انتخاب نام شرکت چه نکات و شرایطی دارد؟

انتخاب نام شرکت چه نکات و شرایطی دارد؟

انتخاب نام برای شرکت در هنگام تاسیس شرکت بسیار مهم است. چرا که از عوامل موفقیت کسب‌وکارها و شرکت‌ها، انتخاب نام مناسب است. در هنگام انتخاب نام برای شرکت باید بسیار دقت شود تا بعدا درصدد تغییر نام برنیایید. در این مطلب نکات لازم برای تعیین عنوان شرکت را بیان می‌کنیم. برای خواندن سریع هر […]

انتخاب نام برای شرکت در هنگام تاسیس شرکت بسیار مهم است. چرا که از عوامل موفقیت کسب‌وکارها و شرکت‌ها، انتخاب نام مناسب است. در هنگام انتخاب نام برای شرکت باید بسیار دقت شود تا بعدا درصدد تغییر نام برنیایید. در این مطلب نکات لازم برای تعیین عنوان شرکت را بیان می‌کنیم.

چرا انتخاب نام برای شرکت مهم است؟

انتخاب اسم شرکت هویت آن را نشان می‌دهد و پس از ثبت شرکت، قانون و افراد، شرکت را با این عنوان می‌شناسند. باید توجه داشت نام شرکت باعث معرفی کردن هویت شرکت و همچنین نوع فعالیت و خدمات شرکت می‌شود. نام مدنظرتان نباید قبلا توسط شرکت دیگری ثبت شده باشد. اطمینان از این مساله از طریق گرفتن استعلام شرکت به دست می‌آید.

برای تغییر نام شرکت نیاز به انجام مراحل تغییر در اساسنامه شرکت وجود دارد. ثبت تغییرات شرکت هنگامی که قصد تغییر نام داشته باشید ضروری است. تصمیم تغییر نام به عهده مجمع عمومی است.

نهاد تاییدکننده نام شر‌کت چیست؟

انتخاب نا‌م شرکت، یکی از مراحل اولیه و مهم ثبت شرکت در حقوق ایران است. اداره ثبت شرکت‌ها نهادی است که متقاضیان ثبت شرکت بایستی اسناد و مدارک و اطلاعات مرتبط با ثبت شرکت را به تایید آن درآورند.

فرآیند ثبت شرکت از طریق سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها، انجام می‌پذیرد. مطابق این سامانه، انتخاب نام شرکت، دومین مرحله، یعنی مرحله پس از یکی از تکمیل فرم‌های اطلاعات متقاضی است. متقاضی ثبت شرکت باید ۵ نام پیشنهادی خود را برای شرکت در این سامانه به ثبت برسد. این نام‌ها نیز بایستی توسط اداره ثبت شرکت‌ها بررسی و تایید شوند.

محدودیت‌های انتخاب نام شرکت

توجه داشته باشید که از برخی کلمات نمی‌توان استفاده نمود و لازم است این موارد را بشناسید.

  • کلماتی مانند باور، فیلتر،هدف، کشور، ملت و …از محدودیت‌هایی است که در هنگام انتخاب اسم شرکت نباید به کار برد، چرا که این کلمات مختص تشکیلات دولتی است.
  • استفاده از نام یکی از شرکا به عنوان نام شرکت نیز ممنوع است. به این خاطر که در ذهن اینگونه متبادر می‌کند که فقط همان یک شریک مسئولیت دارد و نه دیگر شرکا. این امکان تنها برای شرکت‌های تضامنی وجود دارد.
  • به کار بردن کلمه‌هایی که مخالف موازین شرعی‌ست و اسامی مستهجن ممنوع است.
  • به کار بردن اسامی دانشمندان و شاعران با محدودیت و ممنوعیت روبه روست.
  • انتخاب نام‌هایی که از عنوان‌ و اسامی بیگانه استفاده شده است.
  • استفاده از نام انسان‌ها در هنگام ثبت شرکت ممنوع است.

