نمونه قرارداد انبارگردانی

نمونه قرارداد انبارگردانی + نکات تنظیم قرارداد انبارگردانی

انبار گردانی از جمله مهم‌ترین و همچنین طولانی‌ترین عملیاتی است که با اهداف مشخص و مهمی در انبارها و عمدتاً بر مبنای قرارداد انبارگردانی صورت می‌گیرد. در واقع این شیوه از رایج‌ترین و همچنین دقیق‌ترین روش‌های کنترل موجودی انبارها است. با این توضیح اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این روش و قرارداد انبارگردانی که […]

انبار گردانی از جمله مهم‌ترین و همچنین طولانی‌ترین عملیاتی است که با اهداف مشخص و مهمی در انبارها و عمدتاً بر مبنای قرارداد انبارگردانی صورت می‌گیرد. در واقع این شیوه از رایج‌ترین و همچنین دقیق‌ترین روش‌های کنترل موجودی انبارها است. با این توضیح اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این روش و قرارداد انبارگردانی که از جمله قرارداد پیمانکاری خدمات است، به دست بیاورید، توصیه می‌کنیم در این مقاله همراه ما باشید.

قرارداد پیمانکاری خدمات چیست و نمونه‌های آن کدام است؟

مشاغل مختلفی در قالب پروژه انجام می‌شوند و نیازی به فعالیت مستمر ندارند. این دسته از مشاغل می‌توانند برای همکاری با مشتریان خود برای ارائه خدمات از قرارداد پیمانکاری استفاده کنند. این نوع قرارداد پیمانکاری، در قالب قرارداد پیمانکاری خدمات تنظیم می‌شود.

با این توصیف قرارداد انبارگردانی نیز یکی از این قراردادها به شمار می‌رود. علاوه‌بر این مشاغل دیگری می‌توانند با توجه به شرایط همکاری و موضوع فعالیت خود از این قالب قراردادی استفاده کنند. از جمله رایج‌ترین این مشاغل می‌توان به  قرارداد استخدام عکاس، قرارداد باربری، قرارداد نجاری، قرارداد دکوراسیون داخلی، قرارداد ایاب و ذهاب، قرارداد نگهبانی، قرارداد دوخت لباس، قرارداد خدمات نظافتی و غیره اشاره کرد.

قرارداد انبارگردانی؛ پیش شرطی برای شروع عملیات انبارگردانی

علت اصلی برای انجام انبارگردانی توسط شرکت‌های بزرگ آن است که ارزش‌های مالی موجودی‌های کالاها را بررسی نموده و با بکارگیری اطلاعات بدست آمده در فرآیند انبارگردانی، این امکان را دارند که میزان سود یا ضرر را در عملکرد سالانه خود ارزیابی می‌کنند. با استفاده از این روش متوجه خواهند شد که چطور می‌شود درآمد خود را خرج چه نوع کالاهایی کنند یا در کدام کالا سرمایه گذاری را انجام دهند.

بدین منظور اگر قصد انجام عملیات انبارگردانی را دارید، حتماً پیش از اقدام به این امر، قراردادی را تحت عنوان نمونه قرارداد انبارگردانی منعقد نمایید زیرا این عملیات بسیار واجد اهمیت بوده و در صورت اهمال هر یک از طرفین ممکن است اختلافات حقوقی متعددی ایجاد شود.

نمونه قرارداد انبارگردانی

در یک نمونه قرارداد انبارگردانی مانند سایر قراردادهای پیمانکاری مواردی به عنوان بندهای قراردادی درج می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • طرفین قرارداد انبارگردانی
  • موضوع قرارداد انبارگردانی
  • شرح خدمات انبارگردانی و مراحل آن
  • مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن
  • شرایط قرارداد انبارگردانی
  • تعهدات کارفرما
  • مدت قرارداد
  • یکپارچگی قرارداد انبارگردانی
  • تفکیک پذیری
  • تغییر و اصلاح
  • فورس ماژور
  • تغییر نشانی طرفین قرارداد
  • طرق حل اختلاف
  • تعداد نسخ / امضای طرفین/ تاریخ

این قرارداد در … ماده، در تاریخ ……… در شهر …… تنظیم و امضا گردید که دارای … نسخه با اعتبار واحد است و با اطلاع کامل از مفاد آن به امضای طرفین می‌رسد.

امضاء طرف اول                                                      امضاء طرف دوم

انبارگردانی؛ شیوه‌ای برای بررسی وضعیت انبار

به صورت کلی منظور از انبارگردانی، کنترل فضای فیزیکی انبار و همچنین شمارش دستی موجودی کالاها در بازه‌های زمانی مشخص است تا عدم مغایرت آن با موجودی ثبت شده در سیستم انبارداری و کاردکس کالا بررسی شود.

در این راستا بر مبنای استانداردهای حسابداری، بایستی این فرایند به صورتی انجام شود که حداقل یک بار در سال وفق قرارداد انبارگردانی صورت گیرد که البته قابل توجه است که میزان انبارگردانی‌ها بسته به تعداد کالاهای موجود در انبار و میزان اهمیت آن، ممکن است بیشتر باشد.

اگر قصد عملیات انبارگردانی دارید توجه نمایید که باید از قبل سندی با عنوان دستورالعمل انبارگردانی تدوین نمایید. سپس مبادرت به تنظیم قرارداد انبارگردانی کنید. این سند در واقع یک آیین نامه‌ای داخلی است که شرکت‌ها بر مبنای نیاز شرکت آن را تدوین می‌کنند و مدیران شرکت موظف به رعایت مفاد این دستورالعمل هستند. بر مبنای این دستورالعمل طرق و نحوه انبارگردانی، زمان، اعضای کمیته و نحوه برخورد با مغایرت‌ها و اصلاحات ذکر می‌شود.

بنابراین به جهت نیازهای متفاوت شرکت‌ها، دستورالعمل انبارگردانی در شرکت‌های مختلف، متفاوت است و همچنین اعضای کمیته و نوع برخورد با مغایرت‌ها در شرکت‌ها یکسان نیست. عموماً انبارگردانی بر مبنای دستورالعمل در پایان سال انجام می‌گیرد. لیکن امکان دارد که به هر دلیلی از جمله لزوم تهیه و تنظیم صورت‌های مالی میان دوره‌ای یا تغییر متصدی انبار این عملیات در طول سال صورت گیرد.

قرارداد انبارگردانی ؛ شیوه‌ای برای بررسی وضعیت انبار

نحوه انبارگردانی

فرایند انبار گردانی بر مبنای قرارداد انبارگردانی بدین صورت است که به منظور شمارش موجودی‌های انبار، گروهی با عنوان انبارگردانی و با حضور مسئولین ارشد شرکت تشکیل شده و بر مبنای دستورالعمل نسبت به انبارگردانی پایان سال اقدام کنند. در نتیجه بدوا بایستی اعضای کمیته توسط مدیریت عالی شرکت و مسئولان ان انتخاب شوند. همچنین توجه نمایید که عموما از بین اعضای کمیته شخصی به عنوان سرپرست گروه انتخاب می‌شود که مسئول در بخش کنترل و نگهداری حساب موجودی‌ها است. همچنین انبارگردانی با استفاده از تگ و لیست شمارش کالا انجام می‌گیرد.

در این راستا پس از تعیین گروه و سرپرست، عملیات انبارگردانی با حضور سرپرست انبار و وفق مفاد قرارداد انبارگردانی شروع می‌شود. علت این امر آن است که این شخص بیشتر از هر شخص دیگری از محل قرار گرفتن کالاها اطلاع داشته و این موضوع سبب سرعت بخشیدن به فرایند انبارگردانی می‌شود. همچنین سرپرست عملیات، گروه کنترل و گروه‌های شمارش که هر گروه متشکل از یک نفر شمارشگر و یک نفر ثبت کننده در تگ‌های شمارش است، نیز در عملیات انبارگردانی حضور دارند.

انواع انبارگردانی

به صورت کلی انبارگردانی به سه دسته تقسیم می‌شود که ممکن است حسب مورد در قرارداد انبارگردانی نسبت به یکی از آن‌ها تراضی صورت گیرد:

  1. انبارگردانی پایان سال: در این نوع عموماً انبارگردانی یک مرتبه و در پایان سال صورت گرفته و تعداد کالاها، با هدف انتقال موجودی انبار به سال بعد، بررسی می‌شود.
  2. انبارگردانی میان دوره: این نوع از انبارگردانی عموماً در پایان نیم سال اول صورت گرفته و مشابه نوع اول، کلیه کالاها شمارش می‌شود.
  3. انبارگردانی رندوم: در این نوع، عملیات انبارگردانی مشخصاً دربازه های زمانی کوتاه‌تر از دو نوع قبل صورت گرفته و با هدف حصول اطمینان از شمار موجودی ثبت شده برای کالاهای انبار انجام می‌شود. در این مدل صرفاً تعدادی از کالاها به صورت رندم شمارش شده و عدم مغایرت آن با کاردکس موجودی چک می‌شود.

جمع‌بندی

به لحاظ اینکه اطلاع از اموال و دارایی‌ها برای هر شرکت یا موسسه‌ای اهمیت بسزایی دارد، لازم است تا با دقت و اهتمام کامل نسبت به انجام عملیات انبارگردانی و انعقاد قرارداد انبارگردانی اقدام نماید. در این راستا توصیه می‌شود تا قرارداد خود را توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنید تا علاوه‌بر نکات فنی تمامی موارد قانونی را در قرارداد مورد نظر شما درج کنند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا قراردادی همه جانبه داشته باشید که نه تنها از ایجاد اختلاف تا حد زیادی جلوگیری کند، اجرای قرارداد را به بهترین نحوه امکان پذیر نماید.

سوالات متداول

قرارداد انبارگردانی چه نوع قراردادی است؟

عملیات انبارگردانی با توجه به اینکه در قالب یک پروژه انجام می‌شود و مستمر نیست، در قالب قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود.

انواع انبارگردانی شامل چه مواردی است؟

به‌صورت کلی سه نوع انبارگردانی انجام می‌شود که شامل انبارگردانی پایان سال، انبارگردانی میان دوره و انبارگردانی رندوم است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از