تبلیغات در فضای مجازی

قرارداد تبلیغات در فضای مجازی چه نکاتی دارد؟

کمتر کسب‌وکاری را می‌توان یافت که از اهمیت تبلیغات برای جذب مخاطب بی‌خبر باشد. تبلیغات به عنوان عنصر اساسی رونق تجارت در سراسر جهان شناخته می‌شود و گردش مالی بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد. از انواع شیوه‌های تبلیغات می‌توان به تبلیغات محیطی و تبلیغات دیجیتالی اشاره کرد. مقصود از تبلیغات دیجیتالی، انجام تبلیغات […]

کمتر کسب‌وکاری را می‌توان یافت که از اهمیت تبلیغات برای جذب مخاطب بی‌خبر باشد. تبلیغات به عنوان عنصر اساسی رونق تجارت در سراسر جهان شناخته می‌شود و گردش مالی بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد. از انواع شیوه‌های تبلیغات می‌توان به تبلیغات محیطی و تبلیغات دیجیتالی اشاره کرد. مقصود از تبلیغات دیجیتالی، انجام تبلیغات در فضای مجازی و در بستر اینترنت است. در این مطلب قصد داریم تا به موضوع قرارداد تبلیغات در فضای مجازی بپردازیم و برخی نکات مهم این موضوع را بررسی کنیم.

چرا تبلیغات در فضای مجازی اهمیت دارد؟

تبلیغات در فضای مجازی یکی از روش‌هایی است که به کمک آن یک کسب‌وکار می‌تواند جامعه مخاطبان وسیعی را به دست آورد. امروزه بخش عمده جامعه با دسترسی به ابزارهای دیجیتال و اینترنت، به نوعی به شکلی گسترده و پیوسته در فضای مجازی حضور فعال دارند. به همین خاطر طیف وسیعی از سلایق و علایق افراد را می‌توان در فضای مجازی مشاهده کرد.ب

یک کسب‌وکار با انجام تبلیغات در فضای مجازی و ابزارهای موجود، مانند وبسایت‌ها، صفحات شبکه‌های اجتماعی، کانال‌ها و گروه‌های مجازی و… می‌تواند کالا و یا خدمات خود را در سطح بسیار گسترده‌ای عرضه کند و به این شکل به کسب‌وکار خود رونق ببخشد.

استفاده از ظرفیت تبلیغات در فضای مجازی از طریق ارتباط با مدیران و گردانندگان صفحات مجازی و وبسایت‌ها میسر می‌شود و نیازمند شکل‌گیری رابطه‌ای قراردادی ما بین صاحبان کسب‌وکار و این افراد است.

به همین خاطر تنظیم قرارداد تبلیغات در فضای مجازی برای دستیابی به این هدف، امری ضروری است. در ادامه به نکات مهم قرارداد تبلیغات در فضای مجازی می‌پردازیم.

قرارداد تبلیغات در فضای مجازی چه نکاتی دارد؟

تصور کنید که یک رستوران قصد دارد در فضای مجازی تبلیغات کند. به همین دلیل، با مدیر یک خبرگزاری اینترنتی (وبسایت خبری) مکاتبه می‌کند تا بنر تبلیغاتی آنلاین رستوران خود را در ستونی از صفحه اول وبسایت منتشر کند. در اینجا نیاز به تنظیم قرارداد تبلیغات در فضای مجازی داریم که در ادامه و بر اساس فرض موجود، جزئیات قراردادی آن را مرور می‌کنیم.

– در بند مشخصات طرفین قرارداد، اطلاعات مالک کسب‌وکار (مشتری) و مالک وبسایت خبری مورد نظر (مجری) به همراه آدرس اینترنتی هر دو وبسایت باید نوشته شود.

– توجه داشته باشید که تعرفه خدمات تبلیغات غالبا از قبل توسط مجری مشخص شده است و چندان امکان چانه‌زنی وجود ندارد.

– مدت قرار گرفتن بنر تبلیغاتی در وبسایت باید به دقت قید شود. این مدت می‌تواند از چند ساعت تا چند ماه یا یکسال هم در نظر گرفته شود.

– مسئولیت اولیه صحت محتوای بنر تبلیغاتی با سفارش‌دهنده است اما مجری هم می‌تواند بر محتوای مذکور نظارت کند و این حق را دارد بنر را با ذکر دلیل منتشر یا رد کند. در صورت عدم نمایش تبلیغات در وبسایت، مجری باید مبلغ قرارداد را به مشتری عودت کند.

– اصولا بنرهای با محتوای گمراه‌کننده، مبتذل، توهین‌آمیز و… امکان نمایش را ندارند.

– سعی کنید در بند موضوع قرارداد به دقت قید کنید نوع بنر از نوع نوشتاری یا گرافیکی است. همین طور به ذکر دقیق ابعاد بنر هم توجه داشته باشید چرا که غالبا تعرفه هزینه‌های تبلیغاتی در فضای مجازی با توجه به ابعاد محیط اشغال شده، تغییر می‌کند.

– اعمال تغییر در محتوای بنر تبلیغاتی، با صلاحدید سفارش‌دهنده ممکن است. هزینه اعمال تغییرات نیز باید در قرارداد مورد توافق طرفین قرار بگیرد.

– در اغلب اوقات، مجری، یعنی وبسایتی که تبلیغ در آن به نمایش در می‌آید، تضمین در رابطه با میزان بازدید کلیکی بنر ارائه نمی‌دهد اما می‌توان بر سر این موضوع هم توافق کرد و میزان خاصی از بازدید را در قرارداد ذکر کرد.

– اصولا مجری باید گزارش منظمی از میزان بازدید بنر تبلیغاتی مشتری ارائه دهد. این اطلاعات به نوعی محرمانه هستند و نه مشتری و نه مجری نباید آن را فاش کنند.

– مجری تعهد دارد تمام تلاش خود را در جهت بروزرسانی وبسایت خود و فعال نگه داشتن دامنه خود به کار بگیرد تا تبلیغات مورد نظر به طور پیوسته امکان نمایش در وبسایت را داشته باشند.

– در بحث فورس ماژور، برخی شرایط غیرمترقبه نظیر قطعی موردی یا سراسری اینترنت و یا هک شدن وبسایت، می‌تواند قید شود و مسئولیت مجری را به نوعی رفع کند.

– اصولا مدیریت بنر تبلیغاتی با وبسایت مجری است و وی نباید این بنر را بدون رضایت مشتری به وبسایت دیگری یا گرداننده دیگری منتقل کند.

– در خصوص امکان فسخ قرارداد، معمولا مشتری و مجری می‌توانند با ارسال اطلاعیه (ابلاغیه) به طرف مقابل در یک بازه زمانی مشخص اقدام به فسخ قرارداد کنند. هزینه‌های پرداخت شده نیز باید به نسبت زمان فسخ بازگردانده شوند. همچنین قاعدتا مشتری امکان شکایت و مطالبه خسارت از مجری را برای عدم نمایش یا توقف نمایش بنر تبلیغاتی خود را ندارد.

نیازی به راهنمایی درباره قرارداد تبلیغات در فضای مجازی دارید؟

موضوع پر اهمیت تبلیغات در فضای مجازی، از شاخه‌های اساسی بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود. تمایل به انجام تبلیغات در فضای مجازی مختص گروه خاصی از کسب‌وکارها نیست و می‌توان ادعا کرد که تقریبا هر کسب‌وکاری، فارغ از خرد و کلان بودن، می‌تواند از ظرفیت تبلیغات در فضای مجازی به خوبی بهره ببرد.

تنظیم قرارداد تبلیغات در فضای مجازی، عنصر مهمی در مسیر رونق کسب‌وکارها به شمار می‌رود که تا حد زیادی موفقیت یک کسب‌‌وکار را در جذب مشتری و مخاطب تضمین می‌کند.

نباید فراموش کرد که قراردادهای حوزه فضای مجازی معمولا از پیچیدگی‌های فنی و حقوقی زیادی برخوردار هستند و تنها استفاده از راهنمایی‌های متخصصین حوزه قراردادها می‌تواند نتیجه مطلوب برای کسب‌وکارها را به بار بیاورد.

ما در وینداد با داشتن وکلای باتجربه و کارشناسان حقوق قراردادها، آماده ارائه خدمات تنظیم یا بررسی قرارداد و یا سایر مشاوره‌های حقوقی هستیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از