قرارداد مشاوره روانشناسی

قرارداد مشاوره روانشناسی چیست و چه مزایایی دارد؟

امروزه به دنیای تجارت و کسب‌وکارها اصول تازه­‌ای راه یافته است که لزوماً از جنس اصول اقتصادی و تجاری نیستند. به بیان دیگر اکنون تجارت، علمی است که از علوم مختلف برای افزایش سود و توسعه مالی استفاده می‌کند. در این میان علم روان­شناسی به دلیل آموزه‌های راه‌گشای خود نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ تا […]

امروزه به دنیای تجارت و کسب‌وکارها اصول تازه­‌ای راه یافته است که لزوماً از جنس اصول اقتصادی و تجاری نیستند. به بیان دیگر اکنون تجارت، علمی است که از علوم مختلف برای افزایش سود و توسعه مالی استفاده می‌کند. در این میان علم روان­شناسی به دلیل آموزه‌های راه‌گشای خود نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ تا حدی که بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ جهان در کنار مشاوران مالی و حقوقی به استخدام مشاوران روانشناسی که به مشاوران صنعتی و سازمانی معروف هستند، روی آورده‌اند. در این مطلب به بیان برخی مزایای وجود مشاور روانشناسی در کسب‌وکارها می­‌پردازیم و درخصوص استفاده از قرارداد مشاوره روانشناسی مطالبی ذکر می­‌کنیم.
در انتهای مطلب چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در خصوص نمونه قرارداد مشاوره روانشناسی داشتید می‌توانید از مشاوره کارشناسان حقوقی وینداد بهره‌مند شوید.

مزایای وجود مشاور روانشناس در کسب‌­وکارها

شاید در نگاه اول لزوم وجود مشاوره روانشناسی در کنار کسب­‌وکار شما عجیب جلوه کند اما در فضای تجارت نوین، روانشناسی علمی است هم‌­ردیف علم اقتصاد که برای کسب‌­وکار شما ضروری است. نمونه‌­های متعددی را می‌­توان از تاثیر روانشناسی بر رشد و توسعه کسب­‌وکارها نام برد. روانشناسی در زمینه‌های مختلفی مانند مذاکرات کاری و تجاری، ارتباط با کارمندان، استخدام نیروی انسانی، بازاریابی، تبلیغات و فروش و… می­‌تواند به کسب‌­وکار شما کمک کند. در ادامه به برخی از کاربردهای یک مشاور روانشناسی در کسب­‌وکار شما اشاره می­‌کنیم.

مذاکره و بازاریابی

بسیاری از مذاکره‌­کنندگان کسب‌­وکارها با بهره‌­گیری از آموزه­‌های روانشناسی می­‌توانند کسب­‌وکار خود را به سرعت گسترش دهند. به عنوان نمونه احتمالا با بازاریاب­‌های موفقی روبرو بوده‌­اید که به راحتی کالا یا خدماتشان را از طریق معرفی جذاب و کاربردی آن، به افراد مختلف می­‌فروشند. بسیاری از این بازاریاب­‌ها به آموزه­‌های روانشناسی مسلط هستند و از آن طریق بر مخاطبان خود نفوذ کرده و آنها را برای خرید محصولات موردنظرشان متقاعد می­‌کنند.
همچنین برخورد صمیمانه و توام با توجهِ فروشندگان و بازاریاب­‌ها، سبب می­‌شود مشتریان احساس مثبتی نسبت به آن برند و کسب­‌وکار پیدا کنند و در نتیجه مشتریان ثابت آن تجارت باشند چراکه احساس می­‌کند برای آن فروشنده و آن برند، اهمیت دارند.

افزایش بهره‌­وری در محیط کار

وجود یک مشاور روانشناس سازمانی، می­‌تواند کمک بزرگی به بهبود رابطه میان کارفرما و کارمندان در محیط کار کند. این مشاوران با تسلط بر علم روانشناسی، سعی می­‌کنند با ایجاد تغییرات در محیط کار و یا اصلاح رفتار کارفرما و کارمندان، چالش‌های مدیریتی محیط کار را حل کنند و سبب شوند با ایجاد روابط صمیمانه صحیح و حرفه­‌ای در محیط کار، بهره­‌وری کارمندان افزایش یابد و به دنبال آن، پیشرفت کسب‌­وکار حاصل شود. درواقع روانشناسان می­‌توانند محیط کار را برای کارمندان و کارفرمایان به محیطی پویا و بالنده تبدیل کنند که در آن افراد با نهایت انرژی در جهت توسعه کسب­‌وکار فعالیت کنند.

امور استخدام و بکارگیری منابع انسانی

روانشناسان‌ می‌­توانند برای کسب‌­وکارها در زمینه استخدام افراد جدید مشاوره­‌های مفیدی ارائه کنند. درواقع این افراد می­‌توانند با حضور در جلسات مصاحبه برای استخدام نیروی کار جدید تجارت­‌ها، تحلیل­‌های مفیدی از پتانسیل‌­های این افراد و تیپ شخصیتی آنها به کارفرماها ارائه کنند. به بیان دیگر آنها می­‌توانند مدیریت منابع انسانی کسب‌­وکار شما را به شکلی کارآمد جهت بدهند و به شما در استخدام افراد شایسته و متناسب با موقعیت­‌های شغلی، کمک کنند.

طراحی فضای وبسایت و اپلیکیشن

مشاوران روانشناسی حتی می‌­توانند در کسب­‌وکارهای آنلاین هم نقش مهمی ایفا کنند. آنها می­‌توانند در مراحل طراحی وبسایت یا اپلیکیشن­‌های کسب­‌وکارها در خصوص استفاده از فونت­‌ها و رنگ­‌های مناسب توصیه­‌های مفیدی کنند. فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین آموزه­‌های روانشناسی، علم روانشناسی رنگ­‌ها است که مطابق آن می‌­توان با بکارگیری رنگ­‌های مناسب در هر نوع تجارت، مشتریان وفادار بیشتری جذب کرد چراکه با طراحی روانشناسانه محیط­‌های مجازی، مخاطبان تجارت شما هنگام بازدید از وبسایت یا اپلیکیشن شما، احساس راحتی و امنیت می­‌کنند.

نحوه طراحی، تبلیغات و قیمت­‌گذاری

روانشناسان با توجه به شناختی که از روان و رفتار انسان‌ها دارند، می‌­توانند به کسب‌­وکارها درخصوص طراحی خاص یک کالا و یا نوع عرضه خدمات آن اظهارنظر کنند. همچنین آن‌ها می­‌توانند در زمینه تبلیغات محیطی و یا مجازی کالا و خدمات کسب­‌وکار شما ایده­‌های مفیدی ارائه کنند تا تاثیر بیشتری بر مخاطبان خود بگذارید.
روانشناسان حتی می­‌توانند در قیمت­‌گذاری محصولات هم به کسب­‌وکارها کمک کنند. آنها می­‌توانند با توجه به پیشبینی رفتار مشتریان در برخورد با یک محصول جدید، توصیه کنند حاشیه سود کالا در قیمت‌­گذاری پایین‌­تر یا بالاتر برود. مثلا اگر قرار است شرکتی کالای لوکس و تجملی خاصی را عرضه کند، این مشاوران با توجه به مخاطب این دسته کالاها که احتمالا قشر ثروتمند جامعه هستند، می­‌توانند سیاست قیمت‌­گذاری کالا را هدایت کنند.

تنظیم قرارداد مشاوره روانشناسی

احتمالاً تا اینجا در مورد لزوم وجود مشاور روانشناس در کسب­‌وکارتان با ما موافق هستید. اما شاید این سوال برایتان پیش آمده که اگر بخواهید از خدمات یک مشاور روانشناس بهره‌­مند شوید نیاز به چه قراردادی دارید؟ در این بخش قصد داریم به این سوال پاسخ بدهیم.
اصولاً زمانی که صاحبان کسب­‌وکارها نیاز به هر نوع خدمات مشاوره‌­ای دارند، بهترین گزینه استفاده از قرارداد خدمات مشاوره است. اگرچه اغلب شنیدن نام قرارداد مشاوره، در بهره‌­مندی از مشاوران حقوقی خلاصه می­‌شود اما این قرارداد ظرفیت استفاده برای بکارگیری هر نوع مشاوره‌­ای از قبیل حقوقی، مالی، روانشناسی و… را دارد. پیش‌تر به بندهای عمومی قراردادهای مشاوره مفصلاً در وینداد پرداخته­‌ایم.

اما شما زمانی که از قرارداد مشاوره برای خدمات روانشناسی استفاده می­‌کنید نیاز است تا اطلاعات اختصاصی به آن اضافه کنید تا قرارداد مشاوره متناسب با خدمات روانشناسی شکل بگیرد.

به طور مثال درخصوص تعهدات طرفین و نحوه خدمت­‌رسانی مشاور روانشناسی لازم است تا خدمات موردنیاز را با جزئیات ذکر کنید. مثلا اینکه روانشناس موردنظر باید در کدام قسمتهای کسب‌­وکار شما خدمت ارائه کند و به چه شکل این عمل را انجام دهد بسیار اهمیت دارد. همچنین فراموش نکنید تا بند محرمانگی و عدم افشا را در قرارداد مشاور روانشناسی قید کنید زیرا با توجه به مقتضیات شغلی روانشناسان، برای مشاوره­‌های دقیق­‌تر، احتمالا آنها به اطلاعات مختلف کسب­‌وکار شما دسترسی دارند.
در کل فراموش نکنید که قرارداد با مشاور روانشناسی، گرچه شباهت به سایر قراردادهای خدمات مشاوره دارد اما طبیعت شغل روانشناسان سبب می­‌شود تا قرارداد مشاوره متفاوتی با آنها شکل بگیرد که این موضوع نیازمند شناخت دقیق نیازهای کسب‌­وکار شماست.

نیاز به راهنمایی در مورد قرارداد مشاوره روانشناسی دارید؟

در این مطلب از مزایای وجود مشاور روانشناس در کسب­‌وکارها گفتیم و همچنین درخصوص قالب مناسب قراردادی برای خدمات روانشناسی مطالبی ذکر کردیم. فراموش نکنید که با توجه به نوع تجارت شما، ممکن است نیاز شما به خدمات مشاوره روانشناسی متفاوت باشد. به همین خاطر قرارداد خدمات مشاوره روانشناسی باید پاسخگوی جامع نیازهای کسب‌­وکار شما باشد. وینداد با داشتن مشاوران خبره امور قراردادها و حقوق کسب­‌وکارها، با علم به نیازهای خاص تجارت شما، آماده راهنمایی برای تنظیم بهترین قرارداد مشاوره روانشناسی برای شما است.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط