سوالات متداول قرارداد کار

شما می‌توانید هرگونه سوال در مورد قرارداد کار را از ما بپرسید تا وکلا و کارشناسان حقوقی وینداد در سریع‌ترین زمان به سوالات متداول شما به‌صورت دقیق و شفاف پاسخ دهند.

5star-rating
امتیاز 4.7 بر اساس 11,000+ نظر
سوالات متداول قرارداد کار
پروفایل کاربر

فاطمه معدنی

2 هفته پیش

عدم توان پرداخت خسارت ادعای عدم تعهد

اگر کسی توان پرداخت خسارت ناشی از انجام عدم تعهد رو نداشته باشد حکمش!چیست

پروفایل کاربر

سین عین میم

4 هفته پیش

جا به جایی اجباری در استخدام پیمانی

با سلام و وقت بخیر،
بنده و جمعی از دوستان در استخدامی وزارت بهداشت قبول نهایی شدیم،و زمان ثبت نام شغل محل خودمون رو مشخص کردیم که هرکس برای کدام بیمارستان امتحان بده.
حالا بعد از قبول نهایی دانشگاه شغل محل مارو به اجبار و بدون خواست ما تغییر داده و به زور ابلاغ مارو برای بیمارستان دیگه زده،
ما هم برای شروع به کار به اون بیمارستان نرفتیم و از دانشگاه خواستیم مارو همون جایی که قبول شدیم و توی دفترچه زدیم بفرسته،اما دانشگاه مدام مارو تهدید میکنه که اگر نریم خودش انصراف مارو میزنه.
میخواستم بپرسم همچین چیزی قانونی هست؟!
و اگر تا زمان شکایت و صدور رای دیوان ما برای شروع به کار نریم دانشگاه میتونه خود به خود انصراف ما رو بزنه؟!
و اینکه همون ابتدای کار و زمان تحویل مدارک از ما یه تعهد غیر محضری هم گرفتن که دانشگاه هرجا بخواد میتونه مارو بندازه علیرغم دفترچه ی استخدامی،اصلا این تعهد قانونیه آیا؟؟؟

پروفایل کاربر

خانم بیگی

4 هفته پیش

حق بیمه و سنوات

وقتتون بخیر
برای نیروهای پاره وقت با پنج ساعت کارکرد هم قوانین وزارت قابل اجراست آیا ؟
بنده چند ماهی هست که در یک مجموعه مشاوره تحصیلی مشغول به گذروندن دوره کارآموزی هستم ( البته در دوره کارآموزی صرفاً پورسانت دریافت کردم و در هیچ ، وقتی هم پیگیری کردم با منت گفتند از کی تا حالا کارآموز حقوق ثابت داره ؟! پورسانتی هم بهت تعلق می‌گیره بخاطر اینه که جیبت خالی نباشه .?

این هفته تصمیم بر. عقد قرارداد هست ، اما همچنان به عنوان نیروی پاره وقت
( در واقع گفتند پنج ساعت )
میخواستم بدونم چ نکاتی رو باید هنگام عقد قرارداد رعایت کنم؟!.
بیمه و سنوات و... هم به نیروی پاره وقت تعلق میگیره آیا ؟!
ممنون میشم راهنمایی کنید چون هرجا هم بخوام وقت مشاوره بگیرم به این زودی نوبت نمی‌دن ?

پروفایل کاربر

خانم بیگی

4 هفته پیش

لزوم اوراق ضمانت حین عقد قرارداد کاری

وقتتون بخیر
اگر ممکنه بفرمایید با کارفرمایان و شرکت هایی که هم درخواست تعهدنامه رسمی و محضری و هم سفته یا چک و کپی برابر اصل مدارک شناسایی و تحصیلی رو طلب می‌کنند دقیقاً چه باید کرد ؟
بنده تعهدنامه محضری از دفترخانه اسناد رسمی ( طبق ثبت ثنا) تحویل دادم و حاضر نشدم اوراق ضمانت دیگه ای ارائه بدم ، ازم پرسیدند طبق چ قانون و تبصره‌ای تعهدنامه رسمی جایگزین مابقی اوراق ضمانت هست ؟!!!
و گفتند بنده موظف به کپی برابر اصل همه ی مدارک ائم از تحصیلی و شناسایی هستم .
ممنون میشم راهنمایی کنید ?
امروز به این پاسخ نیاز دارم ?

