مزایا و معایب ثبت شرکت چیست؟

مزایا و معایب ثبت شرکت چیست؟

آیا برای شما هم این سوال پیش آمده که اصلا به چه دلیلی باید شرکت را ثبت کرد و این همه اصرار برای ثبت شرکت‌ها بر اساس قانون در ضوابط مشخص چیست. مزایا و معایب ثبت شرکت ها چه چیزی می‌تواند باشد که همه حقوقدانان و اشخاص تجاری توصیه به ثبت شرکت بر اساس قانون […]

آیا برای شما هم این سوال پیش آمده که اصلا به چه دلیلی باید شرکت را ثبت کرد و این همه اصرار برای ثبت شرکت‌ها بر اساس قانون در ضوابط مشخص چیست. مزایا و معایب ثبت شرکت ها چه چیزی می‌تواند باشد که همه حقوقدانان و اشخاص تجاری توصیه به ثبت شرکت بر اساس قانون می‌کنند. در این مطلب همراه گروه وینداد باشید تا شما را با جزئیات مزایا و معایب ثبت شرکت آشنا کنیم. در پایان چنانچه نیاز به ثبت شرکت با فرآیندی آسان و هزینه‌ای کم داشتید با ما در ارتباط باشید.

ثبت شرکت چه مزایایی دارد؟

بسیاری از صاحبان سرمایه، ترجیح می‌دهند تا کسب‌وکار خود را از مسیر راه‌اندازی یک شرکت تجاری رونق ببخشند. تاسیس هر شرکت تجاری، مستلزم طی کردن مراحل ثبت شر‌کت است. ثبت شرکت از نظر حقوقی و اقتصادی، برای یک کسب‌وکار مزایای زیادی به دنبال دارد.

۱- مهم‌ترین مزیت ثبت شرکت این است که فعالیت یک کسب‌وکار به شکل قانونی و رسمی دنبال می‌شود و از این جهت، اعتبار کسب‌وکار بیشتر می‌شود.
۲- هرچه اعتبار یک کسب‌وکار افزایش یابد، جذب سرمایه، گسترش تجارت و تنظیم قراردادهای کلان نیز آسان‌تر صورت می‌گیرد.
۳- همچنین یک شرکت ثبت‌شده می‌تواند در مناقصات و مزایده‌ها هم به طور رسمی شرکت کند. از این جهت برخی امتیازات تجاری را دریافت کند.
۴- شرکای تجارت نیز با ثبت شرکت می‌توانند زیر چتر قانون تجارت، از حقوق خود دفاع کنند و اختلافات حقوقی خود را از مجرای قانونی دنبال کنند.
۵- ثبت شر‌کت برای یک کسب‌وکار علاوه بر افزایش سود تجاری، امنیت حقوقی زیادی نیز به دنبال می‌آورد.
۶- به دنبال ثبت شرکت، اساسنامه شرکت نیز در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت می رسد. در اساسنامه میزان سهام، سرمایه، نوع شرکت و غیره ذکرشده است. بنابراین، زمانی که بین شریکان و اشخاص ثالث من جمله مشتریان شرکت، اختلافی در مورد هر یک از این موارد پیش آید، با مراجعه به اساس‌نامه ثبت‌شده می‌توانند به راحتی این مشکل را حل کنند.
۷- با ثبت شرکت در واقع هویت یک شخصیت حقوقی شکل می‌گیرد. همین موضوع موجب می‌گردد تا در صورت فعالیت شرکت در عرصه‌های مختلف، اعتماد مردم جذب شود و مشتریان بسیار زیادی به سراغ آن شرکت بیایند.
۸- با ثبت شرکت، این امکان برای شرکت و نماینده قانونی شرکت فراهم می شود تا با اخذ کارت بازرگانی، در عرصه تجارت خارجی وارد شده و به امر صادرات و واردات بپردازد.

بسته به نوع فعالیت شما نوع شرکت شما تعیین می‌شود. دانستن مزایا و معایب شرکت سهامی خاص ، معایب و مزایای شرکت مسئولیت محدود به شما در انتخاب نوع شرکتتان کمک می‌کند.

معایب ثبت شرکت چیست؟

۱- یکی از معایبی که ثبت شرکت دارد، ضرورت پرداخت مالیات است. البته مالیات بر مبنای درآمد شرکت و سود حاصل از کار و فعالیت محاسبه می‌گردد. چنانچه شرکتی فعالیت نداشته باشد، کافی است اظهارنامه‌ای مبنی بر عدم فعالیت پر نماید. سپس آن را به اداره مالیات بدهد. به صورت کلی، پس از ثبت شرکت، نماینده قانونی شرکت مربوطه موظف است تا حداقل سالی یکبار به سراغ تکمیل دفاتر مالیاتی پلمپ برود و آن را تحویل اداره مالیات دهد.
۲- بعد از ثبت شرکت، مدیران تمام شرکت‌ها باید حقوق کارگران را بر اساس قانون اداره کار و بیمه تامین اجتماعی، بپردازند و آن‌ها را بیمه کنند.
۳- شرکت باید اقامتگاه مشخصی برای انجام فعالیت ها و امور مهم خود داشته باشد. فراهم کردن این مورد، هزینه مضاعفی را به موسسین شرکت وارد نموده و بنابراین، از معایب ثبت شرکت به حساب می آید.
۴- اشخاصی که قصد ثبت یک شرکت را دارند، ملزم به تامین سرمایه اولیه آن شرکت مطابق حداقل های مقرر در قانون هستند. آن‌ها تا زمانی که شرکت به سود برسد باید هزینه را از جیب خود بپردازند، که این امر با تحمیل هزینه به آن‌ها می‌تواند از معایب ثبت شرکت به شمار آید.

اگر بعد از آگاهی از مزایا و معایب ثبت شرکت، نیاز به راهنمایی در خصوص حداقل سرمایه برای ثبت شرکت، هزینه‌های ثبت شرکت و موارد بیشتر دارید، مشاوران ما در وینداد در کنار شما خواهند بود.

نحوه ثبت شرکت و مدارک لازم جهت ثبت شرکت چیست؟

بعد از بیان مزایا و معایب ثبت شرکت چنانچه تصمیم به ثبت شرکتتان گرفتید و از چگونگی شروع مراحل آن آگاهی ندارید، این قسمت را دقیق بخوانید. فرآیند ثبت شرکت در ایران، از مسیر اداره ثبت شرکت‌ها عبور می‌کند. به این معنا که متقاضیان ثبت شرکت ابتدا باید از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، مسیر قانونی ثبت شر‌کت خود را آغاز کنند.

فرایند گام به گام ثبت شرکت

  • در مرحله اول متقاضی ثبت شرکت باید وارد سامانه اداره ثبت شرکت‌ها شود و اطلاعات فرم اولیه را که شامل اطلاعات هویتی متقاضی است تکمیل کند. مرحله بعد انتخاب نام برای شرکت است. متقاضی باید ۵ نام پیشنهادی خود برای اسم شرکت را به ترتیب اولویت در فرم وارد کند. این نام‌ها باید دارای ویژگی‌هایی نظیر تکراری نبودن، خارجی نبودن، با معنا و عرفی بودن، باشند.
  • پس از این مرحله، متقاضی باید اطلاعات مربوط به شرکت مورد نظر را در مدارک لازم برای ثبت شرکت وارد کند. موضوعاتی مانند تعیین موضوع فعالیت شرکت، مدت فعالیت شرکت (محدود یا نامحدود)، مقدار سرمایه، تعداد و ارزش هر سهم (در صورت لزوم)، نشانی، کد پستی و شماره تلفن شرکت از مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که باید در فرم‌های موجود وارد شوند.
  • همچنین نیاز است تا اطلاعات هویتی اعضای شرکت هم در این سامانه به ثبت برسد. اطلاعاتی مانند نام و نشانی و شماره ملی، سمت در شرکت، مدت تصدی سمت مذکور و… اهمیتی اساسی دارند.
  • در صورتی که متقاضی نیاز به داشتن شعبه یا شعباتی برای شرکت خود داشته باشد، باید در سامانه اطلاعات پیشنهادی شعب را نیز ثبت و ضبط کند.
  • در نهایت هم متقاضی بایستی اسنادی مانند اظهارنامه شرکت، شرکت‌نامه شرکت، اساسنامه مصوب شرکت، اقرارنامه اعضای شرکت و… سایر اسناد مرتبط را در سامانه آپلود کرده و ثبت کند تا کد رهگیری ثبت نام اینترنتی را دریافت کند. پس از تایید این اسناد توسط سامانه، متقاضی باید تمامی اسناد و مدارک تاییدشده را پرینت بگیرد و خود و اعضای شرکت آن را امضا کنند. سپس به همراه نسخه‌های اصلی هر مدرک، آن را از طریق پست، به نشانی اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کند.
  • در صورت تایید شرکت توسط اداره ثبت شرکت‌ها، متقاضی باید به اداره ثبت مراجعه کند. یک نسخه از مدارک ارسال‌شده را از متصدی اداره ثبت تحویل بگیرد.
  • در گام پایانی، متقاضی باید آگهی ثبت شر‌کت خود را به همراه اطلاعات اساسی مانند متن شرکت‌نامه در روزنامه رسمی به چاپ برساند.

با در نظر گرفتن موارد بالا خوب است از مزایا و معایب ثبت موسسه غیر تجاری آشنا شوید. ما در وینداد با داشتن سیستم ثبت شرکت و موسسه غیر تجاری قادر هستیم خدمات مورد نیاز ثبت شرکت را در سریع‌ترین زمان، با شفافیت کامل و با کم‌ترین هزینه ارائه کنیم.

جمع‌بندی

کارشناسان ما تجربه زیادی در زمینه ثبت انواع شرکت دارند. به همین دلیل در این مطلب به طور کامل شما را با مزایا و معایب ثبت شرکت آشنا کردیم تا اگر در این مرحله هستید، بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. علاوه بر این تجربه چندین ساله ما باعث شده است تا  فرایند ثبت شرکت را در کمترین زمان و با مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت انجام دهیم.

اگر برای ثبت شرکت خود نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشید تیم مشاوران حقوقی وینداد در طول هفته برای حل مسائل حقوقی و ثبتی شما پاسخگو هستند. کافی است با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

هدف از ثبت شرکت چیست ؟

ثبت شرکت اهداف متعددی دارد که حمایت قانونی از شرکت‌ها و نظارت بر آن‌ها از مهم‌ترین اهداف آن است. برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

آیا اساسنامه همه‌ی شرکت‌ها به یک صورت است؟

برای شرکت‌ها اساسنامه‌های آماده و چاپی وجود دارد که موسسین می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند. بهتر است، این نمونه‌های آماده باید با توجه به نیاز شرکت و موسسین تغییر کند تا در آینده مشکلی ایجاد نشود. می‌توان اساسنامه را به کمک مشاورین حقوقی تدوین یا ویرایش نمود.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
اردشير سلامت
اردشير سلامت
3 ماه پیش

با سلام و احترام اینجانب همسر مرحوم اردشیر سلامت هستم ودرخصوص اطلاعات ثبت شده وسهام دار ونحوه نقل وانتقال ومیزان سهامداران شرکتهای سرمایه‌گذاری ودارای شناسه ملی وکد اقتصادی ونحوه فعالیت ودر فعالیت کدام شرکت ها میباشد وتاریخ ثبت ومجوز فعالیت را راهنمایی کنید برای بررسی ونحوه اقدامات قانونی با سپاس

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت