مالیات شرکت ها چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات شرکت ها چگونه محاسبه می‌شود؟

بخشی از درآمد دولت از طریق مالیات شرکت تامین می‌گردد، به این دلیل این منبع درآمد دولت اهمیت زیادی دارد. علاوه بر آن شرکت‌ها با پرداخت مالیات از مزایایی که قانون برای آنها قرارداده است، بهره‌مند می‌گردند. عدم پرداخت مالیات شرکت می‌تواند پیامد‌های قانونی برای شرکت‌ها داشته باشد و شرکت‌ها را با جریمه‌های سنگین مواجه […]

بخشی از درآمد دولت از طریق مالیات شرکت تامین می‌گردد، به این دلیل این منبع درآمد دولت اهمیت زیادی دارد. علاوه بر آن شرکت‌ها با پرداخت مالیات از مزایایی که قانون برای آنها قرارداده است، بهره‌مند می‌گردند. عدم پرداخت مالیات شرکت می‌تواند پیامد‌های قانونی برای شرکت‌ها داشته باشد و شرکت‌ها را با جریمه‌های سنگین مواجه نماید. در این مقاله قصد داریم نکاتی چند در رابطه با انواع مالیات، نحوه محاسبه و مرجع پیگیری آن بیان نماییم.

انواع مالیات شرکت ها

قبل از هر چیزی باید با انواع مالیات شرکت ها آشنا بشویم. شرکت‌ها چند نوع مالیات پرداخت می‌نمایند و نحوه محاسبه هر کدام از آنها متفاوت است. مالیات‌ها یا مستقیم اند و یا غیرمستقیم.

  • مالیات مستقیم شرکت، مبلغی است که مستقیما از درآمد و دارایی شرکت گرفته می‌شود.
  • مالیات غیرمستقیم به صورت غیرمستقیم از کالا و اموال پرداخت می‌گردد.

انواع مالیات شامل موارد زیر است:

  • مالیات بر درآمد: به میزان درآمد شرکت به طور مستقیم مربوط است و هر شرکتی موظف است نسبت به درآمد خود چه در داخل و چه در خارج کشور مالیات بپردازد.
  • مالیات بر عملکرد: همانگونه که از نام آن برمی‌آید باید شرکت‌ها بر اساس سود و زیان ناشی از عملکرد خود مالیات بپردازند.
  • مالیات بر اموال و املاک: شرکت‌ها موظف اند برای اموال و سرمایه ای که دارند و ارزش اسمی سهامشان مالیات بپردازند.
  • مالیات تکلیفی: شرکت‌ها باید بر اساس فعالیت و سودی که به دست آورده‌اند مالیات پرداخت نمایند. می‌توان به محاسبه حقوق کارمندان اشاره کرد به این صورت که مقداری از حقوق کارمندان به عنوان مالیات توسط شرکت پرداخت می‌گردد.
  • مالیات بر ارزش افزوده: در مرحله تولید کالا و به واسطه کاری که روی آن انجام می‌گردد به دست می‌آید.

نحوه استعلام مالیات شرکت

برای استعلام مالیات شرکت و بدهی مالیاتی لازم است وارد سامانه استعلام مالیاتی شرکت شده و با وارد کردن شناسه ملی شرکت و یا شخص حقوقی از میزان بدهی خود مطلع گردند.
روش دیگری نیز برای استعلام بدهی مالیاتی شرکت وجود دارد. اپلیکیشن مالیات من توسط سازمان امور مالیاتی کشور طراحی شده و افراد و شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده نمایند.

نحوه محاسبه مالیات شرکت ها

مالیات از هزینه‌هایی است که شرکت‌ها به صورت مداوم و سالیانه می‌پردازند. هزینه‌های دیگر شرکت شامل هزینه‌های ثبت شرکت، حداقل سرمایه برای ثبت شرکت هزینه‌هایی هستند که در زمان تشکیل شرکت باید در نظر گرفته شوند و باتوجه به قوانین ثبت شرکت پرداخت گردند. از دیگر هزینه‌های جاری شرکت‌ها می‌توان به حقوق کارکنان و هزینه‌های اقامتگاه شرکت و غیره اشاره کرد.

مالیات در انواع شرکت های متفاوت ممکن است با روش‌های متفاوتی محاسبه گردد. نحوه محاسبه مالیات ثبت شرکت ها در ادامه آورده‌ایم:

محاسبه مالیات شرکت تازه تاسیس

شرکت تازه تاسیس بعد از ثبت تا دو ماه وقت دارد مالیات بر سرمایه پرداخت نمایند. برای پرداخت آن لازم است عدد نیم را تقسیم بر هزار کنید و سپس عدد به‌دست‌آمده را در سرمایه ثبت‌شده ضرب نمایید تا میزان مالیات بر سرمایه به دست آید.

مالیات ثبت شرکت با مسئولیت محدود

مالیات شرکت‌های مسئولیت محدود از طریق محاسبه جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد حاصله از فعالیت انتفاعی به دست می‌آید. این درآمدها را شرکت‌ها از منابع مختلف در ایران و یا خارج از ایران به دست آورده‌اند و پس وضع زیان واردشده و کسر معافیت‌های مقررشده مالیات آن معادل بیست و پنج درصد است.

مالیات ثبت شرکت سهامی خاص

این شرکت‌ها باید ده درصد از تمامی درآمد خود را به عنوان مالیات شرکت سهامی خاص پرداخت نمایند. پس از اینکه کسر ده درصدی مالیات صورت گرفت با محاسبه دقیق می‌توانند مابقی مالیات مستقیم را پرداخت نمایند.

مالیات شرکت دانش بنیان

هنگام محاسبه مالیات شرکت دانش بنیان تنها درآمدهایی مشمول مالیات می‌شوند که به درآمد ناشی از مصادیق فعالیت دانش بنیان مربوط است. تشخیص آن نیز برعهده کارگروه‌هایی است که به سازمان امور مالیاتی گزارش می‌دهند.

مالیات موسسه غیر تجاری

مالیات موسسه غیر تجاری در صورتی محاسبه می‌شود که دارای فعالیت انتفاعی باشند. در این صورت از ماخذ کل درآمد مشمول مالیات فعالیت انتفاعی، مالیات به نرخ بیست و پنج درصد وصول می‌شود.

مالیات شرکت تعاونی

شرکت‌های تعاونی ده درصد از درآمد مشمول مالیات این شرکت‌ها را با توجه به معافیت مالیاتی به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند.

مرجع رسیدگی به اختلاف مالیاتی

ممکن است پرداخت مالیات شرکت با اعتراض مودیان مواجه گردد. در صورتی که پرداخت مالیات توسط شرکت‌ها مورد اعتراض قرار بگیرد، هیئت حل اختلاف مالیاتی و شورای عالی مالیاتی دو مرجعی هستند که به اختلافات مالیاتی رسیدگی می‌نمایند. آرای صادره از هیئات حل اختلاف قطعی است اما آرای غیر قطعی هم از این مرجع صادر می‌گردد که تا یک ماه فرصت تجدید نظر وجود دارد. شورای عالی مالیاتی نیز به آرای قطعی که مورد شکایت مودی واقع‌شده رسیدگی می‌نماید.

استفاده از مشاور مالی

زمانی­ که مدیرعامل، جهت اصلاح مسیر مالی شرکت خود، تصمیم به انتخاب یک مشاور مالی و مالیاتی می­‌گیرد، بهتر است با افرادی که تجربه داشتن یک مشاور مالی یا یک برنامه مالی را داشته­‌اند، مشورت کند. مدیرعامل باید فردی را به عنوان مشاور حقوقی مالیات تعیین کند تا شرکت را به اهداف تعیین شده برساند. مشاور مالی به پشتیبانی مستمر مالی، دادرسی و پیگیری پرونده‌های مالی می‌پردازد و مطمئن می‌شود شرکت متحمل هزینه‌های اضافه نمی‌شود.

سخن پایانی

پس از ثبت شرکت، مالیات شرکت مسئله مهمی است که مدیران شرکت‌ها باید به آن توجه داشتند زیرا عدم پرداخت مالیات، برای شرکت‌ها تخلفات مالیاتی به وجود می‌آورد. نحوه محاسبه مالیات بسیار مهم است که باید توسط کارشناسان با تجربه انجام شود. علاوه بر آن در دعاوی مربوط به شرکت‌ها لازم است که مشاوران و کارشناسان متخصص در کنار شما باشند.
تیم کارشناسان ثبتی وینداد تجربه بسیاری در زمینه ثبت شرکت و رسیدگی به شکایات‌ها مالیاتی و دعاوی تخصصی شرکت‌ها دارند کافی است در طول هفته با ما تماس بگیرید. پرسش‌های خود را می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما به آن‌ها پاسخ دهند.

سوالات متداول

معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان کدام است؟

شرکت‌های دانش بنیان فقط از مالیات بر عملکرد معاف هستند و برای مابقی مالیات‌ها که شامل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تکلیفی می‌شود مالیات پرداخت نمایند.

آیا شرکتی که ثبت شده ولی فعالیتی ندارد، مشمول پرداخت مالیات می‌شود؟

تمامی شرکت‌ها باید مالیات پرداخت نمایند اما شرکتی که ثبت شده است ولی فعالیت ندارد باید دفاتر تجاری خود را پلمپ نماید. درانتهای هر سال مالی مدیرعامل باید به اداره امور مالیاتی مراجعه و دفاتر و اظهارنامه و عدم فعالیت خود را اعلام نماید در اینصورت و پس از بررسی توسط کارشناس، شرکت ثبت‌شده بدون فعالیت مالیات نخواهد داشت.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت