انواع راه‌ و روش‌های صادرات کالا کدام‌اند؟

انواع راه‌ و روش‌های صادرات کالا کدام‌اند؟ چه ویژگی‌هایی دارند؟

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که نمی‌دانید راه‌ و روش‌های صادرات کالا کدام است؟ صادرات کالا در هر کشور شیوه­‌های خاص خود را دارد و تاجران بنا به اهداف معین خود، از راه­‌های مختلفی اقدام به صدور کالا می­‌کنند. در این نوشتار قصد داریم از میان انواع راه‌ و روش‌های صادرات […]

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که نمی‌دانید راه‌ و روش‌های صادرات کالا کدام است؟ صادرات کالا در هر کشور شیوه­‌های خاص خود را دارد و تاجران بنا به اهداف معین خود، از راه­‌های مختلفی اقدام به صدور کالا می­‌کنند.
در این نوشتار قصد داریم از میان انواع راه‌ و روش‌های صادرات کالا راه و روش‌های صادرات کالا به دو روش­ اصلی صادرات کالا در نظام تجاری ایران اشاره کنیم و برخی از دسته­‌بندی­‌های رایج در حوزه شیوه­‌های صادرات را بررسی کنیم.

چنانچه پس از مطالعه این مطلب سوال و ابهام داشتید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

صادرات کالا و مفهوم آن

صادرات کالا عموماً به انتقال و جابجایی کالا از مرز گمرکی یک کشور به کشوری دیگر گفته می‌­شود. برای هر کشوری صادرات یک امر ضروری در جهت توسعه اقتصادی آن است که می­تواند سبب ارتقا کیفیت محصولات تولیدکنندگان شود و درواقع آنها را با استانداردهای جهانی هماهنگ کند. علاوه بر منافع مادی صادرات در حوزه­‌های اشتغال و ارتقای سطح زندگی، می­توان صادرات را پُلی برای تماس با جهان و حتی انتقال فرهنگ کشور به فراسوی مرزها دانست. به همین دلیل هر کشوری که خواستار استقلال اقتصادی و رشد سطح زندگی شهروندان خود است، به صادرات نگاهی ویژه دارد تا از طریق آن بتواند افق‌­های اقتصادی جدیدی را در سطح بین‌­المللی کشف کند.

برای ورود به بحث راه‌ و روش‌های صادرات کالا باید گفت که به‌­طور کلی، صادرات از نظر شیوه و هدف خروج کالا به دو دسته اصلی صادرات قطعی و صادرات موقت تقسیم می­‌شود. در ادامه ابتدا به صادرات موقت اشاره می‌­کنیم و در این رابطه توضیحاتی مختصر ارائه کرده و سپس درمورد صادرات قطعی و انواع زیرشاخه‌­های آن مطالبی را عنوان می‌­کنیم.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و توسعه صادراتتان انجام دهید این است که از راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی استفاده کنید. همین الان نسبت به دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید!

صادرات موقت به چه معناست؟

این روش صادرات همانطور که از نامش پیداست، به منظور اهداف صادراتی موقتی و خاص استفاده می‌­شود و می‌­توان ادعا کرد که روش عمده و غالب در صادرات کالا محسوب نمی­‌شود. به طور کلی صادرات موقتی می‌­تواند با دو هدف کلی زیر انجام بپذیرد:

۱- عرضه و نمایش دادن در نمایشگاه­‌های بین­‌المللی (به عنوان نمونه تجاری)

در این روش کالای موردنظر که مثلاً فرش دستباف ایرانی است، به منظور به نمایش درآمدن در یک نمایشگاه بین­‌المللی فرش، از مرزهای گمرکی کشور عبور می­‌کند و پس از اتمام نمایشگاه، آن تعداد از کالا که باقی مانده است به کشور بازمی­‌گردد.
باید اضافه کرد که این روش صادرات معمولاً موردنظر صادرکنندگان مواد غذایی و مصرفی نیز قرار دارد.

۲- تعمیر یا ارتقای فناوری

گاه ممکن است یک کالا برای تعمیر و یا بهبود ساختار آن به کشوری پیشرفته‌­تر در آن صنعت خاص ارسال شود و پس از پایان فرایند مقرر شده، به کشور بازگردد. این نوع از صادرات غالباً درخصوص کالاهای صنعتی مانند ماشین‌­آلات سنگین استفاده می­‌شود و به­‌نوعی سبب می­‌شود تا کشورها از فناوری­‌های روز دنیا برای بهبود کیفیت کالاهای صنعتی خود بهره‌­مند شوند؛ چرا که گاهی تعمیر و یا بهبود یک کالا، دارای پیچیدگی و نیازمند تخصص و فناوری بالایی است که از عهده صنعت داخلی یک کشور خارج است.

همانطور که به نظر می­‌رسد شیوه صادرات موقت، شیوه رایج و اصلی تجارت در کشورها نیست و تنها در مواقع خاصی به کار برده می­‌شود و همینطور در موارد حجم محدود تجاری، از بسیاری از تشریفات صادرات قطعی مانند داشتن کارت بازرگانی یا اخذ برخی مجوزها معاف است و به همین دلیل صادرات موقت، روش مورد نظر بسیاری از تاجران و صادرکنندگان است.

چرا با راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید.

صادرات قطعی چیست؟

نوع دیگری از صادرات، صادرات قطعی نام دارد که می­‌توان گفت شناخته شده­‌ترین و رایج­‌ترین شیوه صادرات هم محسوب می­‌شود. در صادرات قطعی، کالا از قلمروی گمرکی کشور به طور دائمی خارج می‌­شود و به فروش رسانده می‌شود. اکثر تجار از روش صادرات قطعی استفاده می‌کنند و کالاهای خود را صادر می‌­کنند. تفاوت روش صادرات قطعی با موقت در تشریفات بیشتر و خاص صادرات قطعی است که بایستی صادرکنندگان آن را طی کنند. در صادرات قطعی، مدارک و گواهی­نامه­‌های خاصی باید از مراجع مختلفی اخذ شوند که این موضوع، حساسیت بیشتر صادرات قطعی را نسبت به شیوه صادرات موقت نشان می­‌دهد.

شما‌ می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد صادرات فروش کالا را ثبت کنید تا کارشناسان حقوقی ما یک قرارداد اصولی و مطابق قوانین صادراتی را برای شما تهیه و تنظیم کنند.

به طور کلی صادرات قطعی هم دو گونه دارد که در ذیل به آن اشاره می­‌شود.

۱- صادرات قطعی تجاری (با حجم بالا)

منظور از صادرات قطعی تجاری، صادراتی است که هدف تاجر فروش کالاهایش در حجم بالا و با اهداف تجاری گسترده باشد. این نوع از صادرات همان روش غالب صادرات قطعی است که در آن تجار دارای کارت بازرگانی، با طی تشریفات گمرکی صادرات قطعی و اخذ مجوزها و تکمیل فرم‌های مخصوص، کالاهای خود را برای فروش گسترده به خارج از مرزهای کشور صادر می‌­کنند.

۲- صادرات قطعی غیرتجاری (با حجم پایین)

در این روش صادرات به شکل قطعی اما با ابعاد کوچک­تر صورت می‌­گیرد. در واقع این نوع صادرات شباهتی به روش قطعی تجاری ندارد چرا که ممکن است طبق آیین­‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، از طریق مسافران سفرهای خارجی کالاهایی صادر شوند.
مثلا ممکن است مسافری مقادیری از یک کالای خوراکی مانند زعفران را برای فروش محدود و بدون ابعاد تجاری، به خارج از کشور منتقل کند. این عمل مسافر، در دسته صادرات قطعی غیرتجاری جای می­‌گیرد.
چیستی و چگونگی این روش صادرات جزئیاتی دارد که در قوانین و آیین‌­نامه­‌های مرتبط با موضوع واردات و صادرات وجود دارد. واضح است که صادرات قطعی غیرتجاری به معنای واقعی صادراتی با اهداف گسترده تجاری نیست و به همین دلیل نیز از بسیاری از تشریفات قانونی صادرات قطعی تجاری معاف است؛ چرا که حساسیت زیادی که درخصوص صادرات قطعی تجاری وجود دارد، در موارد صادرات قطعی غیرتجاری وجود ندارد. در واقع در صادرات قطعی غیرتجاری، هدف بهره‌­مندی محدود و شخصی مسافر از سود فروش کالا در موردی خاص است درحالی‌که در صادرات قطعی تجاری، هدف تجارت گسترده و توسعه اقتصادی تاجر است.

در مورد راه‌ و روش‌های صادرات کالا سوال دارید؟

مقوله صادرات در نظام حقوقی ایران به دلیل پیوند با حیطه‌­های مختلف حقوقی، نظیر حقوق تجارت و حقوق گمرکی دارای پیچیدگی‌­های خاصی است. مفاهیمی مانند اهداف تجاری، تاجر، کارت بازرگانی، صادرات، مدارک موردنیاز صادرات و روش‌های صادرات ، هر یک دارای ابعاد حقوقی خاص خود است. پراکندگی قوانین و مقررات حوزه صادرات کالا نیز سبب شده است تا برخی از افراد که مایل به صادرات کالای خود هستند درگیر ابهاماتی شوند، تا حدی که از صادرات محصولات خود صرف نظر کنند. ما در وینداد با بهرهمندی از متخصصان حوزه حقوق تجارت و حقوق گمرکی، آماده ارائه راهنمایی و مشاوره در تمام مراحل صادرات کالا، از جمله انتخاب شیوه درست صادرات کالا به شما هستیم.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط