مدت اعتبار شرکت پیمانکاری

مدت اعتبار شرکت پیمانکاری و نحوه تمدید آن

یکی از نکات مهمی که باید در هنگام ثبت شرکت به آن توجه شود مدت اعتبار شرکت پیمانکاری است. برای ثبت شرکت پیمانکاری لازم است که حتما مدیران شرکت‌ها مدتی در اساسنامه بیان کنند به این خاطر که اعتبار شرکت پیمانکاری برابر با مدت زمانی است که شرکت در آن فعالیت رسمی و قانونی دارد. […]

یکی از نکات مهمی که باید در هنگام ثبت شرکت به آن توجه شود مدت اعتبار شرکت پیمانکاری است. برای ثبت شرکت پیمانکاری لازم است که حتما مدیران شرکت‌ها مدتی در اساسنامه بیان کنند به این خاطر که اعتبار شرکت پیمانکاری برابر با مدت زمانی است که شرکت در آن فعالیت رسمی و قانونی دارد.

در این مقاله نکاتی در رابطه با مدت شرکت پیمانکاری و انواع مدت پیمانکاری در اساسنامه بیان خواهیم کرد.

مدت اعتبار شرکت پیمانکاری

مدت شرکت پیمانکاری، مدتی که است که در آن شرکت پیمانکاری می‌تواند به طور رسمی و قانونی فعالیت داشته باشد و از مزایای خاصی هم بهره‌مند شود. در واقع مدت اعتبار شرکت پیمانکاری به معنای مدتی است که شرکت همچنان فعالیت تجاری خود را ادامه می‌دهد.

معمولا مدت شرکت، در اساسنامه شرکت پیمانکاری و در بند و ماده جداگانه‌ای تحت عنوان مدت شرکت ذکر می‌شود. علاوه بر این، در قرارداد شرکت پیمانکاری هم بندی تحت عنوان مدت شرکت پیمانکاری آورده می‌شود که بنا به توافق موسسین شرکت پیمانکاری می‌تواند طولانی مدت یا کوتاه مدت باشد.

برای مدت اعتبار شرکت پیمانکاری دو نوع مدت وجود دارد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

انواع مدت اعتبار شرکت پیمانکاری

شرکت‌های پیمانکاری براساس مدت فعالیت خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • این گونه شرکت‌ها ممکن است با مدت محدود به ثبت برسند و همچنان شرایط خاصی داشته باشند. برای مثال ممکن است که شرکا با یکدیگر توافق کنند که یک شرکت پیمانکاری با مدت ده سال به ثبت برسانند. در این صورت هنگامی که مدت اعتبار شرکت پیمانکاری تمام شود، شرکت نیز منحل می‌گردد. مگر اینکه موسسین و شرکای شرکت به توافق برسند آن را تمدید کنند. در صورتی که شرکا تصمیم به تمدید مدت شرکت پیمانکاری بگیرند باید درخواست خود را در صورتجلسه‌ای بیان کند که به این صورتجلسه، صورتجلسه تمدید مدت اعتبارشرکت پیمانکاری می‌گویند. البته تمدید مدت پیمانکاری در صورتی که در اساسنامه منع شده باشد امکان پذیر نیست. 
  • برخی از شرکت‌های پیمانکاری به صورت نامحدود به ثبت می‌رسند. این گونه شرکت‌ها همان طور که از نام آن‌ها پیداست مدت فعالیت و مدت اعتبارخاصی ندارد. در واقع در اساسنامه آن‌ها قید شده است که شرکت به صورت نامحدود به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در شرکت‌های پیمانکاری که به صورت نامحدود به ثبت می‌رسند موسسین و شرکا قصد دارند تا زمانی که شرکت پیمانکاری سود دهی دارد به فعالیت خود ادامه بدهد بنابراین تمدید مدت برای این گونه از شرکت‌ها وجود ندارد.

چرا مدت اعتبار شرکت پیمانکاری اهمیت دارد؟

اگر شما شرکتی هستید که قصد دارید با یک شرکت پیمانکاری وارد رابطه قراردادی شوید لازم است که استعلام شرکت‌ پیمانکاری را بگیرید. مدت اعتبار شرکت پیمانکاری از این جهت که هنوز شرکت پیمانکاری فعالیت دارد و می‌تواند پروژه‌های اشخاص حقوقی و حقیقی را انجام بدهد مهم است.

