قبل از اقدام به صادرات کالا حتما از قوانین و راه و روش‌های آن باخبر باشید!

قبل از اقدام به صادرات کالا حتما از قوانین و راه و روش‌های آن باخبر باشید!

صادرات کالا در دنیای امروز به واسطه گسترش تکنولوژی و نیاز کشورها به یک‌دیگر جهت تکمیل منابع خود، به موضوعی بیش از پیش مهم تبدیل شده است. در این میان علاوه بر آن‌که در هر کشوری قوانین داخلی برای صادرات و واردات کالا وضع می‌گردد، قوانین بین‌المللی و برخی موقعیت‌های خاص نظیر تحریم برخی کشورها […]

صادرات کالا در دنیای امروز به واسطه گسترش تکنولوژی و نیاز کشورها به یک‌دیگر جهت تکمیل منابع خود، به موضوعی بیش از پیش مهم تبدیل شده است. در این میان علاوه بر آن‌که در هر کشوری قوانین داخلی برای صادرات و واردات کالا وضع می‌گردد، قوانین بین‌المللی و برخی موقعیت‌های خاص نظیر تحریم برخی کشورها از سوی سایر کشورها بر صادرات و واردات کالا اثرگذار خواهد بود. در این نوشتار ما در صدد هستیم ابتدا در خصوص صادرات کالا و سپس در خصوص قوانین و مقرراتی که در حوزه صادرات کالا در ایران برقرار است و راه‌های ورود به این بازار پر سود و رونق صحبت کنیم. پس همراه ما باشید!

شرایط، اسناد و مجوزهای صادرات کالا

شرایط، اسناد و مجوزهای صادرات کالا از جمله مواردی هستند که برای شروع و راه‌اندازی صادرات کالا حتما باید از آن‌ها مطلع باشیم چرا که باید با داشتن اطلاعات کافی دست به انجام چنین اقداماتی زد تا بتوان در کنار به دست آوردن سود اقتصادی بازارهای هدف را نیز شناسایی و آینده‌ی کسب‌و‌کار را تضمین نمود.

اسناد و مدارک لازم برای صادرات کالا مواردی هستند که برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار صادراتی باید به آن‌ها توجه ویژه داشت. اسناد و مدارک لازم جهت صادرات کالا عبارتند از:

۱- دریافت کارت بازرگانی معتبر به نام صادر کننده.

کارت بازرگانی، مجوزی است که به دارنده‌ی آن اعم از شخص حقیقی یا حقوقی به موجب ماده ۲ قانون صادرات و واردات، اجازه داده می‌شود به امر تجارت خارجی بپردازد .بر اساس مقرراتی که در حال حاضر در دست اجراست اعتبار کارت بازرگانی از تاریخ صدور یکسال است. برای شروع فرآیند گرفتن کارت بازرگانی ابتدا باید به وب‌سایت اتاق بازرگانی استان خود مراجعه کنید.

۲- دریافت مجوز صدور (در صورتیکه برای صدور کالای مورد نظر، توسط وزرات بازرگانی موافقت کلی اعلام نشد باشد).

مثلا ۱۲ قلم کالایی که نیاز به صدور مجوز داشته‌اند عبارتند از: روغن نباتی، شیر، انواع کود شیمیایی، سیمان خاکستری، انواع واکسن دام، ضدعفونی‌کننده، کمباین ۹۵۵، تراکتور ۳۹۹ تک و جفت دیفرانسیل، لاستیک ماشین‌آلات سنگین، آرد، نان، مواد مخدر، اقلام دامی‌ یا نباتی که جنبه ذخایر ژنتیک یا حفاظت محیط زیست دارند، صادرات ماشین‌آلات خط تولید، هر نوع چوب خام، ۵۱ قلم محصولات پتروشیمی‌، حلال‌ها و روغن موتور، نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های سرچاهی و پالایشگاهی) کالاهای مذکور نیاز به مجوز صدور داشته‌اند. پس مجوز صدور هم جزو اسناد و مدارک لازم جهت صادرات کالا است.

۳- اخذ گواهی بهداشت و قرنطینه ( دامی ، نباتی – حسب مورد )

گواهى بهداشت نباتى، گواهی است که به عنوان سند سلامت بهداشتی نباتات در دنیا شناخته می‌شود و در کشورهای مختلف توسط سازمان‌های متبوع کشاورزی صادر می‌شود و همینطور گواهی بهداشت دامی : که طبق ماده ۷ قانون دامپزشكی كشور ورود و صدور هر نوع دام زنده، تخم مرغ نطفه دار، اسپرم دام، فرآورده‌های خام دامی، داروها، واكسن‌ها، سرم‌ها و مواد بیولوژیكی، مواد ضدعفونی، سموم دام‌پزشكی، مواد غذایی متراكم، مكمل غذای دام و داروهایی كه برای ساختن مواد نامبرده موردنیاز است باید با سازمان دامپزشكی كشور صورت گیرد.

اگر پیرامون شرایط، اسناد و مجوزهای صادرات کالا نیاز به راهنمایی در حوزه‌ انعقاد قرارداد دارید، تیم حقوقی وینداد مطمئن‌ترین قراردادها را برایتان تنظیم و طراحی می‌کند.

۴- گواهی استاندارد ( در صورتی‌که کالا مشمول مقررات اجباری استاندارد صادراتی باشد)

از دیگر اسناد و مدارک لازم جهت صادرات کالا ،گواهی استاندارد است که با مراجعه به لینک بالا می‌توانید از فهرست کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری، مطلع شوید.

۵- گواهی انرژی اتمی که به این مجوزها، گواهی‌های مرسوم نیز گفته می‌شود.

در مواردی که کالای صادراتی مواد غذایی یا انواع قراضه‌های فلزات و … باشد ارائه گواهی سازمان انرژی اتمی کشور ضروری است.

۶- تهیه صورت عدل‌بندی Packing List (در صورتی‌که کالا گوناگون باشد).

زمانی که تنوع بسته‌بندی و یا اینکه محتویات بسته‌ها مغایر و یا مختلف باشند، ارائه‌ی لیست عدل‌بندی به گمرک ضروری می‌شود. در غیراین‌صورت گمرک مکلف است کلیه بسته‌ها را باز نموده و بازرسی نماید). پس صورت عدل‌بندی هم از جمله اسناد و مدارک لازم جهت صادرات کالا است.

۷- شناسنامه فرش (که فقط برای فرش دستباف کارایی دارد).

اسناد معرفی شده در ادامه برای صادرات کالا ضروری نیست؛ اما اگر از طرف کشور مقصد مطالبه شود باید ارائه گردد: گواهی مبدا، کارنه تیر: (کار نه تیر دفترچه‌ای است که برای عبور کالا به‌وسیله کامیون از کشورهای عضو، بدون بازرسی دقیق و بدون تامین و دریافت حقوق و عوارض گمرکی صادر می‌شود)، سیاهه خرید، بارنامه حمل و گواهی بازرسی.

در صورتی‌که پیرامون شرایط، اسناد و مجوزهای صادرات کالا نیاز به مشور دارید، مشاوران حقوقی ما به شما راهنمایی می‌دهند.

مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا

مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا از مباحث قابل توجهی است که هرکس که در حوزه‌ صادرات کالا فعالیت می‌کند، باید از آن مطلع باشد. صادرات کالا به رشد اقتصاد ملی کمک می‌کند و بازار جهانی را گسترش می‌دهد. امروزه بسیاری از تولیدکننده‌های داخلی دیگر فقط به بازار داخلی قانع نیستند و سعی دارند فعالیت خود را به خارج از مرزهای کشور توسعه دهند. می‌توان اصلی‌ترین نهادهای درگیر با صادرات و تجارت را این نهادها نام برد: 

  • وزارت صنعت معدن و تجارت
  • دفتر مقررات صادرات و واردات
  • سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها
  • سازمان توسعه‌ تجارت
  • گمرک ایران
  • اتاق‌‌های بازرگانی

یک صادرکننده باید شناخت جامعی از این سازمان‌ها و خدمات آنها داشته باشد.

اگر قصد پیش‌برد فعالیت اقتصادی خود به خارج از مرزهای کشور را دارید، می‌توانید از مشاوره‌ کارشناسان ما کمک بگیرید.

۴ قانون مهم صادرات کالا

قوانین و مقررات صادرات کالا در هر حوزه‌ای از تعداد زیادی تشکیل شده است. ولی چهار قانون مهم صادرات کالا شامل این موارد می‌باشند: قانون مقررات صادرات و واردات، آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، قانون امور گمرکی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

۱. مهم‌ترین و اصلی ترین قانون مربوط به حوزه صادرات کالا، «قانون مقررات صادرات و واردات» است. این قانون در ۴۸ ماده قانونی، ۴۵ تبصره و ۱۴ بند تدوین شده و مصوب سال ۱۳۶۶ است.

۲. مقررات دوم در این زمینه «آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات» است. آیین نامه مذکور پیرو قانون فوق توسط هیئت دولت مورخ ۱۳۷۳ تصویب گردید و متضمن نکات دقیق تر و اجرایی تری نسبت به قانون مذکور است.

۳. دیگر قانون مهم صادرات کالا که در این زمینه اهمیت بسزایی دارد قانون امور گمرکی می‌باشد. این قانون در سال ۱۳۹۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و ۱۵۶ ماده قانونی دارد. این قانون محتوای مقرراتی در زمینه عملیات اجرایی مربوط به امور گمرکی و ترخیص کالا می‌باشد. قانون فوق دارای آیین‌نامه‌ای می‌باشد که توسط هیئت دولت مورخ ۱۳۹۱ تصویب شد.

۴. علاوه بر مقررات فوق اصلی‌ترین قانونی که به ابعاد کیفری صادرات و واردات کالا پرداخته است قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین‌نامه‌ آن می‌باشد. این قانون در ۱۰ فصل و ۷۷ ماده قانونی تنظیم شده که در بخش‌های مختلف به تخلفات تجاری و قاچاق کالا و ارز پرداخته است. قانون قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۲ به تصویب رسیده و در دو سال بعد اصلاحات دیگری به آن اضافه شده است. در این قانون کالاها‌ی موضوع صادرات و واردات به سه دسته تقسیم شده است که عبارتست از کالاها‌ی مجاز، مجاز مشروط، ممنوعه.

صادرات و واردات هر نوع کالای ممنوعه به صورت کلی قاچاق محسوب و واجد جنبه‌ کیفری می‌باشد.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد کامل برای صادراتتان دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی‌تان را ثبت کنید تا کارشناسان حقوقی قراردادی حرفه‌ای را برای شما تنظیم کنند.

چه راه‌هایی برای ورود به بازار بین الملل وجود دارد؟

شرکت‌ها جهت ورود به بازارهای خارجی و جهانی می‌توانند از کانال‌های متفاوتی اقدام کنند. بعضی از این کانال‌ها عبارتند از :

صادرات کالا یا Exporting

صادرات یا exporting به معنای انتقال کالا یا ارسال و فرستادن کالا از جایی به جای دیگر چه در داخل کشور و یا از داخل به خارج کشور،‌ که در گمرک منظور از صادرات خروج کالا از قلمرو گمرکی کشور موردنظر است.
شرکت‌ها به دو روش معمولا صادرات می‌کنند:

۱)صادرات مستقیم Direct Export : فروش مستقیم محصولات یا عرضه‌ی مستقیم خدمات بدون واسطه در بازار را صادرات مستقیم می‌گویند.

۲)صادرات غیر مستقیم Indirect Export : موارد گفته شده در بالا را شرکت به واسطه‌ای مثل یک «شرکت مدیریت صادرات» واگذار می‌کند.

اگر پیرامون قرارداد صادرات و یا قانون صادرات و واردات ایران، پرسشی داشتید، همین الان پاسخ خود را از ما بگیرید!

فرانشیز یا Franchising

فرانشیز یا Franchising و یا قرارداد اعطای نمایندگی یک مدل کسب و کار است که از دیگر نمونه‌های ورود به بازارهای خارجی و جهانی است که طی آن امتیاز، امکان بهره برداری و عرضه علامت تجاری محصول و یا شیوه کسب و کار از سوی دارنده یا امتیاز دهنده درمقابل مال یا نسبتی معینی از سود به طرف دیگر یعنی دریافت کننده امتیاز برای مدت معلوم واگذار می‌شود.

اگر قصد تهیه قرارداد فرانشیز دارید، می‌توانید به بانک قراردادهای وینداد مراجعه کنید و قرارداد فرانشیز را دریافت کنید.

قرارداد لیسانس یا Licensing Agreement

قرارداد لیسانس یا Licensing Agreement یکی از انواع قراردادهای بین المللی مهم است که در آن، یک طرف، حق بهره برداری، استفاده و انتفاع از تمام یا بخشیاز دارایی‌های نامشهود خود را برای مدت مشخص و در یک محدوده‌ جغرافیایی یا بازار مشخص، به طرف دیگر واگذار می‌کند. به طرفی که دارایی نامشهود متعلق به اوست و لیسانس را اعطا می‌کند Licensor و به طرفی که حق استفاده از این دارایی را کسب می‌کند، Licensee گفته می‌شود.

اگر قصد تنظیم قرارداد لیسانس را دارید، می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی یا Foreign Direct Investment

سرمایه گذاری مستقیم خارجی یا Foreign Direct Investment از دیگر روش‌های ورود به بازارهای خارجی و جهانی است که عبارت است از سرمایه‌گذاری یک شرکت یا شخص حقیق در کشوری دیگر جهت تجارت یا تولید. از منظر علم اقتصاد، این فعالیت در نقطه مقابل سرمایه‌گذاری در سهام  (portfolio investment) قرار می‌گیرد که سرمایه‌گذاری‌ای تأثیرپذیر از شرایط اقتصادی کشور هدف محسوب می‌شود.

بازاریابی صادرات کالا، راهی برای پیدا کردن مشتری خارجی

بازاریابی صادرات کالا امروزه در عرصه تجارت بین‌الملل به مسئله‌ای تبدیل شده است که بسیاری از شرکت‌های تجاری برای راهیابی به بازارهای‌ جهانی نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

اصولا در تجارت بین الملل شناخت بازارهای بین المللی در موضوع صادرات بسیار حائز اهمیت است و دلیل این امر به این جهت است که همانطور که شما در داخل کشور برای ورود به بازار فروش و شناخت راه‌های نفوذ و ارائه محصولات به بازاریابی نیاز دارید در بحث صادرات نیز به بازاریابی صادرات کالا به شکلی اصولی و موفق نیازمند هستید.

بازاریابی در تعریفی ساده در واقع دربرگیرنده دانشی است که با آن بتوان به ایجاد، خلق و معرفی ارزش‌هایی پرداخت که منجر به سودآوری خواهد شد. بدین ترتیب با شناخت بازارهای موجود، ویژگی‌های محصولات و خدمات ارائه شده خودتان و با وجود تمایزهای یک محصول می‌توان در بازاریابی حاضر شد و موفق عمل کرد و در گونه موفق بازایابی آنچه حاصل می‌شود شناسایی نیازهای موجود و تامین آن ها است.

آنچه در این زمینه کمک شایانی به شما می‌کند توجه و ارزیابی شما نسبت به قیمت سایر محصولات مشابه، بازار فروش،کیفیت آن ها می‌باشد. مشاوران حقوقی وینداد آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

مهم‌ترین مزایای گسترش و توسعه صادرات کالا

۱_صادرات باعث رونق تجارت با کشورهای دیگر شده و این موضوع نقش مهمی در خارج کردن کشورها از اقتصاد محدود و بسته دارد.
۲_صادرات باعث رونق و رشد گسترده فناوری‌ها و سرمایه‌گذاری در این زمینه خواهد شد چرا که اساسا ورود و حضور قوی یک کشور در عرصه بازارهای جهانی نیازمند کاهش و بر طرف نمودن نقص های احتمالی در این زمینه ها است.
۳_صادرات باعث همسان‌سازی کیفیت محصولات تولید شده یک شرکت مطابق با استانداردهای جهانی می‌شود.
۴_صادرات باعث رونق و رشد اقتصادی کشور می‌شود و همچنین به ایجاد فرصت های شغلی بسیاری کمک می‌کند.
۵_ صادرات باعث گستردگی دایره توجه و ورود به بازارهای رقابتی جهانی شده و بدین ترتیب زمانی که یک تولید کننده، صاحب یک کسب و کار یا یک شرکت تصمیم به حضور در عرصه بین الملل داشته باشد می‌تواند فرصت های بیشتر، موفقیت‌های چشمگیرتر و دستاوردهای جهانی بیشتر داشته باشد.

اگر به فکر رونق صادرات خود هستید مشاوره حقوقی در زمینه صادرات کالا را همین الان دریافت کنید.

انواع راه و روش صادرات کالا

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که نمی‌دانید راه‌ و روش‌های صادرات کالا کدام است؟ صادرات کالا در هر کشور شیوه­‌های خاص خود را دارد و تاجران بنا به اهداف معین خود، از راه­‌های مختلفی اقدام به صدور کالا می­‌کنند.
صادرات کالا در یک دسته‌بندی کلی به ۲ نوع تقسیم می‌گردد:

صادرات قطعی

در این نوع از صادرات ارسال کالا با هدف فروش یا مصرف در سایر کشورها صورت می‌گیرد و صادرکننده از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض و مالیات معاف می‌گردد.

صادرات موقت

این نوع از صادرات برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌باشد و در صورتی که کالا به فروش نرود، ورود مجدد آن به کشور مبدا نیازی به طی شدن پروسه واردات کالا نخواهد داشت. هم‌چنین در این فرض صادرکننده مبلغی را به عنوان سپرده نزد گمرک می‌سپارد که پس از ورود کالا به گمرک می‌تواند مسترد نماید.

به طور کلی صادرات موقتی می‌­تواند با دو هدف کلی زیر انجام بپذیرد:

۱- عرضه و نمایش دادن در نمایشگاه­‌های بین­‌المللی (به عنوان نمونه تجاری)

۲- تعمیر یا ارتقای فناوری

چرا با راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید.

به عنوان یک صادرکننده چگونه بازاریابی صادرات کالا را انجام بدهم؟

در بازاریابی صادرات کالا باید بتوانید به شناخت‌ درست از وضعیت فعلی بازارهای خارجی برسید و راه‌های دستیابی و نفوذ به آن بازارها را با مذاکره و برقراری ارتباط با خریداران متوجه شوید.

در کنار شناخت قوانین و مقررات صادرات مهم‌ترین گام در ورود به صادرات بازاریابی است.

این نکات را هنگام بازاریابی صادرات کالایتان فراموش نکنید:

۱- سعی کنید نیازهای بازار هدف را به خوبی ارزیابی کنید.

۲- بازار هدف، قیمت محصولات و خدمات، راه‌های توزیع محصولات را مشخص کنید.

۳- به ایجاد راه‌های ارتباطی مشتریان با شرکت‌تان فکر کنید!

۴- به فکر ترویج محصولات و خدمات خود و معرفی آن‌ها باشید.

۵- از ایجاد بازار درخواست برای محصولات خود غافل نشوید!

۶- جلب رضایت مشتری بسیار مهم است.

۷- برخی از تغییرات به منظور ایجاد جاذبه بیشتر در بازارهای صادراتی مهم است.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و توسعه صادراتتان انجام دهید این است که از راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی استفاده کنید. همین الان نسبت به دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید!

ده گام اصلی در صادرات کالا را بشناسید!

صادرات کالا به صورت کلی شامل ده مرحله می‌باشد که به شرح ذیل عبارتند از:

۱. بازاریابی«marketing» :

بازاریابی صادرات کالا را می‌توان به عنوان اولین و مهم‌ترین گام اصلی در صادرات کالا در نظر گرفت. بازاریابی عبارت است از تسلط، آگاهی و شناخت بازارهای خارجی و داشتن درک درستی از طرق نفوذ به آن‌.

۲.  صدور پروفرما (پیش فاکتور):

پروفرما یا پیش فاکتور عبارتست از فرمی که حاوی مشخصات کالا و فروشنده است و فروشنده یا صادرکننده تکلیف به ارسال آنها برای خریدار را دارد.

۳. تهیه و تدارک و بسته‌بندی :

پس از توافق بر خرید کالا و صدور پیش فاکتور صادرکننده می‌بایست در این مرحله کالا را تهیه و مطابق با توافق به عمل آمده بسته‌بندی نماید.

۴. تعیین ارزش گمرکی:

به صورت کلی ارزش گمرکی عبارت است از بهای سیف (بهای خرید کالا در مبدأ به‌اضافه هزینه بیمه و حمل‌ونقل و باربندی) و کلیه هزینه‌های مربوط به افتتاح اعتبار یا واریز بروات و همچنین حق استفاده از امتیاز نقشه ، مدل و علامت بازرگانی و سایر حقوق مشابه مربوط به کالا و سایر هزینه‌هایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می‌گیرد.

۵. کسب مجوز صدور از ترجمان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط:

پس از مراحل فوق صادرکننده به منظور صادرات کالای مورد نظر باید مجوزهای لازم را از سازمان‌های مربوطه صادرات اخذ نمایند. سازمان‌های مربوطه حسب مورد عبارتند از وزارت صنعت، معدن و تجارت،کشاورزی، بهداشت، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای دیگر.

۶- اظهار کالا به گمرک:

در این مرحله کالا به گمرک حمل شده و اظهارنامه خروجی یا صادراتی تنظیم و به گمرک ارائه می‌گردد. پس از ارزیابی کالا و پلمپ کردن بسته‌ها جواز خروجی (پروانه صادراتی) اخذ می‌گردد.

۷- عقد قرارداد حمل و بیمه:

به منظور جلوگیری از ورود خسارات غیرقابل پیش‌بینی ضرورت دارد تا صادرکننده با یکی از شرکت‌های معتبر حمل‌ونقل بین‌المللی قرارداد حمل و بیمه امضاء ‌کند.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد کامل برای صادراتتان دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی‌تان را ثبت کنید تا کارشناسان حقوقی قراردادی حرفه‌ای را برای شما تنظیم کنند

۸- دریافت گواهی بازرسی کالا:

این گواهی که معمولاً مورد درخواست خریدار است توسط مؤسساتی که موارد توافق طرفین قرار گرفته است صادر می‌شود.

۹- صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا:

در این مرحله باید صادر کننده فاکتور فروش کالا را صادر و اتاق بازرگانی محل آن را تایید نماید که در این صورت اتاق بازرگانی درازای ارائه تصویر پروانه گمرکی، تصویر بارنامه حمل و تصویر فاکتور فروش گواهی مبدأ کالا را صادر خواهد نمود.

۱۰- ارسال کالا:

صادرکننده جواز خروجی را به شرکت حمل‌ونقل تحویل می‌دهد و شرکت مزبور بر اساس آن بارنامه حمل صادر و کالا را از گمرك بارگیری و به مقصد حمل می‌کند.

از آنجایی که صادرات این روزها به یکی از حرفه‌های پرطرفدار و پر سود تبدیل شده است. اگر ایده صادرات کالایی را در ذهن دارید می‌توانید اقدامات و مراحل مربوط به آن را از کارشناسان حقوقی ما پرسیده تا شما را در تمامی مراحل آن راهنمایی کنند.

در راستای توضیح مسئولیت نهادهای مربوط به صادرات کالا اگر سوالی پیرامون چگونگی پیگیری حقوقی صادراتتان داشتید، همین الان از ما بپرسید.

صادرات کالا به عمان و فرصت سرمایه‌گذاری در آن

صادرات به عمان این روزها در ایران تبدیل به یک بازار رقابتی کسب و کار شده است زیرا  در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی کشور عمان با رشد چشمگیری همراه بوده و میزان مبادلات تجاری این کشور با کشورهای دیگر جهان افزایش یافته است و با پتانسیل خوبی که در بازار مصرف ایجاد کرده، کشورهای همسایه از جمله ایران برای نفوذ در این بازار در حال رقابت می‌باشند.

از مهم‌ترین زمینه‌ها برای صادرات به عمان، خدمات فنی مهندسی و همچنین محصولات کشاورزی می‌باشد و این کشور در حال حاضر زمین‌های استفاده نشده دارد که در بخش کشاورزی فقط یک درصد تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می دهد و همین امر فرصت مناسبی برای ایران پیش می‌آورد تا به صادرات خدمات فنی مهندسی و نیز محصولات کشاورزی در این کشور بپردازد.

مزایای سرمایه‌گذاری در عمان

مزایای سرمایه‌گذاری در عمان به واسطه موقعیت جغرافیایی مناسب این کشور، عمان یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجارت دریایی شناخته می‌شود. اقتصاد عمان به دلیل اکتشاف نفت به شدت بهبود یافته است و قیمت بالای نفت در سالهای اخیر کمک شایانی به بودجه مالی دولت عمان و ذخایر خارجی نموده است. با این حال در چند سال گذشته با تشویق‌های مالیاتی دولت در پی تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی و سرمایه گذاری بخش خارجی در کسب و کار برآمده است.

 پشتیبانی دولت برای توسعه کسب و کار جدید در عمان یکی از مهم‌ترین مزیت‌هاست.

مزیت دیگر، اقتصاد درحال توسعه عمان است. اقتصاد عمان به سرعت در حال رشد است و در چند سال اخیر دستاوردهای فوق‌العاده ای مانند ساخت بزرگراه، بیمارستان‌های مدرن، مدارس و دانشگاه‌ها داشته است. اقتصاد عمان به طور قابل توجهی به دلیل سود فوق‌العاده صنعت گردشگری تقویت شده است.

اگر در زمینه صادرات به عمان و قراردادهای بین المللی نیازمند اطلاعات بیشتری هستید می‌توانید از مشاوره حقوقی وینداد جهت بهره‌مندی در این زمینه و نیز تنظیم یا بررسی قراردادهای بین المللی خود استفاده کنید.

صادرات کالا به ترکیه و سرمایه‌گذاری در آن

صادرات به ترکیه از آن جهت که کشور همسایه و هم‌مرز با ایران است یکی از مقاصد محبوب برای تجارت محسوب می‌شود. ترکیه به دلیل داشتن ساختار اقتصادی نسبتاً پیشرفته و وجود زیربناهای قدرتمند توریستی، از بزرگترین کشورهای واردکننده در جهان محسوب می‌شود.

عمده صادرات ایران به ترکیه در بخش‌های ماشین‌آلات صنعتی و مواد شیمیایی صورت می‌گیرد که البته این زمینه‌ها برای بسیاری از تاجران ایرانی، حساس، دشوار و دور از دسترس هستند. اما صادرات در بخش مواد غذایی برای بسیاری از کسب و کارهای ایرانی در بخش‌های خوراکی و کشاورزی فرصت مطلوبی ایجاد می‌کند. پسته، زعفران، انگور و کشمش، خرما، عسل و هندوانه عمده اقلام صادراتی خوراکی ایران به ترکیه محسوب می‌شوند.

برای صادرات به ترکیه به چه اسناد و مدارکی نیاز است؟

برای صادرات به ترکیه مدارک مختلفی نیاز است که برخی الزامات مربوط به کشور ایران است و هر تاجری برای صادرات باید این مدارک را از کشور مبدا خود دریافت کند. یکی از این مدارک داشتن کارت بازرگانی معتبر است که هر شخص یا شرکتی برای صادرات هر محصولی باید آن را داشته باشد. از جمله مراحل صادرات کالا گواهینامه‌هایی نظیر گواهی حمل و نقل و گواهی مبدا می‌باشد که از مدارک موردنیاز برای صادرات به این کشور هستند. گواهی مبدا باید از کشور صادرکننده صادر شده و شامل اطلاعاتی نظیر تعداد محصولات صادراتی و همچنین تایید استاندارد بودن آنها در مبدا باشد. این گواهی سبب می‌شود که کشور ترکیه بتواند نرخ تعرفه‌های خود را به همراه برخی از عوامل دیگر درخصوص محصولات وارداتی اعمال کند و در واقع بتواند نحوه برخورد گمرکی خود را با کالاهای وارداتی معین کند. اما درخصوص مواد غذایی اخذ برخی مدارک خاص نیز ضروری است. اشخاص حقیقی یا حقوقی برای صادرات مواد غذایی مانند میوه‌ها باید ابتدا گواهینامه CE را اخذ کنند. این گواهینامه تطابق محصولات صادراتی را با استانداردهای سلامت و زیست‌محیطی کشور ترکیه تایید می کند. مدارک دیگر برای صادرات شامل فاکتور فروش و مشخصات کامل و فنی محصولات است. این مشخصات فنی بیشتر در صادرات محصولات صنعتی موردنظر است و در قالب یک کتابچه راهنمای کاربر ارسال می‌شود. فاکتور پروفرما سندی است که باید در آن مشخصات کامل وارد کننده و محصولات مانند نام تاجر، هزینه‌های حمل، اطلاعات بیمه‌نامه محموله، قیمت هر واحد کالا، تعداد کالا، شیوه تحویل آن و روش پرداخت وجه ذکر شود. این فاکتور از مهمترین اسناد صادراتی به ترکیه است که بایستی با دقت و جزئیات کامل تدوین شود تا مشکلی در صدور کالاها پیش نیاید.

درخصوص مواد غذایی گواهینامه دیگری نیاز است که به گواهی بهداشت معروف است. این گواهی برای هدف حفظ سلامت عمومی شهروندان ترکیه صادر میشود. این گواهی که نبودِ بیماریها و آفات مختلف را تایید می‌کند، در صادرات هرگونه محصول خوراکی مانند گیاهان، دانه‌ها، حیوانات زنده، گوشت، میوه و سبزی‌ها باید اخذ شود. 

اگر نیاز به قرارداد جهت پیشبرد اهداف صادراتی خود داشتید می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد را ثبت کنید تا کارشناسان حقوقی قراردادی اصولی و مطابق با شرایط شما را برایتان تنظیم کنند.

صادرات کالا به کویت و سرمایه‌گذاری در آن

صادرات به کویت و سرمایه‌گذاری در آن به‌خاطر موقعیت جغرافیایی این کشور یکی از بازارهای با پتانسیل بالا برای صادرات کالا به حساب می‌آید. به دلیل اقلیم خشک این کشور معمولاً کشاورزی در آن صورت نمی‌گیرد و بنابراین کشور کویت مخصوصاً در حوزه‌ تأمین مواد غذایی موردنیاز شهروندان خود به واردات کالاهای گوناگون از دیگر کشورهای همسایه متکی است. ایران از جمله کشورهایی است که در زمینه‌ صادرات محصولات کشاورزی همکاری بسیاری با کویت دارد. سال‌هاست که بسیاری از تجار مقیم استان‌های جنوبی ایران مانند خوزستان و بوشهر تعدادی از کالاهای صادراتی ایران را از راه‌های آبی به کویت صادر می‌کنند. با توجه به اهمیت بخش صادرات در اقتصاد یک کشور و هم‌چنین با وجود کالاهای منحصربه‌فرد و با کیفیت متنوع ایرانی، می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب میزان صادرات به کویت را افزایش داد.

لزوم رعایت استانداردهای بازار کویت

کشور کویت در امور گمرکی، تجاری و مسائل مربوط به استانداردهای کالاهای وارداتی پیرو خط مشی اتحادیه عرب است. اتحادیه عرب نیز در این زمینه از مقررات شورای همکاری خلیج‌فارس و سازمان تجارت جهانی تبعیت می‌کند. منظور از استانداردهای کالاهای وارداتی، ویژگی‌هایی است که این کالاها باید داشته باشند. از جمله این استانداردها این است که مشخصات محصول، ترکیبات، اطلاعات شرکت تولیدکننده، تذکرات ضروری مربوط به مصرف و یا نگهداری، تاریخ تولید و تاریخ‌مصرف کالای صادراتی به زبان عربی روی بسته‌ی محصولات درج شوند. لازم به ذکر است که می‌توان علاوه بر زبان عربی، این مشخصات را به زبان دیگری نیز روی بسته‌بندی چاپ کرد ولی در هر حال درج آن‌ها به زبان عربی الزامی است. درج تاریخ‌های تولید و مصرف نیز به میلادی باید انجام شود. هم‌چنین محدودیت‌های مدت‌زمان باقی‌مانده از دوره‌ مجاز مصرف کالا به‌منظور قرار گرفتن در شبکه‌ توزیع باید رعایت شوند. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تاکنون معمولاً کالاهایی که با استانداردهای متعارف اروپا بسته‌بندی و عرضه‌شده‌اند، مشکلی برای ورود به کشور کویت نداشته‌اند.

پس اگر ایده‌ای دارید که می‌خواهید با آن وارد حوزه صادرات به کویت شوید، حتما مشاوره حقوقی را دریافت کنید.

در مورد صادرات کالا نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؟

مقوله صادرات در نظام حقوقی ایران به دلیل پیوند با حیطه‌­های مختلف حقوقی، نظیر حقوق تجارت و حقوق گمرکی دارای پیچیدگی‌­های خاصی است. مفاهیمی مانند اهداف تجاری، تاجر، کارت بازرگانی، صادرات، مدارک موردنیاز صادرات و روش‌های صادرات ، هر یک دارای ابعاد حقوقی خاص خود است. پراکندگی قوانین و مقررات حوزه صادرات کالا نیز سبب شده است تا برخی از افراد که مایل به صادرات کالای خود هستند درگیر ابهاماتی شوند، تا حدی که از صادرات محصولات خود صرف نظر کنند.
در این مطلب تلاش کردیم تا حدودی هر آنچه که به صادرات کالا مربوط می‌شود را بیان کنیم اما همانطور که می‌دانید موضوعات حقوقی نیازمند دانش تخصصی و تجارب حرفه‌ای می‌باشد و از این رو وینداد با بهره‌مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی ویژه در زمینه صادرات و واردات کالاها و خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشد. از جمله این خدمات می‌توان به مشاوره در زمینه اقدام به صادرات و واردات و تنظیم قراردادهای ورود و صدور کالا اشاره کرد. بنابراین برای کسب اطلاعات حقوقی می‌توانید روی ما حساب باز کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌چه می‌خواهید دست یابید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط