قرارداد پیمانکاری تک نفره

قرارداد پیمانکاری تک نفره بدون بیمه و نکات آن

قراردادهای پیمانکاری از انواع قراردادهای استخدامی هستند که در میان کسانی که به‌صورت پروژه‌ای همکاری می‌کنند بسیار متداول است. در واقع زمانی که شما برای انجام یک کار مشخص قصد برون‌سپاری فعالیت موردنظرتان را دارید حتماً به قرارداد پیمانکاری احتیاج پیدا خواهید کرد. قرارداد پیمانکاری تک نفره از انواع قراردادهای کاربردی است که می‌توانید در […]

قراردادهای پیمانکاری از انواع قراردادهای استخدامی هستند که در میان کسانی که به‌صورت پروژه‌ای همکاری می‌کنند بسیار متداول است. در واقع زمانی که شما برای انجام یک کار مشخص قصد برون‌سپاری فعالیت موردنظرتان را دارید حتماً به قرارداد پیمانکاری احتیاج پیدا خواهید کرد. قرارداد پیمانکاری تک نفره از انواع قراردادهای کاربردی است که می‌توانید در مشاغل مختلف از آن استفاده کنید.

در این مقاله با بررسی کامل قرارداد پیمانکاری تک نفره، وضعیت بیمه پیمانکار در این قراردادها را بیان خواهیم کرد.

قرارداد پیمانکاری تک نفره بدون بیمه چیست؟

قرارداد پیمانکاری تک نفره قراردادی است که کارفرما پروژه‌ای را به پیمانکار (شخص حقیقی) در ازای پرداخت مبلغی می‌سپارد.

در برخی از مشاغل  به جای قراردادهایی که بر اساس میزان ساعت کار، مزد پرداخت می‌شود، می‌توان قراردادهای پیمانکاری که پروژه محور هستند را تنظیم کرد. به عبارت دیگر قراردادهای پیمانکاری تک نفره، با ماهیت پیمانکاری و انجام قسمتی از امور بین کارفرما و پیمانکار تنظیم می‌شود.

برای مثال اگر شرکتی قصد طراحی سایت داشته باشد، می‌تواند آن را به طراح سایت در قالب یک پروژه و با تنظیم قرارداد پیمانکاری واگذار کند.

کاربرد قراردادهای پیمانکاری تک نفره در کسب‌وکارها

بسیاری از کسب‌وکارها به ویژه شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها، برای همکاری با نیروهای مختلف جهت پیشبرد فعالیت‌های شرکت منابع کافی ندارند. به همین دلیل نمی‌توانند نیروهای مختلف را در شرکت استخدام کنند. در عین حال امکان انجام تمامی امور توسط خود آن‌ها وجود ندارد.

یک راهکار مناسب برای این کسب‌وکارها، برون سپاری پروژه‌ها است. همان طور که برای استخدام افراد در شرکت‌ها از قرارداد کار استفاده می‌شود، بهترین قرارداد برون سپاری پروژه‌ها، قرارداد پیمانکاری است.

قرارداد پیمانکاری تک نفره نیز قراردادی است که یک شخص (برای مثال شرکت) به عنوان کارفرما با یک شخص دیگر برای انجام کاری با شرایط مشخص و در بازه زمانی معین تنظیم می‌کند. با این توصیف قرارداد پیمانکاری خدمات صرفاً در پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز به کار نمی‌رود، بلکه قراردادهایی دیگر که کارفرما پروژه‌ای را به پیمانکار در در ازای پرداخت مبلغی می‌سپارد هم قرارداد پیمانکاری محسوب می‌شود.

نمونه قراردادهای پیمانکاری تک نفره

قراردادهای پیمانکاری تک نفره را می‌توان با توجه به موضوع فعالیت در موضوعات مختلفی تنظیم کرد. از مهمترین نمونه‌های این قرارداد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وضعیت بیمه در قراردادهای پیمانکاری

در قراردادهای استخدامی که با عنوان قرارداد کار تنظیم می‌شوند، کارفرما ملزم به بیمه کردن کارکنان است. اما بیمه قرارداد پیمانکاری الزام قانونی ندارد. با توجه به اینکه قرارداد پیمانکاری تک نفره از جمله قراردادهای پیمانکاری خدمات به شمار می‌رود، پیمانکار مشمول بیمه نخواهد شد. در نتیجه در این نوع قراردادها بندی با عنوان بیمه کردن پیمانکار توسط کارفرما مشاهده نمی‌شود.

نکته‌ای که در رابطه با بیمه قراردادهای پیمانکاری به آن توجه کنید این است که در صورتی که کارفرما قراردادی را با پیمانکاری تنظیم کند که این پیمانکار دارای یک تیم باشد، در این وضعیت پیمانکار باید کارکنان خود را بیمه کند. در این وضعیت بیمه و مالیات در قراردادهای پیمانکاری موضوعیت پیدا می‌کند.

اما در قراردادهای پیمانکاری تک نفره، کارفرما الزامی به بیمه کردن پیمانکار ندارد.

جمع‌بندی

در قرارداد پیمانکاری تک‌ نفره، شما انجام یک فعالیت خاص را به یک نفر یعنی پیمانکار واگذار می‌کنید. تفاوت این قرارداد با سایر قراردادهای پیمانکاری از جمله اینکه استخدام پیمانی چیست؟ این است که پیمانکار در این قراردادها یک شخص حقیقی است که موضوع قرارداد را شخصا انجام می‌دهد. با این توصیف پیمانکار دارای یک گروه برای انجام کار یا اصطلاحا پیمانکاران فرعی نیست.

این قراردادها میان کسب‌وکارهای نوپا به‌شدت پرطرفدار هستند. چرا که بخش زیادی از هزینه استخدام نیروی کار را کاهش می‌دهند و این شرکت‌ها می‌توانند کارهای مختلف را در قالب برون‌سپاری پروژه‌ها با تنظیم قرارداد پیمانکاری انجام دهند.

قراردادهای پیمانکاری تک نفره بدون بیمه هستند با این توصیف که کارفرما از نظ قانونی الزامی به بیمه کردن پیمانکار ندارد.

سوالات متداول

تفاوت قرارداد پیمانکاری تک نفره با قرارداد پیمانکاری جمعی چیست؟

مهم‌ترین تفاوت این قراردادها در بیمه کارکنان است. در قراردادهای تک نفره، کارفرما الزامی به بیمه کردن پیمانکار ندارد ولی در قرارداد گروهی پیمانکار پس از تنظیم قرارداد با کارفرما باید پرسنل خود را بیمه کند.

قرارداد پیمانکاری دست جمعی در چه مواردی تنظیم می‌شود؟

از این قرارداد می‌توان برای موضوعات مختلفی استفاده کرد که بر اساس آن انجام پروژه به یک شخص واگذار می‌شود.

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از