اگر مدت شرکت‌ تمام شده باشد به این معنا است که شرکت دیگر به صورت قانونی نمی‌تواند فعالیت داشته باشد. از طرفی هم در صورتی که شرکت‌های پیمانکاری بخواهند از مزایای ثبت شرکت بهره ببرند باید شرکت‌ مدت لازم را برای فعالیت داشته باشد.

همان طور که می‌دانید لازم است که شرکت‌های پیمانکاری رتبه بندی شوند و هرکدام از این شرکت‌ها بر اساس اعتباری که دارند به رتبه‌های یک تا پنچ تقسیم می‌شوند. برای رتبه بندی شرکت‌های پیمانکاری به معیار میزان و مدت و فعالیت شرکت نیز توجه می‌شود. بنابراین از تمامی این جهات مدت اعتبار شرکت اهمیت دارد. 

آیا مدت شرکت پیمانکاری قابل تغییر است؟

اگر یک شرکت پیمانکاری به صورت مدت محدود به ثبت برسند و موسسین می‌توانند مدت آن را تمدید کنند یا تغییر دهند. قابلیت تغییر مدت شرکت پیمانکاری حتی زمانی که هنوز مدت شرکت به پایان نرسیده است نیز امکان پذیر است؛ به این معنا که مدیران و موسسین شرکت پیمانکاری در محدوده اختیاراتی که اساسنامه شرکت‌ به آن‌ها اجازه می‌دهد،‌ می‌توانند مدت شرکت را افزایش یا کاهش دهند.

برای افزایش مدت نیاز است که تاریخ انقضای شرکت پیمانکاری به پایان رسیده باشد. در این صورت مدیران شرکت با مشورت و توافق یکدیگر تصمیم می‌گیرند برای انجام پروژه‌ها، مدت شرکت تمدید شود. برای تمدید مدت اعتبار شرکت باید صورتجلسه‌ای در مجمع عمومی فوق‌العاده تنظیم کنید و به امضای تمامی اعضای حاضر در جلسه برسانید تا بتوانید با تغییر اساسنامه شرکت، این مورد را اعمال کنید.

مراحل ثبت صورتجلسه تمدید مدت

  • پس از تنظیم صورتجلسه وارد سامانه اداره ثبت شرکت‌ها شوید.
  • قسمت‌های مورد نظر را پر کنید.
  •  صورتجلسه تنظیم شده را همراه با دیگر مدارک در سامانه ثبت شرکت‌ها بارگذاری کنید.
  • پس از تایید مدارک، آن‌ها را به صورت پستی به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنید.
  • در صورتی که مدارک شما تایید شد باید در اداره ثبت شرکت‌ها حضور پیدا کنید. پس از پرداخت هزینه‌های قانونی، روزنامه رسمی تمدید مدت اعتبار شرکت پیمانکاری را آگاهی کنید.

جمع بندی

مدت اعتبار شرکت پیمانکاری به دو دسته مدت محدود و نامحدود تقسیم می‌شود. در صورتی که مدیران شرکت‌های پیمانکاری قصد داشته باشند که شرکت پیمانکاری را به صورت محدود به ثبت برسانند لازم است که در اساسنامه مدت اعتبار شرکت را بیان کنند. برای شرکت‌هایی که به صورت نامحدود به ثبت می‌رسد نیازی به تمدید مدت وجود ندارد. از طرفی به دلیل رتبه بندی شرکت‌های پیمانکاری نیاز است که میزان و مدت نیز بررسی شود. 

در صورتی که قصد دارید یک شرکت پیمانکاری به ثبت برسانید و می‌خواهید اساسنامه شرکت را تنظیم کنید یا مدت اعتبار آن را تمدید کنید، بهتر است که در ابتدا با کارشناسان ثبتی با تجربه مشورت کنید. 

سوالات متداول

شرکت‌های پیمانکاری به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

شرکت‌های پیمانکاری در یازده دسته قرار می‌گیرند که شامل شرکت‌های ساختمانی، کشاورزی، نیرو و انرژی، آب، کشاورزی، معدن، آثار باستانی، راه و ترابری، کاوش زیرزمینی، معماری و پست و مخابرات و تاسیسات هستند.

شرایط رتبه بندی شرکت‌های پیمانکاری چگونه است؟

رتبه بندی شرکت‌های پیمانکاری به پنج درجه تقسیم می‌شود که به ویژگی شرکت، توانایی وسوابق و همچنین مدت اعتبار شرکت پیمانکاری توجه می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.