پروفایل کاربر

نسرین حسینی

2 ماه پیش

استعفا

سلام وقت بخیر
من جایی دو هفته کار می کنم هنوز قرارداد امضا نشده و فقط انگشتم تو سیستم تعریف شده و آیدی نرم افزار شرکت برام ساختن
چند تا سوال : ۱.اگر بخوام بیام بیرون باید استعفا بنویسم ؟
۲.باید کپی مدارکم رو بگیرم ؟
۳.حقوق اون تایم رو باید بهم بدن ؟

پروفایل کاربر

مهدی معنوی

2 ماه پیش

امضای قرارداد کار زیر ۱۸ سال

من به عنوان کارگر در یک قنادی کار می کنم
یک ماه قبل از اینکه به سن قانونی برسم یعنی ۱۸ سال تمام
صاحب کار من یک قرارداد تنظیم کرد و زیر اون از من یک دست نوشته گرفت که با رضایت قلبی خودم اونجا کار میکنم و با حقوق تعیین شده...
امضا و اثر انگشت هم از من گرفت
ولی جای حقوق خالی بود می‌خوام بدونم اگر بعد از تاریخ قرار داد من دیگه نرم پیش اون شخص سر کار می‌تونه از اونجایی من بالای ۱۸ سالمه حقوق پایین تر بنویسه و بگه من از ایشون طلبکارم؟

پروفایل کاربر

آ ق

2 ماه پیش

قرار داد کار منشی بصورت ساعتی

با سلام.برای اولین بار میخوام برای آموزشگاه هنری منشی استخدام کنم ولی بصورت ساعتی با مدرک دیپلم و بدون سابقه و بیمه .میشه راهنمایی کنید که ساعتی در شهرستان چقدر حق الزحمه چنین کاری حساب میشه.

پروفایل کاربر

محمد هاشمی

2 ماه پیش

منع از کار کردن

آیا کارفرما میتواند با گذاشتن بندی در قرارداد کارمند خود را بعد اتمام قرارداد از کار کردن در بعضی از شرکتها منع کند؟

پروفایل کاربر

محمد هاشمی

2 ماه پیش

منع از کار کردن

آیا کارفرما میتواند با گذاشتن بندی در قرارداد کارمند خود را بعد اتمام قرارداد از کار کردن در بعضی از شرکتها منع کند؟

پروفایل کاربر

محسن سلیمانی

2 ماه پیش

نوع قرار داد

avatar
مهرناز عبداله‌پور
پاسخگوی سوالات شما هستیم
سلام روز بخیر
سلام وقت بخیر
چطور میتونم کمکتون کنم؟
من ۱۵ سال سابقه بیمه دریک کارگاه می باشم وبنا به تغییرات مدیریتی و به بهانه سروسامان دادنبه کارگاه میخوان تعدیل نیرو ویا با بنده قرار داد۳ ماه عقد کنند درصورتی که من ۱۵ سال سابقه همون کار رادارم لطفا راهنمایی کنید مشکلی واسم پیش می اورند
بنظرم میخوان بعداز ۳ ماه عذرم را بخوان

پروفایل کاربر

S S

3 ماه پیش

عدم پرداخت ، حقوق تهدید و تبعیض در پرداخت حقوق

بنده در شرکتی مشغول به کار هستم( نزدیک ۱۵ ماه) و برایم بیمه رد می شود
این شرکت سه ماه حقوق بنده (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳)و به علاوه عیدی سنوات سال ۱۴۰۲ پرداخت نکرده اند هر موقع هم اعتراض می کنم مدیر عامل تهدید می کنند که اخراجت می کنیم و بهت نامه حسن نیت نمی دهیم و اگر کسی برای تحقیق برای استخدام زنگ بزند بهش میگویم که شما بدترین کارمندمون بودید و ... که تهدید محسوب می شود
و همچنین در این شرکت حقوق چند نفر از پرسنل که با مدیر عامل دست به یکی کرده اند از جمله خود مدیر عامل و حسابدار دو سه کارمند دیگر حقوق شان به روز هست و هیچ معوقه ای ندارند! و سایر کارمند ها و کارگران همه معوقه دارند (همانند شرایط خودم)
چه اقدامی جهت این تبعیض ، تهدید ها و همچنین گرفتم حقوق می توانم انجام بدهم؟

پروفایل کاربر

M MK

3 ماه پیش

پرداخت غیرهماهنگ و عدم پرداخت حقوق

با سلام
آیا هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یک استان (شرکت خصوصی وابسته به دولت با قرارداد قانون کاری با پرسنل رسمی) این حق را دارند که حقوق پرسنل رسمی خود را غیرهماهنگ پرداخت کنند؟ مثلا ستاد شرکت و هیات مدیره حقوق خود را دریافت کنند اما حقوق شهرستانها با تاخیر پرداخت شود یا یک الی دو ماه نسبت به ستاد تاخیر داشته باشد؟ البته در پرداخت حقوق بین شهرستانها نیز فرق گذاشته شده است.

