نمونه متن قرارداد کاری

۱۰ نمونه قرارداد کاری برای کسب و کارها + نحوه نوشتن قرارداد

نمونه قراردادهای کار در مشاغل مختلف و بخش خصوصی مثل شرکت، آموزشگاه، فروشگاه، کلینیک و مطب و باشگاه و غیره بسیار کاربردی هستند و می‌توانید انواع قراردادهای کار را با توجه به نوع و شرایط کاری تنظیم کنید.

از نمونه قرارداد کاری در مشاغل مختلفی استفاده می‌شود که با توجه به شرایط شغلی به‌صورت تمام وقت، پاره‌وقت، درصدی، پورسانتی و سایر انواع این نوع قراردادها خواهد بود. با این توصیف کارفرمای بخش خصوصی در شرکت، سازمان، مغازه یا سایر انواع کسب‌وکارها می‌تواند این نوع قراردادها برای همکاری با کارکنان خود تنظیم کند.

قرارداد کار به‌عنوان یک سند قانونی‌ باعث تعیین روابط کارکنان و کارفرما در حین انجام کار و کاهش ریسک قابل پیش‌بینی از مسئولیت‌های شغلی نوشته می‌شود. این قرارداد توسط کارمند و کارفرما امضا شده و حقوق و تعهدات هر دو طرف را در طول مدت همکاری مشخص می‌کند.

در این مقاله ده نمونه از رایج‌ترین نمونه قرارداد کاری در مشاغل مختلف را معرفی خواهیم کرد.

نحوه نوشتن قرارداد کار

در تمامی نمونه قرارداد کاری بندهای مشترکی وجود دارند که قبل از نوشتن قرارداد کار و بر اساس راهنمای تنظیم قرارداد کار باید درباره آن‌ها توافق داشته باشید. این موارد به شرح زیر است:

  1. مشخص کردن عنوان شغلی: 

عنوانی را برای نوشتن قرارداد کار و موقعیت شغلی که قرار است انجام دهید را مشخص کنید.

  1. اطلاعات شناسایی کارفرما و کارگر: 

طرفین قرارداد کار را شناسایی کنید. این قسمت لازم است اطلاعات شناسایی و شماره تماس و آدرس هر دو طرف را داشته باشد.

  1. مشخص کردن شرایط و ضوابط:

شرایط و ضوابط مورد توافق طرفین مانند شرایط مرخصی، اخراج و ساعات کار چنین مواردی را در این قسمت بنویسید. البته این شرایط اغلب توسط دولت و اداره کار ارائه می‌شود. علاوه بر این باید سیاست‌های کلی شرکت در مورد روزهای تعطیل، دوره بیماری، مزایا و غیره ذکر شود.

  1. نوشتن مسئولیت‌های کارمند:

قبل از هر چیز برای هر موقعیت شغلی سند شرح شغل بنویسید. قرارداد کاری شما باید وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با شغل مورد نظر را واضح مشخص کند. مثلا اگر برای موقعیت شغلی کارشناس فروش قرارداد کار منعقد می‌کنید، می‌توانید شرح شغل این کار را در حوزه تعامل با مشتری، خدمات مشتری، نیازسازی، مدیریت سفارشات و غیره تعریف کنید.

  1. ارائه جزئیات حسن انجام کار:

شما باید جبران خسارت در نظر گرفته شده برای عدم حسن کار را در قرارداد به طور واضح و مستقیم مشخص کنید. همچنین شرایطی مانند اضافه کاری و ماموریت را بر اساس وضعیت کارمند توضیح دهید.

  1. خلاصه شرایط قرارداد کار:

بعضی از موضوعات دیگر مثل حفظ حریم خصوصی، آزمایشی، عدم موفقیت و عدم رقابت را می‌توانید در این قسمت اضافه کنید که حقوق کارفرما نیز در کنار حقوق کارمند حفظ شود.

  1. مشورت با یک مشاور حقوقی:

توصیه می‌شود قبل از انعقاد قراردادهای کاری با یک متخصص حقوقی در زمینه حقوق کار مشورت کنید تا مطمئن شوید که قرارداد کار شما مطابق با اصول حقوقی تعیین شده است.

  1. تایید و امضای قرارداد کاری:

در این مرحله باید قرارداد را کارمند و کارگر پس از مطالعه کامل قرارداد آن را امضا کنند.