نکات لازم در انتخاب نام

قبل از اینکه مراحل ثبت شرکت را بیان کنیم، لازم است نکاتی در رابطه با قوانین ثبت نام شرکت بدانیم که در ذیل به آن اشاره می‌نماییم:

عنوان فارسی معنادار

نام مدنظر شما ریشه و معنی فارسی داشته باشد. استفاده از اسامی بی‌معنی و فاقد محتوا، احتمال رد شدن نام انتخابی شرکت را افزایش می‌دهد مگر آنکه توسط شرکا، معنادار بودن نام انتخابی اثبات شود. اگر در نام شرکت شما اعداد وجود دارد، باید حتما به حروف نوشته شود.

تکراری نبودن عنوان

نام مدنظر شما نباید تکراری باشد؛ یعنی توسط شرکت دیگری ثبت نشده باشد. بنابراین شرکا باید پیش از انتخا‌ب نام برای شرکت، در خصوص اسامی مورد نظر، استعلام ثبت شرکت را بگیرند.

قید کردن نوع شرکت در عنوان آن

انواع شرکت باید در عنوان آن نشان داده شود. توجه داشته باشید در شرکت‌های سهامی عام باید عبارت «سهامی عام» و در شرکت‌های سهامی خاص باید عبارت «سهامی خاص» و همچنین درشرکت‌های تضامنی و شرکت‌های با مسئولیت محدود عبارت « تضامنی» و «مسئولیت محدود» قبل و یا بعد از نام شرکت باید آورده شود. استفاده از نام شخص در کنار نام شرکت نشان‌دهنده تضامنی بودن شرکت است.

تعیین نام سه بخشی

نام شرکت باید از سه سیلاب تشکیل شود.  در برخی موارد استفاده از اسم‌های چهارسیلابی مانعی ایجاد نمی‌کند. معمولا اسم های دو سیلابی تکراری اند، بنابراین استفاده از نام دو سیلابی تنها در صورتی که تکراری نباشد منعی ندارد. البته برخی عناوین و کلمات امکان اضافه شدن به نام شرکت را دارند، اما جزو محدودیت سه هجا نیستند. مثل کلمات موسسه، نوع شرکت (سهامی خاص و…) و…

تعیین نام مرتبط

نام شرکت با موضوع شرکت مرتبط باشد. به طور مثال اگر شرکت متقاضی در حوزه بازرگانی خارجی فعالیت دارد، انتخاب نامی مرتبط با ورزش یا گردشگری، باعث رد نام خواهد بود.

دریافت مجوز خاص انتخاب برخی اسامی

گاهی ممکن است شرکا بنا به موضوع فعالیت شرکت، نیاز داشته باشند تا از عناوین خاصی مانند انجمن، لیزینگ، کانون، بنیاد، خیریه و… استفاده کنند. در این مواقع، دریافت مجوز از نهادها و ارگان‌های خاص ضروری خواهد بود.

 رعایت موازین اشاره به اسم اماکن

استفاده از اسامی شهرها، باید با توجه به اقامتگاه شرکت باشد. در انتخاب نام برای شرکت، می‌توان به صورت ترکیبی، از نام شهرها یا مناطق هم استفاده کرد، به شرط آنکه نام شهر استفاده‌شده با اقامتگاه شرکت یکسان باشد. مثلا اگر در نام شرکت از نام شهر شیراز استفاده می‌شود، محل فعالیت شرکت هم باید شهر شیراز باشد.

رعایت موازین اخلاقی و شرعی و قانونی

نام شرکت خلاف نظم عمومی و موازین داخلی کشور نباشد. اسامی‌ای که دارای محتوای خشونت‌آمیز یا تبعیض‌آمیز و… باشند امکان تایید ندارند.

وجود اسم خاص در نام شرکت

نام شرکت باید شامل اسامی خاص باشد.

برای استعلام نام شرکت کافی است وارد سایت اداره ثبت شرکت ها، سایت روزنامه رسمی و سایت اشخاص حقوقی کشور شوید. سپس با وارد کردن نام شرکت از ثبت بودن آن مطلع شوید. همچنین از قوانین ثبت شرکت این است که حداقل پنج نام را باید با رعایت شرایطی که گفته شد برگزنید.

منظور از اسم خاص در انتخاب نام برای شرکت چیست؟

اسم خاص در این زمینه اسمی است که تنها به یک گروه از افراد اشاره می نماید و این گونه اسم‌ها کمتر بین مردم رواج دارند. بنابراین در انتخاب نام شرکت باید از دو یا سه کلمه که جزو اسامی خاص هستند استفاده نمود. البته توجه داشت اسم و کلمه خاصی که برای هر سیلاب از نام شرکت انتخاب کرده‌اید باید در لغت‌نامه دهخدا وجود داشته باشد. برای مثال کلمه آریا که به اقوام پارس اشاره دارد جزو اسامی خاص است.

نمونه نام شرکت

موارد زیر نمونه اسم شرکت است که به صورت سه سیلابی توسط برخی از شرکت ها انتخاب شده اند و تمام شرایط بالا را در بر دارند.
پویا گسترابتکار، نام آوران دیانا، توسعه تجارت پارسیان، آسان ورزش ایرانیان، خانه سرای آرامش، مهد رنگ پردیس، تراز پایه البرز، اسکان راه پرشین، پارس بتن آرمه، دنیای مشاوران خلاق.

مراحل ثبت نام شرکت

  • پس از اینکه نام مورد نظر خود را انتخاب نمودید، وارد سامانه ثبت شرکت ها می‌شوید و اطلاعات خواسته‌شده را درج می‌نمایید.
  • در قسمت نام‌های انتخابی باید حداقل پنج نام را بیاورید تا در صورتی که هرکدام از آنها انتخاب نشدند نام بعدی بررسی گردد. توجه کنید که اگر اولین نامی که در سامانه ثبت نمودید انتخاب شد، نام های بعدی بررسی نمی‌گردد. بنابراین ترتیب و اولویت نام‌های منتخب خود را رعایت نمایید.
  • پس از اینکه نام منتخب شما توسط کارشناس تایید شد، مهلتی سه ماهه برای آگهی کردن دارید چرا که مهلت اعتبار نام تایید شده محدود است.
  • در صورتی که نام منتخب شما رد شود مراتب با ذکر علت به اطلاعتان می‌رسد.
  • اگر به رد نام منتخبتان اعتراض دارید می‌توانید دلایل خود را در فرم اعتراض وارد نمایید و درخواست کارشناسی مجدد نمایید.

تیم وینداد با سالها تجربه در زمینه ثبت شرکت و نحوه انتخاب نام برای شرکت می‌تواند به شما در انتخاب نام برای شرکت با مسئولیت محدود، انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص، انتخاب نام برای موسسات غیر تجاری کمک شایانی بنمایند.

سخن پایانی

همانطور که بیان شد انتخاب نام برای شرکت می‌توانند بسیار حیاتی باشد. در مرحله انتخاب نام شرکت باید توجه داشته باشید که خلاق باشید و از نام‌های خلاقانه که شرایط ذکر شده در این مقاله را دارند، استفاده نمایید. انتخاب نام برای شرکت نیاز به بررسی و تحقیق بسیار دارد و بهتر است دراین راه از کارشناسان خبره استفاده نمایید.
درصورتی که هرگونه ابهامی در انتخاب نام برای شرکت دارید می‌توانید از تجربیات تیم کارشناسان وینداد استفاده نمایید. تیم وینداد با سالها تجربه در زمینه ثبت شرکت می‌تواند تمام فرایند ثبت شرکت را به وسیله کارشناسان متبحر خود برعهده بگیرد. کافی است با ما تماس بگیرید.

سوالات متدوال

منظور از نام سه سیلابی در انتخاب نام برای شرکت چیست؟

منظور از سه سیلابی بودن نام شرکت سه کلمه‌ای بودن نام شرکت است که باید توجه داشته باشید هر سه سیلاب معنی و مفهوم مناسب داشته باشد. چرا که برخی از کلمات یک سیلاب مجزا نیستند مانند نام شهرها و صفت‌ها.

آیا می‌توان از نام یکی از شرکا در عنوان شرکت استفاده کرد؟

استفاده از نام یکی از شرکا به عنوان نام شرکت نیز ممنوع است. به این خاطر که در ذهن اینگونه متبادر می‌کند که فقط همان یک شریک مسئولیت دارد و نه دیگر شرکا. توضیحات بیشتر در مثاله داده شد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت