نکته حقوقی لازم برای شروع شراکت در مغازه

همه موارد ضروری برای شروع شراکت در مغازه

شراکت در مغازه عموماً زمانی اتفاق می‌افتد که حضور فرد به تنهایی برای شروع کار در مغازه، کفایت نمی‌کند. پیش می‌آید که یک فرد یا سرمایه نقدی دارد بدون کار و مهارت و یا کار و تخصص وی در زمینه‌ای خاص است و سرمایه چندانی ندارد. در این حالت فرد برای از دست ندادن سود […]

شراکت در مغازه عموماً زمانی اتفاق می‌افتد که حضور فرد به تنهایی برای شروع کار در مغازه، کفایت نمی‌کند. پیش می‌آید که یک فرد یا سرمایه نقدی دارد بدون کار و مهارت و یا کار و تخصص وی در زمینه‌ای خاص است و سرمایه چندانی ندارد.

در این حالت فرد برای از دست ندادن سود آینده، برای خود به‌دنبال شریک می‌گردد. اما بهتر است بدانید قبل از شروع به شراکت در مغازه، از لحاظ حقوقی و اصولی باید الزاماتی را رعایت کنید تا در آینده دچار اختلاف و ضرر نشوید. لازمه شروع به شراکت، برخورداری از آگاهی حقوقی و اصولی در زمینه مقررات مرتبط با این قرارداد است.

قبل از شروع شراکت در مغازه چه اقداماتی باید انجام دهید؟

برای شراکت در مغازه، باید نکات حقوقی بسیاری را در نظر بگیرید. این ارزیابی باید همه جانبه باشد چرا که هدف از شراکت  مغاز‌‌ه، مشخصاً جنبه اقتصادی آن است و در صورتی که راه‌های رسیدن به آن به درستی انتخاب شود، در مدت کوتاهی، رونق کاری و سود قابل توجهی بدست خواهد آمد. از مهم‌ترین اقداماتی که باید حتما انجام دهید تهیه قرارداد مشارکت در مغازه است. اما در ابتدا ببینیم مشارکت به چه معناست؟

شراکت در مغازه

مشارکت از نگاه قانون

شرکت یکی از عقود و قراردادهایی است که به طور خاص در قانون مدنی مشخص شده است و اصطلاحاً به آنها عقود معین می‌گویند.با توجه به ماده ۵۷۱ قانون مدنی و مواد بعد از آن می‌توان گفت شرکت عبارت است از ”درآمیختن سهم‎الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، بنحو مشاع، بمنظور انتفاع، طبق قرارداد”.

مطابق این تعریف به نقش حساس و مهم وجود قرارداد مشارکت به‌عنوان اولین مرحله شکل‌گیری و نظم‌بخشیدن به توافقات و تعیین مسیر آینده رفتار شرکاء در موضوع مشارکت می رسیم.

نمونه قرارداد شراکت در مغازه چیست؟

نمونه قرارداد شراکت مغازه با عنوان مشارکت مدنی شناخته می‌شود و از جمله نمونه‌های قرارداد شراکت بین دو نفر است. طبق تعریف ارائه شده در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، مشارکت مدنی به معنای درآمیختن سرمایه و دارایی‌های نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به منظور انتفاع و تقسیم سود است.‬ به‌عبارتی تعهدی است که دو یا چند نفر در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، خرید و فروش و… با یکدیگر دارند و مشخص‌کننده میزان سهم هر فرد در مشارکت مربوطه است.

از این روی این قرارداد برای مشارکت در موضوعات مختلف و گوناگونی کاربرد دارد که قرارداد حاضر مربوط به همکاری و شراکت در انواع اصناف مربوط به فروشگاه‌های آفلاین (بازرگانی و تجاری و غیره) بطور مثال قرارداد شراکت مغازه بین دو نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید قبل از شروع شراکتتان انجام دهید این است که اقدام به دانلود قرارداد مشارکت در مغازه کنید.

چه نکات حقوقی حین تنظیم نمونه قرارداد شراکت مغازه باید رعایت شود؟

 یکی از انواع قراردادهای مشارکت مدنی، نمونه قرارداد شراکت مغازه است. اما قبل از تنظیم آن شرایط شراکت در مغازه است که در هنگام عقد باید به آن‌ها توجه کرد:

۱. در اولین قدم برای راه‌اندازی مغازه و فروشگاه باید موضوع مشارکت که همان شراکت در مغازه است و همچنین نحوه مشارکت مشخص شود.

۲. حتما مشخصات شرکا در قرارداد ذکر شود.

۳. موضوع مهمی که در رابطه با نحوه مشارکت مطرح است، مساله آورده طرفین است که باید به تفصیل در قرارداد ذکر شود. به عنوان مثال آورده یکی از شرکا برای شراکت مغازه می‌تواند سرمایه نقدی و آورده طرف دیگر می‌تواند کار و تخصص وی در زمینه‌ای خاص باشد.

