راهنمای ثبت موسسه غیرتجاری

راهنمای جامع ثبت موسسه غیرتجاری

موسسات غیرتجاری مجموعه‌هایی هستند که برای انجام امور غیرتجاری تأسیس شده‌اند. این موسسات ممکن است امور انتفاعی یا غیرانتفاعی انجام دهند و این موضوع به هدف موسسه بستگی دارد. نکته بسیار مهمی که در رابطه با این موسسات وجود دارد این است که همانند شرکت‌های تجاری، این موسسات نیز برای داشتن فعالیت قانونی، باید در […]

موسسات غیرتجاری مجموعه‌هایی هستند که برای انجام امور غیرتجاری تأسیس شده‌اند. این موسسات ممکن است امور انتفاعی یا غیرانتفاعی انجام دهند و این موضوع به هدف موسسه بستگی دارد. نکته بسیار مهمی که در رابطه با این موسسات وجود دارد این است که همانند شرکت‌های تجاری، این موسسات نیز برای داشتن فعالیت قانونی، باید در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند. ثبت موسسه غیر تجاری نیازمند انجام اقدامات و طی کردن مراحلی است و متقاضیان ثبت، باید مدارکی را تنظیم نموده و به همراه داشته باشند. در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی چگونگی ثبت موسسه غیرتجاری و هر آنچه که لازم است در این زمینه بدانید، بپردازیم. درنتیجه، تا پایان این مطلب با ما همراه بوده و سؤالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

موسسه غیرتجاری چیست؟

موسسات غیرتجاری تشکیلاتی هستند که برای انجام امور غیرتجاری تشکیل و تأسیس می‌شوند. این موضوع، یعنی انجام امور غیرتجاری، مهم‌ترین وجه تمایز این موسسات از سایر اشخاص حقوقی است. در قانون تجارت، قانونگذار به‌تفصیل امور تجاری را توضیح و شرح داده است و درنتیجه، موسسه غیرتجاری حق انجام اموری که تجاری محسوب می‌شود را ندارد. موسسات غیرتجاری نیز مانند شرکت‌های تجاری دارای شخصیت حقوقی مستقل از مؤسسین خود هستند و این شخصیت حقوقی پس از ثبت موسسه ایجاد خواهد شد.

موسسه تاری ممکن است با هدف کسب سود یا عدم کسب سود تشکیل شود که این موضوع به هدف مؤسسین این مجموعه بستگی دارد. موسسات غیرتجاری می‌توانند عناوینی ازجمله انجمن، کانون، بنگاه جمعیت و سایر عناوین اینچنینی را برای خود انتخاب کرده و با آن نام و عنوان شناخته شوند. موسسات غیرتجاری مزایایی نسبت به شرکت‌های ثبتی دارد که در ادامه مطلب، به این موضوع اشاره خواهیم نمود.

انواع موسسه غیرتجاری

مطابق با آئین‌نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری، مقصود از تشکیلات و موسسات غیرتجارتی مذکور در ماده 584 قانون تجارت، کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیرتجارتی از قبیل امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل‌ دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند. تشکیلات و موسسات مزبور می‌‌توانند عناوینی از قبیل انجمن، کانون یا بنگاه و امثال آن اختیار نمایند اما اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد برای موسسات مزبور ممکن نخواهد بود.

از این توضیح قانونگذار متوجه این موضوع خواهیم شد که انواع موسسه غیرتجاری شامل دو دسته است؛

  • دسته اول این موسسات مراکزی هستند که با هدف انجام امور غیرتجاری و کسب سود تشکیل شده‌اند. به‌عبارتی دیگر، دسته اول موسسات غیرتجاری که به آن‌ها موسسه غیرتجاری انتفاعی گفته می‌شود، با هدف کسب انتفاع تشکیل می‌شوند. برای مثال، آموزشگاه‌های زبان، موسیقی یا آموزشگاه‌های رانندگی ازجمله موسسات غیرتجاری هستند که با هدف کسب درآمد و سود تشکیل شده و اقدام به فعالیت می‌نمایند.
  • دسته دوم موسسات غیرتجاری اما موسسه‌هایی هستند که با هدف انجام امور خیریه و غیرانتفاعی تشکیل می‌شوند. هدف مؤسسین این دسته از موسسات غیرتجاری که به آن‌ها موسسه غیرتجاری غیرانتفاعی گفته می‌شود، انجام امور خیریه است و این اشخاص به‌دنبال کسب و درآمد نیستند. بسیاری از مراکز خیریه یا مراکزی که اقدام به ارائه خدمات عام‌المنفعه می‌نمایند، دانشگاه‌های دولتی، مدارس غیرانتفاعی و مراکز پژوهشی، همه ازجمله موسسات غیرتجاری غیرانتفاعی محسوب می‌شوند.

چرا باید موسسه غیرتجاری را ثبت کنیم؟

اشخاصی که قصد دارند فعالیتی را به همراه سایر افراد انجام دهند، بهتر است فعالیت خود را در یک قالب و چارچوب قانونی انجام داهند. این اشخاص می‌توانند برحسب تجاری یا غیرتجاری بودن فعالیتی که قصد انجام آن را دارند، اقدام به ثبت شرکت یا موسسه نمایند.

موضوع بسیار مهمی که در اینجا وجود دارد این است که، اگر افراد تصمیم بگیرند فعالیت خود را در قالب موسسات غیرتجاری انجام دهند، باید موسسه غیرتجاری مزبور را نیز همانند شرکت تجاری به ثبت برسانند. ممکن است اشخاص تصور کنند که می‌توانند با توافق میان خود، اقدام به تشکیل یک موسسه و انجام فعالیت مورد نظر نمایند، اما باید بدانید که این تصور کاملاً اشتباه بوده و فعالیت قانونی افراد در چارچوب موسسه غیرتجاری بدون ثبت موسسه و انجام تشریفات قانونی، ممکن نخواهد بود.

دلیل این امر نیز این است که قانون، فعالیت در قالب تشکیلاتی که به ثبت نرسیده است را به رسمیت نمی‌شناسد و محدودیت‌های زیادی برای متصدیان تشکیلات مزبور وجود خواهد داشت.

ازجمله سایر مزایا و الزامات ثبت موسسه غیر تجاری باید به این موضوع اشاره کرد که برخی از مجوزها برای فعالیت، تنها به اشخاص حقوقی اعطا می‌شود و درنتیجه، اشخاصی که قصد أخذ این موزها را دارند، باید اقدام به ثبت موسسه غیرتجاری نمایند؛ زیرا، شخصیت حقوقی موسسه غیرتجاری، تنها از طریق ثبت این موسسه ایجاد خواهد شد.

علاوه بر این، زمانی که یک موسسه به ثبت می‌رسد، اعتبار بیشتری در میان افراد خواهد داشت. درنتیجه، اشخاص راحت‌تر به تشکیلات مزبور اعتماد خواهند کرد. برای مثال، تصر کنید که شما قصد کمک به نیازمندان از طریق پرداخت پول به موسسات خیریه را دارید، حال از خود بپرسید که اولویت شما برای همکاری، موسساتی است که به‌صورت قانونی ثبت شده است یا موسساتی که به ثبت نرسیده‌اند؟ قطعاً پاسخ شما به این سؤال مانند سایر افراد، پرداخت پول به موسساتی است که به‌صورت قانونی به ثبت رسیده و فعالیت قانونی دارند.

قوانین و شرایط ثبت موسسه غیرتجاری

ثبت موسسه غیر تجاری قوانین و مقرراتی دارد که متقاضیان ثبت، باید این موارد را رعایت نمایند. از جمله قوانین ثبت موسسه غیر تجاری می‌توان به این موضوع اشاره کرد که متقاضیان ثبت موسسه، باید حداقل سرمایه لازم برای ثبت موسسه را تأمین کنند، تعداد شرکا باید مطابق با مقررات اعلامی باشد و مدت اعتبار موسسه غیرتجاری نیز رعایت شده باشد.

حداقل سرمایه اولیه ثبت موسسه غیر تجاری

در ارتباط با حداقل سرمایه برای ثبت موسسه غیرتجاری باید بدانید که حداقل سرمایه برای ثبت موسسه غیرتجاری، یک میلیون ریال است اما، اگر مجوز تأسیس و ثبت موسسه از سوی یک ارگان دولتی صادر شده باشد، در این صورت سرمایه اولیه می‌تواند صفر باشد. سرمایه موسسات غیردولتی ممکن است نقد یا غیرنقد باشد و سرمایه در این موسسات به قطعات سهم تبدیل و تقسیم نمی‌شود.

سرمایه نقدی موسسات غیرتجاری اگر به‌صورت نقدی باشد، باید توسط شرکاء در حساب موسسه تأمین گردد یا شرکای موسسه باید سرمایه نقدی را به حساب صندوق موسسه که توسط اقرارنامه نماینده موسسه تائید شده است، واریز نمایند. در ارتباط با حداکثر سرمایه موسسه غیرتجاری نیز باید بدانید که حداکثر سرمایه در قانون مشخص نشده است و محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

تعداد شرکا در موسسه غیرتجاری

تعداد شرکا در موسسات غیرتجاری حداقل 2 نفر است این شرکا ممکن است اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند و درصورتی که یکی از شرکا شخص حقوقی باشد، این شریک باید طی معرفی‌نامه‌ای که دارای شماره و تاریخ مشخص است، معرفی شود. حداکثر تعداد شرکا در موسسات غیرتجاری پیش‌بینی نشده است. درنتیجه، محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که افرادی که زیر 18 سال سن دارند، درصورتی که جزء شرکا موسسه باشند، باید توسط ولی خود عهده‌دار مسئولیت شوند و نمی‌توانند عضو هیئت مدیره موسسات غیرتجاری باشند.

مدت فعالیت موسسه غیرتجاری

مدت فعالیت موسسه غیرتجاری ممکن است محدود یا نامحدود باشد و این موضوع یعنی مدت اعتبار موسسه، به نوع فعالیت موسسه و مجوزی که أخذ کرده است بستگی دارد. برای مثال، اگر موسسه برای انجام یک پروژه خاص تشکیل شده باشد، در این صورت مدت فعالیت موسسه غیرتجاری محدود بوده و تا زمان اتمام پروژه است. اما مدت اعتبار و فعالیت سایر موسسات، به‌صورت کلی نامحدود است و مؤسسین موسسه غالباً مدت اتمام اعتبار موسسه را تعیین نخواهند کرد. اگر موسسه غیرتجاری برای انجام فعالیت خود أخذ مجوز کرده باشدف درنتیجه با اتمام مدت زمان مجوز، مدت اعتبار موسسه نیز به پایان خواهد رسید مگر اینکه، این مجوز تمدید شود.

تنظیم اساسنامه موسسه غیرتجاری چگونه است؟

یکی از مدارکی که متقاضیان ثبت موسسه غیر تجاری باید همراه داشته باشند، اساسنامه یا همان شرکت‌نامه موسسه است. همانند شرکت‌های تجاری، برای ثبت و تأسیس و فعالیت در قالب یک موسسه غیرتجاری نیز، باید اساسنامه‌ای تنظیم شود. اساسنامه یا شرکت‌نامه در واقع سند معرف موسسه غیرتجاری است و در این سند باید اطلاعات پایه موسسه مانند نام موسسه، موضوع فعالیت موسسه، مدت زمان فعالیت و غیره به همراه سایر اطلاعات مانند اطلاعات شرکا، چگونگی انحلال موسسه و غیره درج گردد.

موضوع مهم دیگر در ارتباط با اساسنامه موسسه غیرتجاری، تغییر در اساسنامه این موسسات است. اگر پس از آغاز فعالیت موسسه تغییراتی در موسسه ایجاد شودف برای مثال موضوع فعالیت موسسه یا نام آن تغییر نمایدف این تغییرات باید در اساسنامه موسسه درج شود. اساسنامه موسسه غیرتجاری سند معرف این شخص حقوقی است و این سند باید معرف و بیانگر هر تغییری باشد که در موسسه ایجاد می‌شود. تغییر اساسنامه موسسه غیرتجاری ممکن است از طریق اصلاح یا تغییر مفاد آن باشد.

تعیین نام برای موسسه غیرتجاری در هنگام تأسیس و ثبت موسسه

در تعیین نام موسسات غیرتجاری، مواردی باید رعایت شود. یکی از این موارد این است که در اسم موسسات غیرتجاری باید حتماً عبارت موسسه غیرتجاری قید شود. به‌عبارت دیگر، می‌توان اینچنین گفت که در تمامی اوراق و اطلاعیه و سربرگ موسسه و هر جایی که نام موسسه آورده می‌شود، باید در کنار نام موسسه عبارت «موسسه غیرتجاری» نیز قید شود.

در حال حاضر و با توجه به اینکه موسسات غیرتجاری زیادی در ایران به ثبت رسیده است، درنتیجه انتخاب عناوین تک سیلابی، دو سیلابی و سه سیلابی ممکن است به‌دلیل شباهت نام موسسات با یکدیگر دشوار باشد. برای ثبت موسسه غیر تجاری، متقاضیان ثبت موسسه باید 5 نام که برای آن‌ها در اولویت است را انتخاب نمایند و اداره ثبت شرکت‌ها اسامی که مورد تأدیید است را اعلام می‌نماید و نام‌های تأییدشده تا یک ماه برای متقاضیان ثبت محفوط می‌ماند و پس از آن سایر اشخاص می‌توانند از این اسامی استفاده کنند. موضوعی که در ارتباط با تعیین نام برای موسسات غیرتجاری وجود دارد این است که اگر موسسه غیرتجاری برای ثبت نیاز به مجوز داشته باشد، در این شرایط غالباً نام این موسسه نیز توسط مرجع صادرکننده مجوز انتخاب می‌شود.

موضوع فعالیت موسسه غیرتجاری

موضوع فعالیت موسسات غیرتجاری با توجه به مقاصدی که برای تشکیل این موسسات وجود دارد، متفاوت است. اگر موسسه غیرتجاری از نوع غیرانتفاعی و با هدف کسب سود تشکیل شده باشد، موضوع فعالیت با هدف کسب درآمد انتخاب می‌شوند.

اما اگر موسسه غیرتجاری با هدف کسب سود و منفعت و تقسیم آن میان شرکای شرکت تشکیل نشده باشد و اهداف مؤسسین از تأدسیس و ثبت این موسسه انجام عمور غیرانتفاعی باشد، درنتیجه موضوع فعالیت موسسه نیز امور خیریه و مانند آن است.

به هر حال، نکته‌ای که در زمینه موضوع فعالیت موسسه غیرتجاری وجود دارد این است که موضوع فعالیت موسسه باید حتماً مشخص باشد و همچنین موسسه تنها حق فعالیت در همان چارچوب موضوع موسسه را دارد و خارج از آن امکان فعالیت وجود ندارد. در همین راستا، متقاضیان ثبت موسسه غیرتجاری باید در هنگام تنظیم شرکت‌نامه که همان اساسنامه موسسه غیرتجاری است، موضوع را به‌درستی و به‌صورت دقیق مشخص نمایند.

تنظیم اظهارنامه موسسات غیر تجاری به چه نحو است؟

یکی از مدارکی که برای ثبت موسسه غیرتجاری لازم است، اظهارنامه ثبت موسسه است. اظهارنامه همان تقاضانامه ثبت موسسه غیرتجاری است و باید به زبان فارسی تنظیم و نوشته شود و این سند باید دارای تاریخ و امضا باشد. برای تنظیم اظهارنامه موسسه غیرتجاری باید صورت‌جلسه مجمع عمومی موسسه نیز موجود باشد. پیش از ثبت مجامع و تسلیم اظهارنامه ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری باید مطمئن شوید که این سند حتماً حاوی نکات زیر باشد:

  • نام، اقامتگاه، تابعیت، موضوع فعالیت مراکز موسسه غیرتجاری و شعب آن
  •  مشخصات کامل اشخاصی که برای اداره کردن موسسه غیر انتفاعی معین شده‌اند
  • نام، اقامتگاه و تابعیت وکیل (در صورتی که تقاضانامه به وسیله وکیل تنظیم شده باشد.)
  •  تاریخ، محل و شماره ثبت
  •  تعیین ضمائم اظهارنامه

اظهارنامه باید دارای ضمائم زیر باشد:

  •  نسخه اصلی یا رونوشت وکالت‌نامه (در صورت تقاضا توسط وکیل)
  • رونوشت گواهی‌شده تصدیق کشوری که موسسات یا تشکیلات مزبور در آنجا به ثبت رسیده‌اند، به انضمام ترجمه مصدق آن به زبان فارسی
  • دو نسخه از اساسنامه و دو نسخه ترجمه مصدق آن در صورتیکه اصل اساسنامه به زبان خارجی باشد
  • صورت‌مجلس مجمع عمومی موسسه غیرتجاری مبنی بر انتخاب هیئت‌مدیره و معرفی کسانی که حق امضا دارند
  • اجازه‌نامه از شهرداری یا نیروی انتظامی (در صورتی‌که موضوع فعالیت موسسه نیاز به گرفتن مجوز از این مجموعه‌ها دارد)
  • رسید پرداخت هزینه‌های ثبت موسسات غیر تجاری.

مدارک لازم برای ثبت موسسه غیر تجاری چه مواردی را شامل می‌شود؟

متقاضیان ثبت موسسات غیرتجاری باید هنگام مراجعه برای اقدام به ثبت، مدارکی را تنظیم کرده و در اختیار داشته باشند. این مدارک باید مطابق با قوانین و مقررات تنظیم شده و درصورتیکه هر یک از این مدارک موجود نباشد، اخطار رفع نقص صادر می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت موسسه غیر تجاری به شرح زیر است:

  • مدارک هویتی شرکای در زمان تأسیس(شناسنامه و کارت ملی)
  • مدارک هویتی اعضای هیئت مدیره یا هیئت امنای موسسه غیرتجاری درصورتیکه هیئت مدیره خارج از شرکاء باشند
  • مدارک هویتی بازرس یا بازرسین و خزانه‌دار موسسه غیرتجاری درصورتی که در موسسه وجود داشته باشند
  •  اوراق شخصیت حقوقی که دارای اعتبار و تمدید شده باشد به همراه معرفی‌نامه شخصیت حقوقی برای نماینده خود که دارای شماره و تاریخ اعتبار باشد درصورتیکه یک یا چند نفر از شرکای موسسه شخص حقوقی هستند
  •  کد فراگیر درصورتی که شریک یا عضو هیئت مدیره فرد غیر ایرانی باشد
  •  وکالت‌نامه وکیل درصورتیکه پرونده تأسیس موسسه به وکالت انجام می‌شود
  •  مجوز تشکیل و ثبت موسسه درصورتیکه موضوع فعالیت موسسه مجوزی باشد
  • افتتاح حساب بانکی و پرداخت‌های قانونی قبل از ثبت موسسه و ارائه شماره شبا
  • گواهی عدم سوء پیشینه و اقرارنامه اعضای هیئت مدیره موسسه غیرتجاری
  •  اعلام کد پستی معتبر اداری یا تجاری جهت اقامتگاه موسسه غیرتجاری
  •  اعلام کد پستی معتبر جهت اعلام آدرس شرکا و اعضاء هیئت مدیره و بازرسین موسسه غیرتجاری
  •  اعلام شماره تماس همراه به نام اعضای هیئت مدیره یا هیئت امناء موسسه غیرتجاری
  •  رسید پذیرش اینترنتی
  • ابلاغیه تأیید نام موسسه غیرتجاری
  •  اساسنامه موسسه غیرتجاری
  • تقاضانامه یا اظهارنامه تأسیس موسسه غیرتجاری
  • صورت‌جلسه مجمع عمومی موسسین موسسه غیرتجاری
  •  صورت جلسه تأسیس موسسه غیر تجاری

اعضای موسسه غیرتجاری چه اشخاصی هستند و چه وظایفی دارند؟

همانطور که پیش از این بیان شد، موسسه غیرتجاری حداقل با دو شریک و بدون محدودیت در حداکثر شریک می‌تواند تأسیس شود. در نتیجه، شرکای موسسه غیرتجاری بخشی از اعضای موسسه غیرتجاری هستند. شرکای موسسه غیرتجاری موسسه می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. اعضای دیگر موسسه غیرتجاری مدیران و اعضای هیئت مدیره و اعضای مجمع عمومی موسسین هستند. ازجمله اختیارات مدیران در این موسسات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  اتخاذ تصمیمات لازم در راستای حفظ منافع موسسه
  • بررسی عملکرد مدیرعامل موسسه غیرتجاری
  • ارائه گزارش از عملکرد موسسه
  • ارائه راهکار جهت اداره موسسه غیرتجاری

بخشی دیگر از اعضای موسسه غیرتجاری، اعضای مجمع عمومی موسس است. مجمع عمومی موسسین متشکل از شرکای موسسه است و طبق اساسنامه این مجمع اولین مدیران موسسه غیرتجاری را انتخاب می‌کند. ازجمله وظایف مجمع عمومی موسسه نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رسیدگی به گزارش مؤسسین و تصویب آن
  •  تصویب طرح اساسنامه موسسه غیرتجاری و در صورت لزوم اصلاح و تغییر آن
  •  انتخاب اولین مدیران موسسه غیرتجاری و تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که هر گونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای شرکاء تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد‌ شد.

هر یک از اعضاء هیات مدیره موسسه غیرتجاری به میزان سرمایه خود در قبال تعهدات موسسه مسئولیت کیفری دارند. در ارتباط با مدت فعالیت اعضای هیئت مدیره موسسه غیرتجاری باید این را بدانید که مدت زمان مدیریت اعضاء هیات مدیره و سایر قوانین مربوط به آن‌ها، در اساسنامه موسسه پیش‌بینی می‌شود و باید مطابق با این مقررات عمل شود مدیرعامل موسسه نیز توسط اعضای هیئت مدیره انتخاب می‌شود و مدیرعامل می‌تواند از اعضای هیئت مدیره موسسه باشد.

مراحل ثبت موسسه غیرتجاری به چه ترتیب است؟

تا اینجا متوجه شدیم که موسسه غیرتجاری چیست و چه ویژگی‌ها و انواعی دارد. در این بخش از مطلب قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که مراحل ثبت موسسه غیرتجاری چیست و متقاضیان ثبت موسسه باید چه اقداماتی برای ثبت موسسه انجام دهند. ثبت موسسه غیرتجاری ممکن است پیچیدگی‌های مخصوص به خود را داشته باشد و به همین دلیل بهتر است اگر قصد دارید موسسه غیرتجاری ثبت کنید، حتماً با موسساتی که خدمات ثبت موسسه غیرتاری ارائه می‌دهند، مشورت کنید. در همین راستا، شما می‌توانید از خدمات ثبت موسسه غیرتجاری وینداد استفاده نمایید. مشاوران حقوقی وینداد، در تمام مراحل ثبت موسسه همراه شما خواهند بود و به سؤالات شما در این زمینه پاسخ خواهند داد. اقداماتی که لازم است برای ثبت موسسه غیرتجاری انجام دهید به شرح زیر است.

  • تکمیل و امضاء فرم تقاضانامه‌، صورت‌جلسه مجمع موسسین و اساسنامه موسسه توسط کلیه شرکای موسسه غیرتجاری
  •  مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها و تکمیل اطلاعات و مدارک خواسته‌شده مانند انتخاب نام و موضوع موسسه
  • تأیید اطلاعات واردشده و رفع نقص موارد مطرح در ابلاغ رفع نقص توسط کارشناس حقوقی(درصورت ابلاغ رفع نقص باید اقدام به رفع نقص کنید)
  • ارسال نسخ اصلی صورت‌جلسه تنظیمی مجمع عمومی موسس و ضمائم آن به آدرس موجود در تأییدیه
  • صدور دستور ثبت موسسه، ثبت و پیش‌نویس آگهی تاسیس موسسه در دفتر ثبت و أخذ امضا از متقاضی توسط مسئول مربوطه
  • ارائه یک نسخه از مدارک(اساسنامه، صورت‌جلسه، تقاضانامه) مهرشده توسط اداره ثبت شرکت‌ها به متقاضی
  • انتشار آگهی تأسیس موسسه غیرتجاری در روزنامه رسمی کشور

ثبت تغییرات موسسه غیرتجاری

موسسات و تشکیلات غیرتجاری باید کلیه تغییراتی که در مواد اساسنامه، شرایط دارندگان حق امضا، محل موسسه(نشانی، کد پستی، شماره تلفن) و سایر تغییراتی که در موسسه ایجاد می‌شود را به اداره ثبت شرکت‌ها اطلاع دهند و این تغییرات را ثبت نمایند. در همین راستا، مدیر عامل موسسه غیرتجاری باید به سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه کند و مراحل اداری لازم برای ثبت تغییرات موسسه غیر تجاری را انجام دهد. ثبت تغییرات موسسه غیرتجاری باید در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار آگهی شوند و تا زمانی که این تغییرات ثبت نشده و در روزنامه آگهی نشده است، در مقابل اشخاص ثالث معتبر نخواهد بود و استناد به این تغییرات ممکن نیست. موضوعی که باید به آن اشاره شود این است که انتخاب روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی تغییرات موسسه در آن منتشر می‌شود، اختیاری است و الزامی به درج شدن نام آن در اساسنامه وجود ندارد.

هزینه تأسیس و ثبت موسسه غیر تجاری چه میزان است؟

تأسیس و ثبت موسسه غیرتجاری هزینه‌هایی دربردارد و البته باید توجه داشته باشید که این هزینه‌ها با توجه به اینکه ثبت موسسه توسط موسسات ثبتی انجام می‌شود یا خیر و اینکه ثبت موسسه به نمایندگی انجام می‌شود یا خیر، متغیر است. در یک برآورد کلی، هزینه ثبت موسسه غیرتجاری به شرح زیر است:

1. هزینه تنظیم اوراق قانونی موسسات غیر تجاری به صورت تخصصی مانند اساسنامه و اظهارنامه

2. هزینه ثبت کلیه اوراق تنظیم‌شده موسسه غیرتجاری

3. هزینه حق‌الوکاله پرونده ثبت موسسه غیر تجاری

4. هزینه تحویل اوراق موسسه از اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری

5. هزینه اتمام مراحل تأسیس و ثبت موسسه غیرتجاری

6. هزینه پرداختی به موسسات ثبتی جهت انجام اقدامات لازم و ثبت موسسه غیرتجاری.

موسسه غیرتجاری زیر نظر چه نهاد و سازمانی است؟

موسسات غیرتجاری زیر نظر اداره ثبت شرکت‌ها فعالیت می‌کنند. ممکن است با توجه به اینکه این موسسات شرکت تجاری نیستند، بسیاری گمان کنند که سازمان و اداره مجزایی بر فعالیت و ثبت این موسسات نظارت دارد؛ در صورتی‌که این گونه نبوده و اداره ثبت شرکت‌ها بر فعالیت و ثبت موسسات غیرتجاری نیز نظارت دارد و متقاضیان ثبت موسسه غیر تجاری باید برای ثبت موسسه به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه نمایند.

مالیات موسسه غیرتجاری

قانونگذار در ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم در ارتباط با مالیات موسسات غیرتجاری قوانینی را وضع کرده است. مطابق با این ماده، جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی از منابع مختلف درایران یا خارج از ایران حاصل می‌شود.

پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت‌های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای است. مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد خواهند بود. در مورد اشخاص حقوقی ایرانی غیرتجاری که به منظور تقسیم سود تاسیس نشده‌اند. در صورتی که دارای فعالیت انتفاعی باشند، از مأخذ کل درآمد مشمول مالیات فعالیت انتفاعی آن‌ها مالیات به نرخ مقرر در این ماده وصول می‌شود.

این ماده در ارتباط با مالیات موسسات غیرتجاری یا خارجی یا موسسات مقیم در خارج از ایران نیز تعیین تکلیف کرده است و مطابق با تبصره 2 ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج از ایران به استثنای مشمولان تبصره 5 ماده 109 و ماده 113 این قانون از مأخذ کل درآمد مشمول مالیاتی که از بهره برداری سرمایه در ایران یا از فعالیت‌هایی که مستقیماً یا به وسیله نمایندگی از قبیل شعبه، نماینده، کارگزار و امثال آن در ایران انجام می‌دهند. یا از واگذاری امتیازات و سایر حقوق خود، انتقال دانش فنی، دادن تعلیمات، کمک‌های فنی یا واگذاری فیلم‌های سینمائی از ایران تحصیل می‌کنند به نرخ مذکور در این ماده مشمول مالیات خواهند بود.

نمایندگان اشخاص و مؤسسات مذکور در ایران نسبت به درآمدهایی که به هر عنوان به حساب خود تحصیل می‌کنند طبق مقررات مربوط به این قانون مشمول مالیات می‌باشند.

جمع‌بندی

موسسات غیرتجاری مجموعه‌هایی هستند که به انجام امور غیرتجاری می‌پردازند و ممکن است هدف از انجام این فعالیت‌ها کسب سود و درآمد بوده یا این فعالیت در جهت امور غیرانتفاعی انجام شود. اعضای موسسه غیرتجاری برای داشتن فعالیت قانونی و مطابق قانون، باید این موسسات را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانند.

در همین راستا و به همین منظور، متقاضیان ثبت باید اقداماتی ازجمله تکمیل مدارک و انجام مراحل ثبت موسسه را انجام دهند.

اگر قصد دارید فعالیتی را در قالب یک موسسه غیرتجاری آغاز نمایید، بهتر است بدانید که ثبت این موسسات ممکن است پیچیدگی‌های ثبتی و قانونی مخصوص به خود را داشته باشد و به همین دلیل، بهتر است در این مسیر از کمک موسسات ثبتی استفاده کنید. شما می‌توانید برای ثبت موسسه غیرتجاری خود، از خدمات ثبت موسسه وینداد استفاده نمایید.

سؤالات متداول

حداقل سرمایه برای تشکیل و ثبت موسسه غیرتجاری به چه میزان است؟

قانن حداقل سرمایه‌ای برای تأسیس موسسات غیرتجاری در نظر نداشته است اما، بنا بر عرف ثبت این گونه موسسات، مبلغ یک میلیون ریال حداقل سرمایه برای تشکیل و ثبت موسسه غیرتجاری است.

ثبت موسسه غیرتجاری چه‌قدر زمان می‌برد؟

زمان ثبت موسسات غیرتجاری ممکن است با توجه به متغیرهای مختلف متفاوت باشد اما، ثبت موسسه غیرتجاری در ایران به‌صورت میانگین 25 الی 35 روز زمان خواهد برد.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

خدمات ثبتی وینداد

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.