 

نمونه قرارداد کاری

متن قرارداد کاری چگونه تنظیم می‌شود؟

متن قرارداد کاری بین کارگر و کارفرما قالب تعیین شده‌ای در قانون کار دارد و لازم است قسمت‌های مشخصی داشته باشد. مهمترین این قسمت‎‌ها و توضیحات آن‌ها به شرح زیر است:

  • طرفین قرارداد
  • تاریخ‌ قرارداد: شامل تاریخ تنظیم و پایان مدت همکاری (در قراردادهای موقت) 
  • نوع قرارداد: شامل پاره‌وقت، تمام وقت، درصدی، پورسانتی، آزمایشی و غیره
  • تعیین شرایط مختلف – مانند مدت زمان کار آزمایشی توافق شده است یا شرایط خاص دیگر
  • محل کار و در صورت نیاز ذکر ماموریت‌های کاری در خارج از محل کار تعیین شده
  • حقوق و مزایا: مطابق با قرارداد و شرایط کاری بر اساس قانون کار
  • چگونگی شرایط مربوط به ساعت کار
  • مرخصی سالیانه
  • تعهدات طرفین و شرح وظایف

آشنایی با ۱۰ نمونه قرارداد کاری

با توجه به اینکه قانون کار، انواع مختلفی از قراردادها را در بخش‌های خصوصی و برای همکاری با کارکنان در کسب‌وکارهای مختلف معرفی کرده است، شما می‌توانید به‌عنوان کارفرما برای استخدام نیروی انسانی از انواع قرارداد کار بر اساس نیاز خود استفاده کرده و آن را تنظیم کنید. در ادامه چند نمونه قرارداد کاری در مشاغل مختلف را بیان می‌کنیم.

قرارداد معلمان مدارس غیردولتی

قرارداد معلمان مدارس غیر دولتی از سری قراردادهای کار موقت محسوب می‌شود. 

در این قرارداد باید مشخصات معلم و مدرسه یا آموزشگاه، تاریخ شروع و اتمام، مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت، محل فعالیت و مزایای قانونی ذکر شود. 

به‌علاوه در قالب تعهدات و مسئولیت‌ها، وظایف معلم نوشته می‌­شود اما مدرسه یا کارفرما نیز وظایفی دارد که در صورت انجام ندادن آن‌ها باید جریمه پرداخت کند. مثلا اگر مکان تدریس تغییر کند مدرسه یا کارفرما به معلم اعلام کند و رضایت او را جلب کند وگرنه معلم می‌­تواند یک طرفه قرارداد را فسخ کند.

قرارداد منشی شرکت

همکاری با منشی نیاز به یک قرارداد کار دارد. این قرارداد می‌تواند تمام وقت، پاره وقت (شیفتی) یا حتی ساعتی باشد. در این قرارداد نوشته می‌شود که منشی در ازای دریافت دستمزد کاری برای مدت موقت یا غیر موقت خدمات تنظیم امور یا مدیریت اوقات و دفتر یا سایر خدمات لازم را برای کارفرما انجام می‌دهد.

در این نوع قراردادها علاوه‌بر مقدار دستمزد، باقی مزایای قانون کار مانند حق بیمه، عیدی، سنوات و غیره هم مشخص می‌شود.

یکی از نکات مهمی که در قرارداد منشی شرکت یا در سایر ارگان‌ها مثل مطب و کلینیک باید به آن توجه شود این است که وظایف و تعهدات منشی بنابر شرح شغل و مسئولیت‌های او و انتظاراتی که کارفرما دارد کامل مشخص شود.

قرارداد کار در فروشگاه

برای نوشتن قرارداد کار فروشنده، مشخصات دقیق مغازه‌دار و فروشنده، موضوع انجام کار که موارد مرتبط با فروشندگی است، مشخص می‌شود. در همین راستا می‌توان نوع قرارداد کار (مثلا قرارداد موقت) را مشخص کرد.

با توجه به این که قرارداد کار در فروشگاه بیشتر قرارداد کار موقت است، در بیشتر موارد مدت قرارداد نهایتا یکسال است که البته امکان تمدید آن وجود بعلاوه تمام وقت یا پاره وقت بودن قرارداد هم در این بند تصریح شود.

همچنین نباید فراموش کنید که دستمزد و درصد پورسانت‌های احتمالی فروشنده را هم در نظر بگیرید. البته به خاطر داشته باشید که مبلغ قرارداد استخدام فروشنده نباید از حداقل دستمزد مصوب وزارت کار در سال کمتر باشد.

قرارداد استخدام راننده 

خیلی از کارفرمایان به دلیل استفاده زیاد از سرویس‌های آژانس‌ یا تاکسی‌های اینترنتی نیازمند یک راننده در اختیار هستند. برای استخدام راننده لازم است قرارداد کاری منعقد شود که الزامات قانون کار را نیز به همراه دارد. بنابراین کارفرما نمی‌تواند حقوق پایین تر از مبلغ پایه حقوق مصوب اداره کار را به راننده پرداخت نماید یا حتما باید برای راننده حق بیمه در نظر بگیرد.

اگر شما هم نیاز به استخدام راننده دارید توجه کنید که باید اولا برای قرارداد خود مدت تعیین نمایید. سپس الزامات انجام کار رانندگی مانند داشتن گواهینامه را حتما از راننده بخواهید و ضمیمه قرارداد خود کنید . همچنین درباره وظایف او که نگهداری از ماشین، نظافت، زدن بنزین و غیره است در قرارداد توضیح دهید.

قرارداد با فوتبالیست

یکی از سخت‌ترین قراردادهای کار که تخصصی است قرارداد با فوتبالیست است. این قرارداد نکات حقوقی بسیاری دارد و باید با دقت بسیار زیادی تنظیم گردد تا در آینده اختلاف و مشکلی میان فوتبالیست و همچنین باشگاه ایجاد نشود. در این قرارداد علاوه بر نوع قرارداد و نحوه حضور بازیکن و نحوه فسخ قرارداد، لازم است در موضوع قرارداد به نکات خاصی توجه شود.

مثلا نحوه شرکت فوتبالیست در هر فعالیت ورزشی یا فوتبالی دیگر، نحوه جبران خسارات ناشی از عملکرد و رفتار غیر حرفه‌ای فوتبالیست، حفظ اسرار و مصالح و اخبار مربوط به باشگاه از جمله مواردی است که در تنظیم قرارداد باید به آن توجه کنید.

مبلغ قرارداد با فوتبالیست باید در قرارداد ذکر شود و باشگاه موظف است مبلغ مندرج در قرارداد را پرداخت نماید. همچنین باشگاه لازمم است در قرارداد موظف شود نسبت به بیمه فوتبالیست در حیطه مقررات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اقدامات لازم را انجام دهد.

قرارداد استخدام پرستار 

کودکان، سالمندان یا توان‌خواهان با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارند نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای هستند و به همین دلیل نیاز به وجود یک پرستار دلسوز و حرفه‌ای برای این افراد ضروری است.

برای استخدام پرستار باید قراردادی منعقد کنید که یکی از انواع قراردادهای کار است. طرف اول قرارداد کارفرما و طرف دیگر پرستار است.در تنظیم قرارداد پرستار مواردی مانند مدت قرارداد، دستمزد و بیمه و سایر حقوق به عنوان بندهای ثابت نوشته می‌شود. 

اما در موضوع قرارداد استخدام پرستار لازم است توجه داشته باشید که وظایف پرستار در رابطه با فرد کاملا دقیق نوشته شود. مثلا پرستار موظف است که زمانبندی داروهای مددجو را داشته باشد و مرتکب قصور نشود. بعلاوه شرایط خروج از منزل مددجو و تنها ماندن او در منزل را نیز مشخص کنید.

بهتر است برای ظهور اعتماد بیشتر اخذ گواهی عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد و انجام آزمایشات پزشکی مانند ایدز، هپاتیت و غیره را به عنوان شرایط کار در قرارداد ذکر کنید.

پایان مدت قرارداد، تعداد نسخ قرارداد و نحوه فسخ یک طرفه قرارداد را نیز با توافق طرفین در قرارداد بنویسید.

قرارداد همکاری با سرپرست کارگاه ساختمانی 

استخدام سرپرست کارگاه در راستای انجام یک پروژه ساختمانی ضروری است. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع فعالیت سرپرست کارگاه ساختمانی قرارداد سرپرست کارگاه ساختمانی را تنظیم کنید. در مشخصات طرفین توجه کنید که سرپرست کارگاه ساختمانی فردی است که باید شماره سازمان نظام مهندسی، تخصص و تجربه لازم را داشته باشد. سپس مدت زمان قرارداد و نوع آن را مشخص کنید.

در ادامه قرارداد ساعات کاری را مشخص کنید و ذکر کنید سرپرست کارگاه باید فقط در یک کارگاه فعالیت کند و در تمام ساعات کاری پروژه در کارگاه حضور داشته باشد.

در قسمت تعهدات کارفرما پرداخت هزینه کنترل موارد اجرایی و عوامل مربوط به کارگاه و ثبت زمان بتن‌ریزی‌های مختلف، شروع عملیات سازه فلزی در دفتر کارگاه و آزمایشات را ذکر کنید و تعهدات سرپرست کارگاه مانند ارائه گزارش عملیات اجرایی و کارهای انجام شده و باقی مانده به کارفرما، تشکیل جلسه و تنظیم صورت جلسه، حفظ و نگهداری یک جلد نقشه‌های اجرایی، تصویر پروانه، کارت نظارت، تصویر قرارداد بیمه مسئولیت و دفتر ثبت کارهای اجرای روزانه در محل کارگاه و غیره را نیز بنویسید.

قرارداد پیک موتوری

قرارداد پیک موتوری  یکی از انواع قراردادهای کار است که می‌تواند پاره وقت یا تمام وقت تنظیم شود. در تنظیم این قراردادها نیز مثل سایر قراردادها باید ضوابطی مانند بیمه، مزایا و پاداش به‌طور کامل مشخص شود. میزان دستمزد در این قراردادها بر اساس نوع قرارداد تنظیم می‌شود. 

در قسمت وظایف پیک موتوری لازم است ذکر کنید راننده موتور هنگام جابه‌جایی مرسولات نباید اقدام به مسافرکشی با موتور سیکلت کند و موظف است کلیه نکات ایمنی، راهنمایی رانندگی و همچنین ضوابط عرفی در خصوص حمل بار را رعایت کند.

از جمله وظایف کارفرما در این قرارداد کارفرما باید به پرداخت حقوق کارگر در قانون کار مانند مرخصی استحقاقی، کمک هزینه مسکن، کمک هزینه عائله مندی را به کارگر اشاره کرد.

نمونه قرارداد استخدام ادمین اینستاگرام

بسیاری از شغل‌های حوزه فضای مجازی را به صورت دورکاری می‌توان انجام داد. به همین دلیل تصور اشتباهی درباره قرارداد نبستن در این شغل‌ها وجود دارد اما بهتر است برای مشخص بودن انتظارات کارفرما و وظایف ادمین، مزایا، حقوق و سایر مفاد قانونی، بین کارفرما و ادمین اینستاگرام قراردادی تنظیم شود.

در تنظیم قرارداد ادمین اینستاگرام، موارد بسیاری می‌تواند گنجانده شود. مهمترین این موارد بعد از مشخصات، نوع و مدت قرارداد هزینه‌هایی است که کارفرما باید بپردازد (دستمزد و هزینه‌های اجاره یا تامین محتوا). در این مساله لازم است شرایط پرداخت هم مشخص شود. سپس  خدماتی که ادمین ارائه می‌دهد مشخصا به همراه مقدار زمانی که برای انجام کار نیاز دارد نوشته شود. 

جمع‌بندی

قرارداد کار، سندی قانونی‌ است که برای تعیین روابط کارکنان و کارفرما تنظیم می‌شود. قراردادهای کاری می‌توانند شفاهی یا کتبی باشند. قرارداد در واقع شرایط توافق شده در زمانی استخدام است که کارمند و کارفرما توافق کرده‌اند. در تمامی نمونه قرارداد کاری بندهای مشترکی مانند مشخصات طرفین، مدت زمان قرارداد، تاریخ شروع به کار، وظایف و مسئولیت‌های کارمند و کارفرما، نحوه فسخ قرارداد و غیره وجود دارند که قبل از نوشتن قرارداد کار باید درباره آن‌ها توافق داشته باشید. برخی از قراردادهای کار جزئیات زیادی دارند و لازم است حتما از یک مشاور معتمد حقوقی برای نوشتن آن کمک بگیرید. وینداد با حضور وکلای متخصص، قراردادهای کار و استخدام را در قالب تنظیم اختصاصی قرارداد و نمونه قراردادهای آماده ارائه می‌دهد که با توجه به نیاز خود می‌توانید از خدمات مختلف وینداد استفاده کنید.

ضمن اینکه اگر قرارداد از پیش تنظیم شده دارید و می‌خواهید از نظر موارد حقوقی و قانونی آن را بررسی کنید، خدمت بررسی قرارداد برای شما کاربردی است.

