نحوه تنظیم قرارداد مشارکت کافی شاپ

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت کافی شاپ چیست؟ مجوزهای لازم

قرارداد مشارکت کافی شاپ یکی از انواع قرارداد شراکت کاری بین دو نفر یا چند نفر است که همان قرارداد مشارکت مدنی است. شراکت در راه‌اندازی کافی شاپ مانند شراکت در هر امر دیگری نیازمند عبور از کانال‌های قانونی و کسب مجوز‌های موردنیاز است. به صورتی که اگر شما مجوزهای قانونی و مهم برای ورود […]

قرارداد مشارکت کافی شاپ یکی از انواع قرارداد شراکت کاری بین دو نفر یا چند نفر است که همان قرارداد مشارکت مدنی است. شراکت در راه‌اندازی کافی شاپ مانند شراکت در هر امر دیگری نیازمند عبور از کانال‌های قانونی و کسب مجوز‌های موردنیاز است. به صورتی که اگر شما مجوزهای قانونی و مهم برای ورود به این شراکت را نداشته باشید دچار مشکل می‌شوید و حتی ممکن است در همان ابتدای کسب‌و‌کار شکست بخورید. بعد از راه‌اندازی کافی شاپ و تأمین هزینه، تامین سرمایه و تجهیزات، مطمئناً نیازمند اخذ مجوزها و قراردادهایی برای ادامه کار هستید. ما در این مطلب مجوزهای قانونی شراکت در کافی شاپ و قراردادهای مورد نیاز آن را بیان می‌کنیم.

قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

قرارداد مشارکت مدنی قراردادی است که از طریق آن اشخاص حقیقی یا حقوقی سرمایه (مادی یا معنوی) خود را به صورت سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی با هم به اشتراک می‌گذارند. سپس به صورت مشاع و برای انجام کار معین در زمینه فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی برای مدت محدود و به قصد انتفاع بکار می‌گیرند. به عبارتی ساده‌تر قرارداد مشارکت مدنی همان شکل مرسوم قرارداد مشارکت در کار و سرمایه است که به وسیله آن افراد سرمایه‌های خود را با هم تجمیع کرده و کسب‌وکاری راه می‌اندازند. حال این سرمایه می‌تواند مادی باشد و یا به صورت ایده باشد.
شما هم می‌توانید با دریافت نمونه قرارداد مشارکت مدنی یک مشارکت بی‌دردسر و بی‌دغدغه داشته باشید. کارشناسان حقوقی وینداد این قرارداد را برای رفع نیاز شما تدوین کرده‌اند.

شراکت در کافی شاپ به چه معناست؟

شراکت کاری بین دو نفر در کافی شاپ ، یک سبک کسب و کار کاملا پر سود و جدید در بازار اقتصاد است. ممکن است شما سرمایه‌ای دارید و می‌خواهید از توانایی‌های یک فرد در مدیریت کافی شاپ استفاده کنید تا سرمایه‌تان را چند برابر کنید و یا بالعکس شما فردی هستید دارای تجربه و توانایی در کار کافه ولی سرمایه‌ای برای پیش بردن ایده‌تان در این خصوص ندارید و یا شما تعدادی دوست هستید و ترجیح می‌دهید با شراکت و سرمایه‌گذاری در کافه دارایی‌تان را افزایش دهید. تفاوتی ندارد که شما برای چه هدفی رو به شراکت آورده‌اید مراحل راه اندازی رستوران و فست فود و کافی شاپ تقریبا مشابه است و تفاوت آن‌ها مربوط به مجوزهای لازم و جزئیات قرارداد است.

چه نکات حقوقی حین تنظیم قرارداد مشارکت در کافی شاپ باید رعایت شود؟

 یکی از انواع قراردادهای پرکاربرد در مشارکت مدنی، قرارداد شراکت در کافی شاپ است. اما قبل از تنظیم آن چند نکته مهم وجود دارد که در هنگام عقد نمونه قرارداد مشارکت در کافی شاپ باید به آن‌ها توجه کرد:

۱. ذکر موضوع مشارکت که همان شراکت در کافی شاپ است و ذکر نحوه مشارکت.

۲. ذکر مشخصات شرکا

۳. تعیین میزان مشارکت:‌ مساله آورده طرفین باید به تفصیل در قرارداد ذکر شود. به عنوان مثال آورده یکی از شرکا برای شراکت در کافه می‌تواند سرمایه نقدی و آورده طرف دیگر می‌تواند کار و تخصص وی در زمینه‌ای خاص مانند اداره کافی‌شاپ و مدیریت آن باشد.

۴. تعیین مقدار سرمایه و نحوه مشارکت در سود و زیان: میزان سرمایه هر یک از طرفین را به طور واضح مشخص کنید و سپس نحوه پرداخت و تقسیم سود و زیان شراکت بیان شود. همچنین میزان سهم هر یک از طرفین در مورد هزینه‌های جاری و مصرفی را نباید فراموش کرد.

۵. مدت قرارداد شراکت: هر قرارداد شراکت، دارای مدت زمان معینی است که پس از طی آن، قرارداد خود به خود فسخ شده و پس از آن قابل استناد نیست، پس حتما باید تاریخ شروع و پایان قرارداد مشارکت در کافی شاپ ذکر شود.

۶. بیان تعهدات شرکا:‌ از آنجایی که تعهدات و وظایف شرکا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید قرارداد شراکت در کافی شاپ آن را دربربگیرد، این تعهدات باید به نحوی باشد که شرایط تنظیم یک قرارداد را متعادل کند، یعنی شرایط یک طرفه نباشد و قرارداد به سمتی نرود که شریک دغدغه این را داشته باشد که سهم او تضییع شده است یا اینکه فضا برای سوءاستفاده یکی از طرفین فراهم شود.

اخذ مجوزهای لازم برای مشارکت در کافی شاپ

شروع به شراکت در کافی شاپ حتی از نوع سیارش به مانند هر کسب وکار دیگری نیازمند برخی مجوزهای لازم است. کسب مجوزهای لازم و پروانه‌های ضروری از مهم ترین اقدامات پیش از شروع به کار رسمی و شراکت است. در غیر این صورت به احتمال زیاد با جریمه های سنگین دولتی مواجه خواهید شد.
اولین مرحله برای ورود به این حیطه دریافت پروانه کسب که همان مجوز رسمی است. شرایط و مدارک لازم جهت تشکیل پرونده و اخذ جواز کسب کافی شاپ از اتحادیه صنف بستنی آبمیوه و کافی شاپ تهران:

۱-تابعیت جمهوری اسلامی ایران
۲-ارائه سند مالکیت و بنچاق یا اجاره نامه رسمی یا عادی و یا مبایعه نامه و یا حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم اجاره نامه یا رسید پرداخت اجاره بها معتبر و یا ارائه قرار دادهای منعقده فی مابین متقاضی پروانه کسب با ادارات و سازمانهای دولتی , نهاد ها , شهر داری ها , شرکت های تعاونی مسکن و شرکت های خاص صنفی , شرکت های تحت پوشش سازمان های دولتی ( ارائه اصل سند مالکیت جهت احراز مالکیت موجر یا فروشنده در خصوص اجاره نامه عادی یا مبایعه نامه عادی ضروریست)

نکات ضروری تاسیس کافی شاپ

انجام کار مشارکتی مسئولیت‌هایی را متوجه شما و شریکتان می‌کند. هنگامی که برای بستن قرارداد مشارکت در رستوران، قرارداد شراکت در فست فود یا کافی شاپ اقدام می‌‌کنید، موارد زیر را جدی بگیرید و پیگیری کنید.

کارت بهداشت داشته باشید!

قدم مهم دیگر این است که معمولا تمام افرادی که در رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها مشغول به کار هستند باید کارت بهداشت داشته باشند و تمام دستورالعمل‌هایی که اداره بهداشت برای این افراد مشخص کرده است را رعایت کنید. به این منظور کارکنان هر کافی شاپ باید دوره بهداشت عمومی را بگذرانند و دارای كارت بهداشت باشند.

 کارفرمای هر کافی شاپ یا رستوران وظیفه دارد برای استخدام پرسنل خود، قبل از شروع به‌‌كار آنها از ایشان كارت بهداشت دریافت کند. چراکه استخدام فردی در صورت نداشتن كارت بهداشت، ممنوع است.