۴. مقدار سرمایه و سهم سود هر یک از طرفین به طور واضح مشخص و سپس نحوه پرداخت و تقسیم سود و زیان شراکت بیان شود. نحوه تقسیم سود در شراکت مغازه به این شکل است که میزان سهم هر یک از طرفین در مورد هزینه‌های جاری و مصرفی در قرارداد شراکت مغازه ذکر می‌کنند.

۵. هر قرارداد شراکت، دارای مدت زمان معینی است که پس از طی آن، قرارداد خود به خود فسخ شده و پس از آن قابل استناد نمی باشد پس حتما باید در قرارداد مشارکت در مغازه تاریخ شروع و پایان همکاری ذکر شود.

۶. از آنجایی که تعهدات و وظایف شرکا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید قرارداد شراکت مغازه آن را دربربگیرد، این تعهدات باید به نحوی باشد که شرایط تنظیم یک قرارداد را متعادل کند، یعنی شرایط یک طرفه نباشد و قرارداد به سمتی نرود که شریک دغدغه این را داشته باشد که سهم او تضییع شده است یا اینکه فضا برای سوءاستفاده یکی از طرفین فراهم شود.

این نکات عمومی را قبل از قرارداد شراکت در مغازه فراموش نکنید!

گفتیم که هدف اصلی از نوشتن قرارداد شراکت در مغازه مشخص کردن میزان سهم هر شخص و بهره‌برداری از سود سرمایه و کار است. اما فراموش نکنید که برای رسیدن به این هدف باید نکات دیگری را هم مدنظر داشته باشید.

اخذ مجوزهای لازم جهت انجام موضوع شراکت در مغازه

قبل از راه اندازی کسب‌ و کار و شروع به مشارکت در مغازه باید از راه‌های قانونی آن مطلع شوید، اولین مرحله برای ورود به این حیطه دریافت پروانه کسب است. این پروانه، مجوزی است برای شروع و ادامه کسب‌ و کار یا حرفه که برای آغاز کار در محل مشخص یا جواز کسب معین، به‌صورت موقت یا دائم به فرد یا افراد صنفی اهدا می‌شود و بدون دریافت آن، کار شما غیرقانونی محسوب می‌شود.

متن قرارداد شراکت در مغازه باید دقیق بوده و از لفظ‌های قانونی و حقوقی استفاده شود

اگر می‌خواهید در شراکتتان از بروز اختلاف بین خود و شریکتان جلوگیری کنید قبل از هر کاری باید ابهامات را رفع نمایید. از آوردن عبارات دوپهلو و مبهم خودداری کنید و متن قرارداد را به‌گونه‌ای بنویسید که وظایف و تعهدات هرکدام به‌طور شفاف مشخص باشد.

اگر در مورد قوانین شراکت مغازه آگاهی کافی ندارید، حتماً از وکیل و یا کارشناس استفاده کنید

مشاوران حقوقی بخاطر تسلطی که به امور قراردادها دارند از کلیات حقوقی آن مطلع‌اند. مزیت مراجعه به کارشناس در این است که بسیاری از نکات توسط ذینفعان قرارداد ممکن است فراموش شده باشد و یا بصورت مخفی باقی بماند. لذا مشاور حقوقی قراردادها در تنظیم قرارداد مشارکت، به شما کمک می‌کند که بهترین ضمانت اجرایی در قرارداد مشارکت در مغازه برای شما درنظر گرفته شود.

قبل از امضای نمونه قرارداد مشارکت تجاری مغازه حتما آن را بخوانید

با امضای قرارداد مشارکت تجاری مغازه، فرد نسبت به آنچه که در آن ذکر شده متعهد می‌شود، پس باید قبل از امضای قرارداد به طور کامل تعهدات و وظایف ذکرشده در آن قرارداد را مطالعه کنید و سپس اقدام به امضای آن نمایید.

نیاز به نمونه قرارداد شراکت مغازه دارید؟

در قراردادهای مشارکت نمی‌توان از یک مدل قراردادی واحد برای تمام موارد موجود استفاده کرد و حتی اگر چنین نمونه قراردادی نیز تهیه شود به موازات عام بودن قرارداد، کارکرد آن زیر سوال می‌رود. پس بهتر است قرارداد شراکت مغازه مانند سایر انواع قراردادها از جمله قرارداد مشارکت فروش کالا یا قرارداد شراکت طلافروشی و غیره را به‌طور خاص حتما زیرنظر کارشناس حقوقی تهیه و تنظیم نمایید. کارشناسان و وکلای حقوقی وینداد آماده تنظیم قرارداد آنلاین برای شما با تمامی بندهای مورد نیاز شما هستند.

سوالات متداول

آیا می‌توان برای شراکت در مغازه سرمایه غیر نقدی را شریک شد؟

بله؛ در نهایت نیز سهم هر کس بر اساس تمام سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی محاسبه می‌گردد.

آیا می‌توان قرارداد شراکت در مغازه را خودمان تنظیم کنیم؟

بله؛ اما تنظیم آن توسط یک متخصص شما را از خطرات آینده در امان می‌دارد.

4.5/5 - (12 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

38 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
درسا
درسا
8 ماه پیش

سلام وقت بخیر و خدا قوت….من قرار هست با ی اقایی بوتیک بزنیم ایشون ۲۰۰ میلیون جنس داره و من ۲۰۰ تومن پول نقد….و قرار هست این ۲۰۰ تومن بابت رهن مغازه بره.این اقا میگه اول کار تو قراداد بنویسیم همه چه ۵۰ ۵۰ هست یعنی اگه ی سال ویگه خواستیم شراکت رو تموم کنیم این ۲۰۰ پول من که قراره برای رهن بره ۱۰۰ میشه واس من ۱۰۰ میشه واس اوون اقا و جنس هم ۱۰۰ میشه واس من ۱۰۰ واس اون اقا….به نظر شما به عنوانوکارشناس من کل مغازرو به اسم خودم بزنم بهتره یا همینطور که این اقا میفرمایند….در ضمن سود هم میگن من ۴۰ و ایشون ۶۰ چون من تایمی ندارم برای حضور در بدتیک

علی
علی
در پاسخ به  درسا
2 ماه پیش

سلام من یکباب مغازه از اداره اوقاف اجاره نموده‌ام منتها چون فعلآ امکان استفاده برای خودم نیست میخواهم به کس دیگری اجاره بدهم ولی چون طبق قرارداداوقافی مجاز واگذاری به غیر نیستم .میتوانم آنرا بصورت مشارکتی واگذار کنم و در قرارداد حق سود خود را همان مبلغ اجاره بصورت ماهانه ذکر نمود با توضیح اینکه دخالتی در مورد فروش وهزینه ها نداشته باشم.

ایلیا
ایلیا
9 ماه پیش

سلام وقت بخیر من برای دانلود قرداد پول واریز کردم منتها فایل دانلود شده نقص داره و هیچ کدام از برنامه های موبایل پشتیبانی نمیکنه و تمامی حروف جابه جا شده اند،ازتون میخوام پیگیری کنید و جواب منو بدید،ک الان پول من چی شده یا حداقل تصاویر درست را برام بفرستید،خواهشا چک کنید

پرنیا
پرنیا
1 سال پیش

سلام خسته نباشید من میخام مغازه گلفروشی برنم
الذن با یکی از اشناها میخایم شریک بشیم 100من 100اون کار هم از من چون تجربه دارم و دوره دیدم
به نظرتون چطور بایدقرداد بنویسیم ایشون میگن نصف نصف ولی من فکر میکنم چون من کل مغازه رو میچرخونم وتجربه دارم باید سهم بنده بیشتر باشه به صورت حقوقی اینطوره یا خیر؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  پرنیا
1 سال پیش

با سلام و احترام
شما می بایست قرارداد مشارکت مدنی منعقد نمایید.
به منظور تنظیم اختصاصی این قرارداد، لطفا در سایت وینداد درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت نموده تا کارشناسان ما برای راهنمایی بیشتر با شما تماس حاصل نمایند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

فاطمه حسین‌قلی‌ لو
فاطمه حسین‌قلی‌ لو
1 سال پیش

با سلام و احترام.
دوست عزیز این کیس شما از حالت سوال خارج است و شما باید با یک وکیل یا مشاور حقوقی در تماس باشید

محمد کمالی
محمد کمالی
1 سال پیش

سلام خسته نباشید من و داداشم میخاییم یک وام با هم برداریم و یک مغازه میوه فروشی شریکی بزنیم که کار من میوه فروشی و داداشم کارمند دادگستری که ساعت کاری من صبح ساعت۴ برم میدان تا ۴ بعد از ظهر یا ۵ بعد ازظهر یعنی ۱۲ الی ۱۳ساعت من باید کار کنم بعد داداشم از ۵ میاد تا۱۱ شب ک میشه ۶ الی ۷ ساعت خاستم بدونم این کار درصدش چگونه میشه ۵۰*۵۰میشه یا باید سهم من بیشتر باشه

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد کمالی
1 سال پیش

با سلام و احترام
برای تقسیم و تعیین سود مشارکت، الزام قانونی وجود ندارد و تابع توافق شرکاء است.
مجموعه حقوقی وینداد

جلال
جلال
2 سال پیش

سلام من یه مغازه با برادرم شریک هستیم ۳ دانگ ۳ دانگ هستیم من بعد از ۱۵ سال دیگه نمیخوام کار کنم سهم خودما از مغازه میخوام و گفتم میخوام سهم بفروشم برادرم میگه نه سهم منا میخره نه سهم خودشا میفروشه ومیگه من دارم کار خودما میکنم تو هم میخوایی بیا مغازه کار کن نمیدونم باید چکار کنم .ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  جلال
2 سال پیش

سلام،

شما بر سهم خود مسلط هستید و قادر به فروش سهم به شخص ثالث می باشید.

با احترام،
تیم حقوقی وینداد

فرشته
فرشته
2 سال پیش

سلام
وقت بخیر
من و اقایی قصد شراکت تو مغازه مرغ و گوشت داریم،
ایشون با توجه با تجربه ای ک دارن
و من سرمایه گذار
توافقمون ۵۰_۵۰ بوده،میخوام بدونم نحوه قرارداد باید ب چ صورت باشه ک در صورت اختلاف من بتونم ب اصل سرمایه و سود ۵۰٪ ک توافق کردیم دست پیدا کنم
در حال حاضر پول پیش و اجاره نامه ب اسم ایشونه و خرید دستگاه و یخچالا توسط ایشون انجام میشه،یعنی۷۰٪ سرمایه تبدیل ب لوازم میشه و ۳۰٪ تقریبا سرمایه در گردش خرید گوشت و مرغ میشه،
بیان واژه سود تو قرار داد قانونی نیست
از طرفی وسایل رو ایشون خریدن و اثبات اینکه من پولشونو دادم و ضمانت لازمه جهت حفظ و امنیت حق و حقوق من باید ب چ صورت باشه ک استنداد قانونی داشته باشه ک حقم در قبال سود پایمال نشه
ممنون میشم جواب بدید

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  فرشته
2 سال پیش

سلام،

شما می توانید از طریق لینک ذیل، از سرویس تنظیم قرارداد وینداد استفاده کنید:

https://vindad.com/demand/add/

با احترام،
تیم حقوقی وینداد

محمد رضا
محمد رضا
2 سال پیش

سلام خسته نباشید.
مغازه شراکتی از من و پدرم هست.
اجناس و شارژ ماهانه از سمت پدرم هست بنده تجربه فروشندگی دارم
و تنهایی مغازه به من سپرده شده است برای شراکت به صورت منصافانه به چه صورت هست؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد رضا
2 سال پیش

با سلام
شما می توانید قرارداد مشارکت مدنی منعقد کرده و جزئیات و نحوه ی مشارکت خود را در آن به صورت منصفانه تعیین کنید.
همچنین میتوانید از طریق لینک زیر درخواست تنظیم قرارداد مشارکت مدنی ثبت کنید تا کارشناسان حقوقی وینداد در این زمینه به شما کمک کنند.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

فهیمه
فهیمه
3 سال پیش

با سلام .همسر بنده یک سال و نیم پیش با صدمیلیون پول با ی بنگاهی و۴ نفر دیگه شریک شدن و یک مغازه خریدن که مثلا اون مغازه رو دوبرابر بفروشن و سود کنن تا بتونیم خونه بخرییم. اما بعد این همه مدت سودی که نکرد هیچ دیگه با اون صد میلیونم نمیتونیم کاری کنیم. حالا هر چی به اون اقایی که باعث این شراکت شده میگه که من سهمم و میخوام و پول خودم و بده دیگه نمیخوام شریک باشم ایشون میگه تا مغازه فروش نره من بهت پولی نمیدم همشم امروز فردا میکنه که صبر کن بالاخره میفروشیمش.میخواستم بدونم ما میتونیم از طریق شکایت به پولمون برسیم یا خیر

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  فهیمه
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به پیچیدگی مسئله مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست مشاوره تلفنی اقدام نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

سدا
سدا
3 سال پیش

سلام من با کسی شراکتی یک مغازه پوشاک زیورالات گرفتیم پوشاک من کمه و اوشون بیشتر مغازه رو در اختیار گرفته …لطفا راهنمایی بفرمایید یک مغازه رو چطور باید تقسیم کنیم عادلانه باشه

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  سدا
2 سال پیش

با سلام،

برای شراکت در راه اندازی این کار می بایست قرارداد مشارکت مدنی میان خود و طرف مقابلتان منعقد شود تا از تعهدات و میزان اورده های هر کدام به دقت و با جزییات بیان شود و از بروز ضرر و زیان در اینده کاریتان جلوگیری شود.

جهت تنظیم قرارداد اصولی و با جزئیات که بتواند حقوق شما را در آینده تضمین کند بهتر است به طور اختصاصی نسبت به تنظیم قرارداد اقدام نمایید.
در صورت تمایل می توانید از راهنمایی کارشناسان تنظیم قرارداد وینداد https://vindad.com/demand/add استفاده کنید.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد مشارکت شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد مشارکت شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط