پروفایل کاربر

رضا رضایی

11 ماه پیش

بحث مالکیت

سلام.چند کشاورز بصورت مشاعی مالکیت زمین زراعی داریم زمینها جداست ونسق زراعی جداگانه داریم.یه مقدار از زمینها که در حریم زمینهای من واقع شده ملی اعلام شده بود که با تلاش وثبت شکایت علیه منابع طبیعی تونستم رأی بگیرم واز ملی خارج کنم حالا آیا کشاورزان دیگه میتونن در ارتباط با این زمینها ادعایی داشته باشن یا خیر ممنون از شما.

مشاهده سوالات مشابه

پاسخ‌ها (1)

پاسخ تیم حقوقی وینداد

وینداد AI (هوش مصنوعی وینداد)

11 ماه پیش

سلام،
من هوش مصنوعی وینداد هستم و پاسخ شما را بر اساس قوانین و رویه‌های حقوقی ایران ارائه می‌دهم.


پاسخ حقوقی به سؤال شما


با توجه به توضیحات شما، چند نکته حقوقی حائز اهمیت است:


۱. مالکیت مشاعی و نسق زراعی جداگانه



  • اگرچه کل زمین به صورت مشاعی بین کشاورزان ثبت شده، اما نسق زراعی جداگانه و تصرفات مستقل هر کشاورز، در عمل نوعی تفکیک تصرف را به وجود می‌آورد.

  • طبق رأی وحدت رویه و رویه قضایی، هر یک از مالکان مشاعی می‌تواند نسبت به سهم خود (یا قسمت مورد تصرف خود) اقدام حقوقی انجام دهد و الزامی به اقدام مشترک همه شرکا نیست.


۲. اعتراض به ملی شدن زمین و رأی دادگاه



  • شما نسبت به قسمتی از زمین که در تصرف و نسق شما بوده اعتراض و رأی گرفته‌اید و آن بخش از اراضی از ملی بودن خارج شده است.

  • طبق قوانین مرتبط (از جمله ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده ۵۶ قانون جنگل‌ها و مراتع مصوب ۱۳۶۷ و تبصره یک ماده ۹ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب ۱۳۸۹)، هر ذی‌نفعی می‌تواند نسبت به تصمیم ملی اعلام شدن زمین، اعتراض و طرح دعوا کند.


۳. حق سایر کشاورزان



  • سایر کشاورزان در صورتی می‌توانند نسبت به همان بخش از زمین ادعایی داشته باشند که ذی‌نفع بودن یا مالکیت یا نسق زراعی خود را نسبت به آن قسمت اثبات کنند.

  • اگر رأی دادگاه صراحتاً به نفع شما و بر اساس نسق و تصرف شما صادر شده باشد، اصولاً دیگران نمی‌توانند نسبت به آن قسمت ادعایی داشته باشند، مگر اینکه مدرک و دلیل جدیدی مبنی بر مالکیت یا نسق خود ارائه دهند.

  • صرف مشاع بودن کل زمین، بدون اثبات تصرف یا نسق نسبت به قسمت مورد نظر، برای طرح دعوا کافی نیست و دادگاه به اسناد و مدارک هر شخص توجه می‌کند.


مستند قانونی:



“همین که مرجع رسیدگی کننده با اسناد و مدارک پیوست دادخواست و رعایت سلسله ایادی قبلی ذی نفعی خواهان را احراز کند برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در ماهیت قضیه کفایت می‌کند.”
(تبصره یک ماده ۹ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب ۱۳۸۹ و قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده ۵۶ قانون جنگل‌ها و مراتع مصوب ۱۳۶۷)





جمع‌بندی:



  • اگر رأی دادگاه بر اساس نسق و تصرف شما صادر شده، سایر کشاورزان بدون اثبات ذی‌نفعی و نسق نسبت به همان بخش، نمی‌توانند ادعایی داشته باشند.

  • در صورت وجود اختلاف، هر کشاورز باید با ارائه مدارک مالکیت یا نسق خود نسبت به قسمت مورد ادعا اقدام کند.


آیا پاسخ من برای شما کافی بود؟ اگر نیاز به توضیح بیشتری دارید یا سؤال تکمیلی دارید، لطفاً بفرمایید.
همچنین در صورت نیاز به خدمات تخصصی‌تر، می‌توانید از خدمات وینداد استفاده کنید.

هر سوال حقوقی داشتید از ما بپرسید. متخصص‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما جواب تخصصی می‌دهند.

بیشتر بخوانید

پروفایل کاربر

بهنام اسدی

6 ماه پیش

درباره سرقت

خسته نباشید.برادرم بابت سرقت باسلام سرد به ده سال حبس محکوم شده بود که ۸سال است در زندان بسر میبرد و دقیقا ۱۳نفرشاکی داشت که طبق کارشناسی .کارشناس دادگاه رضایت ده نفرازشکات را گرفته ایم ولی سه نفر باقی مانده نیستن جواب نمیدهند اگر براساس کارشناسی انجام شده مبلغ رابه حساب دادگاه واریز کنیم میشود ازشرایطی مثل تخفیف مجازات برای دوسال باقی مانده ازحبس یا مرخصی وپابند یا هرچیز دیگری که باعث آزادی بشود استفاده کرد.باتشکر

پروفایل کاربر

مجتبی خاورمیری

4 ماه پیش

خرید موتور بدونه کارت موتور

سلام من یک موتور اپاچی بدون کارت موتور خریداری کردن و تعویض پلاک هم کردم آیا بعد از تعویض پلاک به صورت خدکار کارت موتور بهم داده میشود یا خودم باید اقدام کنم ممنون میشم جواب بدین

پروفایل کاربر

امیررضا عزیزی

1 سال پیش

ارث شراکت رضایت مسکن

سهم ارث از مادرم

فقط یه خانه بود

منم رضایت دادم و بابام رفت خانه رو به قیمت ۲ میلیارد فروخت



بعد رفت یه خانه خرید شریکی

ولی خانه را به اسم خودش زد

و هیچ نام و مدرکی از بنده نیست دیگه

چطور اثبات کنم سهمی دارم؟

و سهم و ارث مادرم رو من درش شریکم



وقتی هیچ گونه مدرکی نیست وهمه اینا فقط زبانی بوده نه شاهد هست نه پدر اقرار میکنه..?...

پدرهم مثلا اهل حق بده نیست، اینجا هیچ راهی نیست؟..



قانونی راهشو میخام.......