حتما با پرسنل خود قرارداد ببندید

قرارداد مشارکت در کافی شاپ هم مانند سایر قراردادهای کاری، از دل یک سری اصول و قوانین بوجود آمده است. ممکن است شما با توجه به شرایط کافه‌ی خود قراردادی تنظیم کنید و با رضایت طرفین، انعقاد قرارداد صورت بگیرد. البته در صورتی‌ که قرارداد طبق قوانین اداره کار به صورت کارفرما و کارمند منعقد شود شرایط کاملا مشخص و در قانون کار به صراحت توضیح داده شده است.

بیمه مسئولیت کافی شاپ را فراموش نکنید!

یکی دیگر از مهم‌ترین بیمه‌های مسئولیت، بیمه مسئولیت کافی شاپ است. مدیران این بخش‌ها در قبال استفاده‌کنندگان از محیط و خدماتشان مسئولیت مدنی دارند، لذا جهت پشتیبانی و بیمه کلیه خسارات ناشی از هزینه های پزشکی، فوت و نقص عضو می‌بایست نسبت به پر نمودن فرم درخواست صدور بیمه مسئولیت کافی شاپ اقدام نمایند.

از آنجایی که رستوران‌ها و کافی شاپ ها در معرض خطرات متعددی هستند. مثل ریسک آتش‌سوزی، ریسک وقوع حادثه ولو شکستگی دست و پای کارگران (که قطعا مشمول دیه شده و مبالغ بالایی از سرمایه شراکت را از بین می‌برد) و ریسک وقوع حوادث برای مشتریان در محیط کافی شاپ، بنابر خطرات ذکر شده، یک کافی شاپ به بیمه‌نامه‌های زیر نیاز دارد:

۱- بیمه نامه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان برای خطرات احتمالی که ممکن است برای کارکنان کافه رخ دهد،

۲- بیمه‌نامه مسئولیت مدنی مدیران کافی شاپ در قبال استفاده‌کنندگان برای خطرات و حوادثی که ممکن است در کافی شاپ برای مشتریان رخ دهد،

۳- بیمه‌نامه آتش سوزی که به دلیل وجود آشپرخانه و تردد زیاد و ریسک بالای آن، ضروری به نظر میرسد.

اگر در زمینه‌ نوشتن قرارداد مشارکت کافی شاپ و بیمه کارکنان نیاز به مشورت دارید می‌توانید از کمک مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در تنظیم قرارداد خود بهره ببرید.

سخن پایانی

مشاوران حقوقی بخاطر تسلطی که به امور قراردادها دارند از کلیات حقوقی آن مطلع‌اند. مزیت مراجعه به کارشناس در این است که بسیاری از نکات توسط ذینفعان قرارداد ممکن است فراموش شده باشد و یا بصورت مخفی باقی بماند. لذا مشاور حقوقی قراردادها در تنظیم قرارداد مشارکت، به شما کمک می‌کند که بهترین ضمانت اجرایی در قرارداد شراکت در کافی شاپ برای شما درنظر گرفته شود. برای تنظیم قرارداد آنلاین مختص به خود جهت راه‌اندازی کافی شاپ از ما کمک بگیرید.

سوالات متداول

چه مواردی به هنگام تعیین مقدار سرمایه در مشارکت کافی شاپ باید رعایت شود؟

میزان سهم هر یک از طرفین در مورد هزینه‌های جاری و مصرفی، نحوه پرداخت و تقسیم سود و زیان شراکت را باید به طور واضح مشخص کرد. برای این منظور باید یک قرارداد مشارکت تنظیم شود.

بیمه‌های لازم برای تاسیس کافی شاپ کدام هستند؟

بیمه‌هایی که وجودشان لازم است، بیمه نامه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان، بیمه‌نامه مسئولیت مدنی مدیران کافی شاپ در قبال استفاده‌کنندگان، بیمه‌نامه آتش سوزی که به دلیل وجود آشپرخانه و تردد زیاد و ریسک بالای آن. موارد بیشتر در مقاله بررسی شد.

4.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
علی
علی
1 سال پیش

آیا در صورت ممنوع المعامله بودن میتوان شرکت تاسیس کرد و سهامدار و مدیر شد؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  علی
1 سال پیش

با سلام و احترام
اگر شخص به صورت کلی ممنوع المعامله شده باشد خیر نمی تواند این اقدامات را انجام دهد
اما اگر ممنوعیت او محدود به موارد خاصی باشد، باید بررسی شود که چه حقوقی از او سلب شده است.
کارشناس حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط