قرارداد پیمانکاری گلخانه چیست و چه نکاتی دارد؟

قرارداد احداث گلخانه ‌چیست و چه نوع پیمانکاری محسوب می‌شود؟

قرارداد احداث گلخانه ای چیست و چه نکاتی دارد؟ بسیاری از پروژه‌هایی که امروزه با آن‌ها سروکار داریم و در فضای کسب‌وکار زیاد اجرا می‌شوند از سری قراردادهای پیمانکاری هستند. این قراردادها که به وسیله‌ی اصول و قواعد ویژه‌ای تنظیم می‌شوند، انواع مختلفی دارند. هر کدام از نمونه‌های قرارداد پیمانکاری فارق از اصول عمومی، اصول […]

قرارداد احداث گلخانه ای چیست و چه نکاتی دارد؟ بسیاری از پروژه‌هایی که امروزه با آن‌ها سروکار داریم و در فضای کسب‌وکار زیاد اجرا می‌شوند از سری قراردادهای پیمانکاری هستند. این قراردادها که به وسیله‌ی اصول و قواعد ویژه‌ای تنظیم می‌شوند، انواع مختلفی دارند. هر کدام از نمونه‌های قرارداد پیمانکاری فارق از اصول عمومی، اصول و قواعد اختصاصی هم دارند که در هنگام تنظیم قرارداد باید در آن درج شوند.

رایج‌ترین انواع قرارداد پیمانکاری خدمات قراردادهایی هستند که مانند قرارداد پیمانکاری گلخانه در زندگی روزمره به کار می‌آیند مانند موراد زیر:

قرارداد پیمانکاری چیست و چه کاربردی دارد؟

قرارداد پیمانکاری، نقطه‌ی اتصال دو طرف یک پروژه است. درواقع قرارداد پیمانکاری به‌طورکلی یک قراردادی است که بر اساس آن کارفرما مجموعه‌‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات را به یک شخص حقیقی یا حقوقی تحت عنوان پیمانکار واگذار‌ می‌کند.

احتمالا به دلیل آنکه بیشتر بحث‌های پیمانکاری با ساخت‌وساز گره خورده است. برخی تصور کنند صرفا قرارداد پیمانکاری در موارد ساختمانی و عمرانی قابلیت استفاده دارد. اما این قرارداد نمونه‌های مختلف دارد. پیمانکاری در موضوعات مختلف ساختمانی و انجام خدمات متنوع، می‌تواند قرارداد مناسبی محسوب شود که قرارداد پیمانکاری احداث گلخانه یکی از انواع آنهاست. در همین راستا قرارداد اجرای فضای سبز و یا قرارداد ثبت شرکت فضای سبز نیز ممکن است به دردتان بخورد.

علاوه بر این، قرارداد حاوی جزئیات و نکات حقوقی است که باید توسط افراد کارشناس تنظیم شود کارشناسان وینداد آماده‌ی تنظیم اختصاصی قرارداد شما هستند.

چرا برای ساخت و نصب گلخانه به قرارداد پیمانکاری نیاز هست؟

طی سالهای اخیر شاهد رشد بسیار احداث واحدهای گلخانه ای در سراسر كشور هستیم . در واقع گلخانه به مثابه یك تكنولوژی جدید به شدت مورد پذیرش كشاورزان قرار گرفته است. گلخانه بخش محدودی از فضاست كه در آن كلیه عوامل محیطی قابل كنترل بوده و برای كشتهای متراكم و تولید محصول خارج فصل و یا خارج از محیط طبیعی گیاه احداث میگردد.

تولید گلهای زینتی ، داروهای گیاهی و انواع میوه‌ها ، فروش و صادرات آنها باعث شده افراد زیادی تمایل به این فعالیت پیدا کنند.در این راستا گاهی ممکن است یک شرکت یا یک شخص که دارای زمین‌ است، مایل باشد تا به شخصیتی حقیقی یا حقوقی احداث گلخانه را واگذار کند و اختیار فعالیت بدهد. در نتیجه این امر به انعقاد قرارداد احداث گلخانه‌ ختم می‌شود. در چنین موقعیتی شخص زمین‌دار می‌تواند با استفاده از قرارداد پیمانکاری به شرکت یا شخصی که در زمینه کشاورزی مهارت و تجربه دارد، اعتماد کند. پیمانکاران گلخانه‌ای اغلب کسانی هستند که باید اطلاعات کاملی در خصوص  سازه متناسب برای گلخانه مورد نظرکارفرما داشته‌باشند.

كشت گلخانه ای به دلیل مزایای زیاد امروزه به عنوان یكی از مهمترین و پیشرفته ترین شاخه های علوم كشاورزی نمود پیدا كرده است . در حال حاضر بیش از 1500 هكتار گلخانه برای تولید محصولات مختلف در كشور احداث شده است و هر سال بر این مقدار افزوده میشود.

اما ساخت و نصب گلخانه هم مثل بسیاری امور دیگرنیز به دانش و مهارت و تخصص در امر مورد نظر دارد. برای کارفرمایان بهترین راه یافتن یک پیمانکار متناسب برای احداث و نصب گلخانه است. با توجه به گسترش گلخانه‌ها در کشور، قرارداد پیمانکاری گلخانه، به شکل قراردادی کاربردی درآمده و بسیار مورد استفاده‌ی کارفرمایان قرار گرفته‌است.

در این زمینه قرارداد اجاره گلخانه و قرارداد مشارکت گلخانه نیز ممکن است به دردتان بخورد.

برای تنظیم قرارداد احداث گلخانه ‌چه نکاتی اهمیت دارد؟

قرارداد احداث گلخانه‌ مانند هر قرارداد دیگر پیمانکاری دارای بندهای عمومی و اختصاصی است. بندهای عمومی مانند مشخصات طرفین، مبلغ قرارداد و مدت آن، تعداد نسخه‌های قرارداد و… نکته خاصی جز پیروی از توافق طرفین ندارد. اما همیشه بندهای اختصاصی قراردادها حائز اهمیت بوده، در ابتدا باید توجه داشته باشید که سازمان جهاد کشاورزی برای راه اندازی گلخانه، مجوز می‌دهد و در ادامه امر شرایط و بندهای اختصاصی دیگری وجود درد که برخی از نکات مهم آنها می‌پزدازیم:

موضوع قرارداد

توجه به موضوع قرارداد اهمیت فراوانی دارد. در قرارداد پیمانکاری گلخانه‌، موضوع قرارداد می‌تواند نوع و خصوصیات سازه، چگونگی نصب آن،تولید بیشتر، محصول باکیفیت‌تر، استفاده از فناوری جدیدتر برا کاشت یا برداشت محصولات، اصلاح بذر و… باشد.

مشخصات محل انجام قرارداد

محل انجام قرارداد که همان زمین گلخانه است، نیز بایستی با ذکر ابعاد و نشانی دقیق پستی و سایر اطلاعات مورد نیاز مشخص شود.

تعهدات پیمانکار

به دلیل اینکه قراداد پیمانکاری گلخانه‌ نکات جزئی فراوانی دارد نمی‌توان در اینجا تمام تعداتی که مربوط به پیمانکار است و باید در قراداد  ذکر شود را بیان کرد.همینطور با توجه به نوع قرارداد و سازه نکاتی که باید در قرارداد ذکر شود بسیار متفاوت است اما ضروریست که این نکات در قرارداد قید شود. برای اینکه قرارداد پیمانکاری گلخانه‌ای دقیقی تنظیم کنید. برخی از تعهدات پیمانکار در این قرارداد عبارتند از:

  • داشتن اطلاعات کافی در خصوص ساخت و نصب سوله‌ی گلخانه
  • داشتن برنامه درست و زمانبندی شده در مورد اقدامات مورد نظر کارفرما
  • طبق قرارداد مراقبت از محصولات در خصوص آفت و خطرهای احتمالی
  • عدم داشتن حق انتقال پروژه به پیمانکار دیگر
  • خصوصیات كلیه قطعات مورد مصرف و نقشه تایید شده سازه باید ضمیمه قرارداد گردد و به تایید کارفرما برسد.
  • سازه باید درمقابل برف، باد و باران مقاورم باشد .
  • هر گونه خسارت وارده به خریدار در اثر كیفیت سازه بایستی توسط سازنده پرداخت گردد.
  • و…
تعهدات کارفرما
  • نظارت بر حسن اجرای قرارداد پیمانکاری گلخانه ‌و تعیین ضمانت‌های حسن انجام کار
  • پرداخت به موقع و طبق قرارداد هزینه‌ها به پیمانکار
  • خرید سایر تجهیزاتی که طبق قرارداد به کارفرما سپرده شده است.
  • عدم دخالت در امور فنی گلخانه و سپردن آنها به پیمانکار
  • و…
حل اختلافات قراردادی

در هر قراردادی مخصوصا قراردادهای اجرایی ممکن است اختلافاتی ناشی از قرارداد پیش بیاید. برای حل آن اختلافات بهتر است در آن بند ارجاع به داوری پیشبینی شود. اصولا در قراردادهای پیمانکاری، داوری نقش مهمی در حل اختلافات دارد. داور مورد نظر بایستی به حوزه قرارداد که همان موضوع گلخانه‌ای و کشاورزی است آگاه باشد تا نتیجه مناسبی از حل اختلافات نصیب طرفین قرارداد شود.

اگر می‌خواهید از دردسرهای ناشی از تنظیم قراردادهای غیر اصولی و ناقص دوری کنید. همین حالا به بانک قراردادهای وینداد سری بزنید. اگر نیاز به قراردادهای دیگری در حوزه پیمانکاری خدمات دارید برخی از مهمترین‌های آن شامل موارد زیر است:

 

در مورد قرارداد احداث گلخانه‌ سوالی دارید؟

احداث و تاسیس گلخانه امروزه با دقت به ظرافت‌ها و نکات مهم این کسب و کار می تواند بسیار پر رونق باشد؛ چرا که اصولا کشاورزی با توجه به نیاز روزانه و دائمی مردم در استفاده از محصولات به نظر می‌رسد همواره رو به پیشرفت است و رونق خود را همیشه دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود تا هنگام تنظیم این قرارداد از تخصص کارشناسان حقوقی و متخصصان حوزه کشاورزی هم استفاده کنید.

ما در وینداد با داشتن کارشناسان امور قراردادها و متخصصان قراردادهای پیمانکاری، آماده ارائه مشاوره حقوقی به شما برای تنظیم قرارداد احداث گلخانه هستیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از