پروفایل کاربر

محسن محتشمیان

3 ماه پیش

عنوان شغلی

سلام وقتتون بخیر بنده به مدت 14سال در اداره راهداری به عنوان کارگر راهداری مشغول به کار هستم که توقرارداد به عنوان کارگر راهداری برام ردمیشه اما توبیمه عنوان شغلی بنده مغایرت داره7سال کارگر ساده رد کردن و7سال کارمند میشه راهنمایی کنین برای عنوان شغلی چکار باید بکنم تشکر التماس دعا

پروفایل کاربر

سید حسینی طباطبائی

3 ماه پیش

بیمه پردازی و تبدیل وضعیت ایثارگران

سلام. بنده به مدت ۷ سال به عنوان کارشناس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مشغول به فعالیت و حقوق و بیمه بنده بصورت نیروی شرکتی با شرکت طرف قراداد سازمان پرداخت می‌شده، سال گذشته برای تبدیل وضعیت ایثارگران اقدام و تمامی استعلام ها انجام شده،تایید گزینش و در نهایت برای دریافت کد استخدامی پرونده راهی سازمان برنامه و بودجه استان شده،
در مهر ماه ۱۴۰۱ طی اختلافی که فی ما بین شرکت و سازمان بوده صورت وضعیت با تاخیر پرداخت و در نتیجه لیست بیمه ماه مذکور رد نشده، و در نهایت سال گذشته در بهمن ماه مشکل مرتفع شده و حق بیمه به همراه جریمه پرداخت شده اما از سمت سازمان تامین اجتماعی در سیستم ثبت نشده و با پرس و جو علت عدم ثبت ر سامانه بدهی از سمت شرکت عنوان شده.
شرکت مدعی هست که حق بیمه ماهانه از صورت وضعیت توسط امور مالی و ذیحسابی سازمان کسر می‌شده و این بدهی مربوط به عدم پرداخت توسط سازمان جهاد کشاورزی می باشد.
الان سازمان مدیریت اعلام کرده مشکل اون یک ماه رو مرتفع کنید تا کد استخدامی شما صادر شود.
سوال من این هست که اولا با توجه به ابطال ۳ شرط تمام وقت بودن، بیمه‌پردازی و تمدید قرارداد در تبدیل وضعیت ایثارگران، ایا واقعا باید تکلیف اون یک ماه رو مشخص کنیم؟
دوما باید از چه کسی و عنوانی شکایت کرد؟ شرکت طرف قرارداد یا سازمان جهاد کشاورزی؟

پروفایل کاربر

محمد ملاکی

3 ماه پیش

درخصوص ترک کار

سلام وقتتون بخیر
من چندماه پیش قوزک پام ترک خورد و تاندونای پام آسیب دید و یکماه تو گچ بود. بعد یه مدت هم که برگشتم به کار دیدم نمی تونم روش کار کنم و باز هم نیاز به استراحت داشتم. الان بعد یه مدت باز بخاطر تاندونای لگن رفتم دکتر و فقط سه روز استعلاجی نوشتن برام. قرارداد دارم با شرکت تا پایان اردیبهشت ولی متاسفانه کار شرکت خیلی بیشتر از هشت ساعته، مثلا دیروز من 15-16 ساعت سر کار بودم، شرکت پخش مواد شوینده و بهداشتیه. الان هم باز ازم می خوان کار سنگین بدنی انجام بدم و بهشون می گم من توانایی شو ندارم و بدنم نمی کشه بهم می گن ازت شکایت می کنیم و قانونی دنبال می کنیم که ترک کار کردی
آیا همچین چیزی ممکنه؟


هر سوال حقوقی داشتید از ما بپرسید. متخصص‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما جواب تخصصی می‌دهند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به وینداد (عدل آفرینان وینا دادگر نوین) می‌باشد