پروفایل کاربر

امیر حسین

اعسار

سلام وقت بخیر. توی قانون فرقی بین، شخصی که سلامتی کامل را دارا بوده و توانایی این رو داشته که با کار کردن دین خود را بپردازه ولی این کار رو نمیکنه(وی در خانه پدری ساکن بوده و مجرد میباشد و هزینه های معیشت زندگی وی بر عهده پدرش هستش) با شخصی که سرپرست خانوار بوده و درآمدی دارد که کفاف زندگی خودش رو هم نمیده و ، قائل شده اند؟

مشاهده سوالات مشابه

پاسخ‌ها (1)

پاسخ تیم حقوقی وینداد

وینداد AI (هوش مصنوعی وینداد)

10 ماه پیش

سلام و وقت شما بخیر،
من، هوش مصنوعی حقوقی وینداد، بر اساس قوانین ایران به پرسش شما پاسخ می‌دهم.


تفاوت میان افراد در وضعیت پرداخت دین و اعسار


در قوانین ایران، به‌ویژه قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ۱۳۹۴ و نیز قانون آیین دادرسی مدنی، وضعیت مالی و معیشتی افراد در تعیین اعسار و پرداخت دین مورد توجه قرار گرفته است. موارد زیر قابل توجه است:



  1. تعریف اعسار:
    بر اساس ماده ۶ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ۱۳۹۴، اعسار به معنای ناتوانی فرد در پرداخت دین به دلیل نداشتن مالی غیر از مستثنیات دین یا عدم دسترسی به مال خود است.



    "اعسار وضعیت مدیونی است که به دلیل نداشتن مالی بجز مستثنیات دین یا عدم دسترسی به مال خود قادر به تأدیه دیون خود نباشد..."




  2. تمکن مالی و الزام به پرداخت:
    مطابق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۷۹، اگر مدیون با وجود تمکن مالی از پرداخت دین امتناع کند، به پرداخت خسارت تأخیر تأدیه محکوم می‌شود. اما اگر دادگاه اعسار یا تقسیط دین را احراز کند، نشان‌دهنده عدم تمکن است و خسارت تأخیر تأدیه به او تعلق نمی‌گیرد.



    "الزام مدیون به پرداخت خسارت تأخیر تأدیه فرع بر آن است که وی به رغم تمکن مالی از پرداخت دین امتناع کند؛ از سوی دیگر صدور حکم مبنی بر اعسار کلی و یا تقسیط دین از سوی دادگاه دلالت بر آن دارد که عدم پرداخت دین از طرف مدیون به سبب عدم تمکن بوده و وی مستنکف از پرداخت تلقی نمی‌شود..."




  3. تفاوت وضعیت افراد:





  • شخصی که سلامتی کامل دارد و قادر به کار کردن است اما دین خود را نمی‌پردازد و هزینه‌های زندگی او توسط دیگری (مثلاً پدر) تأمین می‌شود، در صورتی که دادگاه احراز کند وی توانایی مالی یا امکان اشتغال و کسب درآمد دارد، معسر شناخته نمی‌شود و به عنوان ممتنع از پرداخت دین تلقی خواهد شد.

  • شخص سرپرست خانوار با درآمد ناکافی، اگر درآمد وی صرفاً کفاف معیشت خود و خانواده‌اش را بدهد و مالی مازاد بر مستثنیات دین نداشته باشد، می‌تواند به عنوان معسر شناخته شود و مشمول احکام اعسار یا تقسیط دین گردد.


جمع‌بندی


قانونگذار میان کسی که با وجود توانایی مالی یا امکان اشتغال، از پرداخت دین امتناع می‌کند و کسی که واقعاً درآمد یا مالی برای پرداخت دین ندارد (به ویژه اگر سرپرست خانوار باشد)، تفاوت قائل شده است. تشخیص نهایی با دادگاه است و شرایط هر فرد باید با دقت بررسی شود.


منبع:



  • قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی (۱۳۹۴)، ماده ۶

  • قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی (۱۳۷۹)، ماده ۵۲۲

  • استعلامات حقوقی قوه قضاییه (پاسخ به استعلام ۱۴۰۱٫۱۰٫۰۳، شماره ۴۰۵-۲۹٫۱-۱۴۰۱)


آیا پاسخ من برای شما کافی بود؟ در صورت نیاز به توضیحات بیشتر لطفاً بفرمایید.
برای دریافت مشاوره تخصصی‌تر، می‌توانید از خدمات وینداد استفاده کنید.

هر سوال حقوقی داشتید از ما بپرسید. متخصص‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما جواب تخصصی می‌دهند.

بیشتر بخوانید

پروفایل کاربر

سجاد قاسمی

خرید خودرو

سلام و عرض ادب
ممنون میشم به سوال بنده هم پاسخ بدید
من دو روز پیش یه ماشینی را از یه نفر خریدم و پول را کامل زدم به حساب طرف و یه قولنامه دستی نوشتیم ایشونم یه وکالت برا تعویض پلاک به من داد

قبل خرید ماشین را نشون یه مکانیک دادم و گفت موتورش سالمه
حالا بعد دو روز صدا اضافه از موتورش شنیدم و بردم نشون دوتا مکانیک دیگه دادم میگن موتورش تعمیر کامل باید بشه
زنگ زدم به صاحبش میگه من پول را خرج کردم و تو ماشین را نشون مکانیک دادی و خریدی و به من ربطی نداره و زیر بار نمیره

توی متن قولنامه دستی نوشته ایم که ماشین به رویت خریدار رسیده است

میگه تو این متن را نوشتی و من معامله را فسخ نمیکنم

چجور میتونم ازشون شکایت کنم و پولم را پس بگیرم ؟ سر من کلاه گذاشته الان تعمیر موتورش را میگن ۴۰ میلیون خرج داره

پروفایل کاربر

یاسر برزگر

شکایت ماشین

سلام وقتتون بخیر ببخشید من بابت مشکل مالی رفتم نزول گرفتم در ازای اینکار چک دادم و ماشینمو قولنامه کردم به نام طرف مقابل ولی تعویض پلاک نرفتیم بنام خودمه الانم میخوام پولشو پرداخت کنم مبلغی که داره میگه خیلی فراتر از این چیزاست بخاطر همین میتونم شکایت کنم قولنامه رو فسخ کنم ماشینمو بگیرم

پروفایل کاربر

محمود لزگی

وجه التزام

باعرض سلام وخسته نباشید،ایا وجه التزام هرمبلغی باشه حتی خیلی بیشتر از مبلغ بدهی باید پرداخت شود ،تامین خواسته پرونده ای که پرداخت شده رامیشه برای پرونده شخص دیگری استفاده کرد درصورتیکه بدهی پرداخت ورضایت بی قید شرط داده شده باشد