجهیزات داخلی رستوران شود که البته این مورد نمی‌تواند مسئولیت‌ پیمانکار را به دنبال داشته باشد.

حل و فصل اختلافات

ممکن است در هر نوع قرارداد پیمانکاری ساختمانی یا خدمات، پیمانکار و کارفرما اختلافاتی پیدا کنند. در این صورت مشخص کردن مجرای حل اختلاف در قرارداد اقدامی پیشگیرانه است. پیشنهاد می‌شود برای قرارداد پیمانکاری رستوران از داور متخصص در امور رستوران و صنایع غذایی استفاده شود.

نیاز به اطلاعات بیشتری درباره قرارداد پیمانکاری رستوران دارید؟

در این مطلب به نکات و بندهای مهم قرارداد پیمانکاری رستوران پرداختیم. با این وجود نباید فراموش کرد که ماهیت قراردادهای پیمانکاری خدمات از تنوع بالا و تفاوت‌های مورد به مورد برخوردار است. به همین خاطر اگر قصد تنظیم قرارداد پیمانکاری رستوران دارید توصیه می‌شود در کنار استفاده از تجربه افراد شاغل در حیطه مدیریت رستوران، از تخصص و مهارت کارشناسان حقوقی امور قراردادها نیز استفاده کنید.

برای تنظیم قرارداد یا سایر مشاوره‌های مربوط به قرارداد پیمانکاری رستوران می‌توانید به تیم حقوقی وینداد اعتماد کنید. با کلیک روی هر کلمه وار صفحه مورد نظر خواهید شد:

مشاوره حقوقی وینداد

بانک قراردادهای وینداد

تنظیم اختصاصی قرارداد

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از