قرارداد سفارش دوخت لباس فرم

قرارداد دوخت لباس فرم و بندهای مهم قراردادی

شرکت‌های دولتی و خصوصی یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ممکن است در برخی موارد برای کارکنان خود نیاز به دوخت لباس فرم داشته باشند. همچنین مدارس مقاطع مختلف تحصیلی نیز از جمله مواردی هستند که نیاز به لباس فرم برای دانش‌آموزان دارند. چنین نیازهایی سبب می‌شود تا افراد برای دوخت لباس فرم به همکاری با شرکت‌ها یا […]

شرکت‌های دولتی و خصوصی یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ممکن است در برخی موارد برای کارکنان خود نیاز به دوخت لباس فرم داشته باشند. همچنین مدارس مقاطع مختلف تحصیلی نیز از جمله مواردی هستند که نیاز به لباس فرم برای دانش‌آموزان دارند. چنین نیازهایی سبب می‌شود تا افراد برای دوخت لباس فرم به همکاری با شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی متخصص در زمینه تهیه و دوخت لباس فرم روی آورند. این همکاری در قالب قراردادی انجام می‌شود که قرارداد پیمانکاری دوخت لباس فرم یا قرارداد دوخت لباس فرم نام دارد.

در این مطلب قصد داریم تا به موضوع قالب قرارداد دوخت لباس فرم و نکات مهم حقوقی و فنی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

قرارداد پیمانکاری خدمات چیست؟

زمانی که موضوع قرارداد پیمانکاری ارائه یک خدمت است جزو قرارداد پیمانکاری خدمات قرار می‌گیرند؛ قرارداد دوخت لباس نیز جزو همین قراردادها محسوب می‌شود . خیلی از روابطی که در زندگی روزمره یا در کسب و کارتان برقرار می‌کنید نیاز به قرارداد پیمانکاری دارد به عنوان مثال قرارداد استخدام عکاس، قرارداد نجاری، قرارداد دکوراسیون داخلی و قرارداد خدمات نظافتی اشاره کرد.

منظور از قرارداد پیمانکاری دوخت لباس فرم چیست؟

تولید انبوه لباس فرم در ابعاد ده‌ها، صدها یا هزارتایی موضوعی است که نیاز به تجهیزات، مهارت و نیروی کار متخصص دارد. به همین خاطر شرکت‌ها و کارگاه‌های خیاطی و دوخت‌ودوز متعددی در این زمینه فعال هستند و خدمات دوخت لباس فرم را ارائه می‌دهند.

از سوی دیگر بعضی کسب‌وکارها یا موسسات یا شرکت‌ها هم برای یکدست کردن نوع پوشش کارکنان خود نیاز به تهیه تعداد زیادی لباس فرم دارند. به همین خاطر این کسب‌وکارها (کارفرما) اقدام به تنظیم قرارداد با شرکت‌ها و کارگاه‌های دوخت لباس فرم (پیمانکار) می‌کنند تا نیازهای خود را مرتفع کنند.

قالب قرارداد مورد نیاز این افراد، قرارداد پیمانکاری دوخت لباس فرم است که تنظیم آن نکات فنی و حقوقی متعددی را در بر دارد.

قرارداد پیمانکاری دوخت لباس فرم
 

قرارداد پیمانکاری دوخت لباس فرم چه بندهایی دارد؟

اصولا قراردادهای پیمانکاری خدمات دارای جزئیات زیادی هستند و به خصوص در زمینه تعهدات کارفرما و پیمانکار نیاز به دقت زیادی در حین تنظیم قرارداد دارند. بندهای مهم قرارداد پیمانکاری دوخت لباس فرم اصولا به شرح زیر هستند:

مشخصات طرفین قرارداد

اطلاعات مهم کارفرما و پیمانکار، اعم از اینکه شخص حقیقی یا حقوقی باشند باید در این بند نوشته شود. نام، شماره ملی یا ثبتی، نشانی و شماره تلفن ثابت و همراه از جمله این موارد هستند.

موضوع قرارداد

غالبا در موضوع قرارداد دوخت لباس فرم، تهیه پارچه مورد نیاز و دوخت لباس به تعداد و کیفیت مورد توافق در قرارداد ذکر می‌شود.

محل انجام موضوع قرارداد

در اکثر موارد محل انجام موضوع قرارداد، همان کارگاه پیمانکار است اما ممکن است بنا به توافق طرفین این امر در مکانی دیگر مثلا محلی که کارفرما معین می‌کند، انجام شود.

مدت قرارداد

طرفین قرارداد باید تعیین کنند که ضرب‌الاجل تحویل محموله لباس فرم، چه تاریخی است. شروع و پایان قرارداد باید به دقت قید شود.

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت

می‌توان هزینه‌ها و مبلغ قرارداد را به شکل جزئی یا به طور کلی معین کرد. مثلا می‌توان هزینه تهیه پارچه، نخ، دستمزد خیاط و… را جداگانه مشخص کرد یا جمع تمام مبالغ را به طور کلی بیان کرد. همچنین نحوه پرداخت، از قرار یکجا یا اقساط و مواعد پرداخت هر قسط و… در این بند نوشته می‌شود.

مشخصات فنی پروژه

در قراردادهای پیمانکاری می‌توان بند یا ضمیمه‌ای را طراحی کرد که در آن مشخصات فنی مورد نظر برای انجام پروژه را قید کرد. مثلا در قرارداد پیمانکاری دوخت لباس فرم می‌توان به الگوی خیاطی مورد توافق، اندازه‌ها، جنس پارچه، درج لوگوی شرکت یا مدرسه، آستین بلند بودن یا کوتاه بودن، تعداد دکمه‌ها، رنگ‌بندی و… اشاره کرد.

تعهدات پیمانکار

اصولا مهم‌ترین تعهدات یک پیمانکار در قرارداد پیمانکاری عبارتند از انجام موضوع تعهد مطابق قرارداد، استفاده از مواد مرغوب، بسته‌بندی درست هنگام تحویل محموله، جابجایی و ارسال محموله، رعایت شرایط عمومی پیمان، الزامات قانونی و استانداردها و… هستند.

همچنین ممکن است پیمانکار تعهد به ارسال نمونه‌ای از لباس فرم مورد نظر به کارفرما، پیش از تولید انبوه آن داشته باشد.

تعهد پیمانکار به کیفیت بالای لباس‌ها و نبود عیوبی نظیر پارگی، نخ‌کش شدن و… نیز می‌تواند در این بند قید شود.

پرداخت مالیات، دستمزد و حق بیمه در قرارداد پیمانکاری (خیاط‌های کارگاه) نیز از جمله مواردی است که پیمانکار در قرارداد پیمانکاری دوخت لباس فرم، بر عهده دارد.

تعهدات کارفرما

عمده تعهد کارفرما، الزام به پرداخت به موقع مبلغ قرارداد است. همچنین ممکن است کارفرما وظیفه داشته باشد تا ابزار مورد نیاز پیمانکار (قیچی، چرخ خیاطی، اتو بخار و…) را در اختیار پیمانکار بگذارد.

مسئله نظارت بر حسن انجام پروژه نیز اصولا بر عهده کارفرما یا نمایندگان کارفرما است و همچنین کارفرما باید صورت‌وضعیت‌ها و نمونه‌های ارسالی از سوی پیمانکار را تایید کند و اگر ایرادی وجود دارد به پیمانکار اطلاع دهد.

در نهایت اگر محل کارگاه را کارفرما مشخص کرده باشد، وی ملزم است محل استراحت و اقامت و تهیه غذا و سایر مایحتاج کارکنان خیاطی را فراهم کند.

ضمانت حسن انجام تعهدات

اصولا پیمانکار موظف است در قالب ضمانت‌نامه بانکی یا سفته، مبلغی از قرارداد را به کارفرما تحویل دهد تا اگر در انجام تعهدات خود کوتاهی کرد یا تخلفی صورت گرفت، کارفرما از محل آن سفته‌ها یا ضمانت‌نامه‌ها، خسارت خود را بازیابی کند.

فسخ قرارداد

عمده دلایلی که برای کارفرما امکان فسخ قرارداد را فراهم می‌کنند، شامل انتقال تمام قرارداد از سوی پیمانکار به شخص ثالث بدون رضایت کارفرما، عدم انجام پروژه در موعد مقرر، رها کردن پروژه و تاخیر یا غیبت غیرموجه و نامتعارف پیمانکار در اجرای پروژه است.

همچنین عدم پرداخت به موقع و کامل مبلغ قرارداد از سوی کارفرما، می‌تواند امکان فسخ قرارداد یا سایر پیگردهای حقوقی را به پیمانکار بدهد.

موضوعات فورس ماژور در قرارداد پیمانکاری نیز می‌تواند در این بند یا بند جداگانه‌ای تعیین تکلیف شوند.

حل‌وفصل اختلافات

اصولا اختلافات کارفرما و پیمانکار ابتدائا از طریق مذاکره حل می‌شوند و اگر اختلاف پابرجا ماند، رجوع به داوری در قرارداد پیمانکاری موردی یا سازمانی رایج‌ترین شیوه حل اختلافات قراردادهای پیمانکاری است.

جمع‌بندی

قراردادهای پیمانکاری در حیطه حقوق قراردادها، از پرجزئیات‌ترین قراردادها به شمار می‌روند. حجم اطلاعات فنی و حقوقی این قراردادها سبب می‌شود تا کارفرماها و پیمانکاران هنگام تنظیم این قراردادها حداکثر دقت را به کار گیرند.

قرارداد دوخت لباس نیز از این قاعده مستثنی نیست و نکات ظریف فنی و حقوقی مختلفی در این قرارداد هم وجود دارد که البته کوشش شد تا حدی به این نکات اشاره شود. در نتیجه نباید استفاده از تخصص کارشناسان حقوق قراردادهای پیمانکاری را هنگام تنظیم قرارداد اختصاصی پیمانکاری دوخت لباس فرم فراموش کرد.

سوالات متداول

برای سفارش دوخت لباس فرم چه قراردادی مناسب است؟

بهترین قالب قراردادی برای سفارش لباس فرم، قرارداد پیمانکاری خدمات است.

تهیه محل کار در قرارداد دوخت لباس به‌عهده چه کسی است؟

این مورد بنا به توافق طرفین مشخص می‌شود ولی اگر محل کارگاه را کارفرما مشخص کرده باشد، وی ملزم است محل استراحت و اقامت و تهیه غذا و سایر مایحتاج کارکنان خیاطی را فراهم کند.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از