سوالات متداول

 آیا لازم است قراردادهای کار کتبی باشد؟

قراردادهای کاری می‌توانند شفاهی یا کتبی باشند اما پیشنهاد ما این است که حتما قرارداد مکتوب تنظیم کنید.

قرارداد معلمان مدارس غیر دولتی مانند قرارداد معلمان مدارس دولتی است؟

خیر قرارداد معلمان مدارس غیر دولتی از سری قراردادهای کار موقت محسوب می‌شود.

آیا لازم است برای استخدام ادمین اینستاگرام قرارداد ببندیم؟

بهتر است برای مشخص بودن انتظارات کارفرما و وظایف ادمین، مزایا، حقوق و سایر مفاد قانونی، بین کارفرما و ادمین اینستاگرام قرارداد کار تنظیم شود.

4.7/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
حامدمتین
حامدمتین
3 سال پیش

ممنون از زحمتی که کشیدید. ولی اگر یک قرارداد رو به صورت نمونه برای دانلود قرار می دادید خیلی عالی میشد

سجاد حسین زاده
سجاد حسین زاده
در پاسخ به  حامدمتین
1 سال پیش

با سلام و احترام
شما می‌توانید از قسمت آرشیو قراردادها، قرارداد کار با مدت موقت را تهیه فرمایید.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

تصویر نرگس نقشی

نرگس نقشی

نرگس نقشی از خوش قلم‌ترین و کاربلدترین نویسندگان وینداد کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد حقوق عمومی خود را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده و اطلاعات تخصصی در حوزه‌های مختلف حقوق دارد و بر مبنای همین اطلاعات مقالات کاربردی را برای مجله وینداد به زبان ساده نوشته که در ادامه این مقالات را مشاهده می‌کنید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد کار و استخدام شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

شرایط استخدام اتباع بیگانه
مقالات قرارداد کار

شرایط استخدام اتباع بیگانه در قانون کار چیست؟

استخدام اتباع بیگانه در ایران، تحت قوانین و مقررات خاصی صورت می‌گیرد که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم شده‌اند. این مقررات برای اطمینان از حقوق و امنیت شغلی کارگران خارجی و حفظ منافع ملی طراحی شده‌اند. مجوز کار به اتباع بیگانه تنها در صورتی اعطا می‌شود که تخصص آن‌ها در ایران موجود نباشد و کارفرما نیز ابتدا تلاش کند نیروی کار داخلی را استخدام کند. تخطی از این قوانین منجر به مجازات‌های قانونی برای کارفرما و کارگر خارجی می‌شود.

شرایط اخذ سفته ضمانتدر قرارداد کار
مقالات قرارداد کار

آیا اخذ چک و سفته در قرارداد کار قانونی است؟

در بسیاری از قراردادهای کار، کارفرمایان برای اطمینان از حسن انجام کار توسط کارگران، اقدام به اخذ چک و سفته می‌کنند. این مسئله به عنوان ضمانت حسن انجام کار شناخته می‌شود و به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از تخلفات کارگران کاربرد دارد. با این حال، سوالات و نگرانی‌های زیادی پیرامون قانونی بودن این موضوع وجود دارد.

مقالات قرارداد کار

۲۰ قانون کاربردی و نکات حقوقی قرارداد کار میان کارگر و کارفرما

تمامی قراردادهای کار بر اساس قوانین و نکات حقوقی تنظیم می‌شوند که حداکثر منافع را برای هر دو طرف تامین کنند. به‌طوری که اگر هر یک از این قوانین در قرارداد رعایت نشوند، اداره کار با در نظر گرفتن فرض قانونی حقوق کارکنان را تامین خواهد کرد.

انواع قرارداد کار
مقالات انواع قرارداد کار

انواع قرارداد کار + شرایط تنظیم و نحوه محاسبه حقوق و مزایا

قرارداد کار بین کارفرما و کارکنان تنظیم می‌‎شود که طرف دوم یعنی کارکنان می‌‎توانند کارگر و کارفرما باشند. این نوع قرارداد شامل انواع کارهای تمام وقت، پاره‎وقت، ساعتی، پورسانتی، کارمزدی و حتی آزمایشی می‌‎شود که بنا بر شرایط شغلی امکان تنظیم هر یک از آن‌‎‎ها وجود دارد. ضمن اینکه در انواع قرارداد کار علاوه‌‎بر دستمزد مزایای دیگری مثل حق بیمه، عیدی، سنوات و غیره به کارکنان تعلق می‌‎گیرد.