آیین ‏نامه اجرایی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا مصوب 1395

آیین ‏نامه اجرایی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا (موضوع ماده ۷۹ قانون نظام صنفی) مصوب 1395/04/02

ماده ۱

تعاریف:

قانون: قانون نظام صنفی

پروانه کسب: پروانه كسب جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا.

مراجع صدور و تمدید پروانه کسب: مرکز اصناف و بازرگانان( برای واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه کشوری) و ادارات و سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور. (برای سایر موارد)

متقاضیان واجد شرایط: افراد واجد شرایط موضوع ماده (۷۹) قانون براساس معرفی نامه بنیاد.

بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران.

سامانه اصناف: سامانه الکترونیکی صدور پروانه کسب (به نشانی:Iranianasnaf.ir ).

تسهیلات:

ماده۲

تسهیلات دریافت پروانه کسب:

۱- معافیت از پرداخت هزینه­ های صدور و تمدید پروانه کسب.

۲- معافیت از پرداخت هزینه حق عضویت سال اول.

۳- معافیت از پرداخت هزینه دوره آموزش صدور و تمدید پروانه کسب.

مراحل صدور پروانه كسب:

ماده ۳

مراحل صدور پروانه كسب:

۱- متقاضیان واجد شرایط باید برای دریافت معرفی­نامه به بنیاد مراجعه نمایند.

تبصره بنیاد موظف است بارعایت شرایط مندرج در تبصره (۳) ماده (۷۹) قانون نسبت به معرفی متقاضیان واجد شرایط به مرجع صدور پروانه كسب اقدام نماید.

۲- متقاضی باید پس از دریافت معرفی‌نامه از بنیاد نسبت به ثبت تقاضای خود در سامانه اصناف و دریافت شماره رهگیری اقدام نماید.

۳- مرجع صدور پروانه كسب موظف است حداكثر ظرف مدت پانزده روز پس از دریافت تقاضا، پاسخ متقاضی را مبنی‌بر رد یا قبولی تقاضا به وی ابلاغ كند. اعلام‌نظر نکردن در مدت یادشده به منزله پذیرش تقاضا محسوب می‏گردد.

۴- پس از قبول تقاضا (یا عدم اعلام نظر مرجع صدوردر موعد مقرر) مرجع صدور پروانه كسب مكلف است، استعلام‏های مورد نیاز را صادر و دستگاه های استعلام شونده نیز موظفند حداكثر ظرف مدت پانزده روز از تاریخ دریافت استعلام، نظر قطعی خود را اعلام دارند.

تبصره اعلام نظر موافق دستگاه‏ های استعلام شونده باید بدون ابهام و هرگونه قید و شرط و نظر مخالف نیز مستند به دلایل قانونی باشد. در غیر این صورت و یا در صورت عدم اعلام نظر در مهلت مقرر، به منزله نظر مثبت تلقی می گردد و پاسخ منفی خارج از موعد مقرر مانع از صدور پروانه کسب نخواهد شد.

۵- متقاضی حداكثر ظرف سه ماه، فرصت دارد تا مدارك مورد نیاز برای صدور پروانه کسب را تهیه و از طریق سامانه اصناف ارسال نماید.

۶- مرجع صدور پروانه کسب موظف است پس از دریافت مدارک مورد نیاز و تطبیق با اصل آن، حداكثر ظرف پانزده روز نسبت به صدور پروانه كسب و تسلیم آن به متقاضی اقدام كند.

شرایط و مدارک:

ماده۴

شرایط صدور پروانه کسب:

الف – شرایط عمومی (بشرح ارائه مدارک ذیل)

۱- معرفی­نامه بنیاد مبنی بر واجد شرایط بودن متقاضی.

۲- سند مالكیت عین و منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا قراردادهای موضوع ماده (۱۰) قانون مدنی اعم از رسمی و یا عادی (در روستاها احراز مالكیت طبق عرف محل است).

تبصره اخذ تعهد از دارندگان اسناد عادی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن الزامی است.

۳- گواهی عدم سو پیشینه موثر.

۴- گواهی اداره امور مالیاتی ذی­ربط مبنی بر تشكیل پرونده یا پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده(موضوع ماده (۱۸۶) قانون مالیات های مستقیم).

۵- گواهی گذراندن دوره‏ های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در چارچوب دستورالعمل آموزش ( موضوع بند ن ماده (۳۰) قانون نظام صنفی).

۶-شناسنامه و کارت ملی به همراه شش قطعه عکس پرسنلی.

۷- کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان كمتر از پنجاه سال سن.

تبصره: حداقل سن برای دریافت پروانه کسب هجده سال می باشد.

ب – شرایط اختصاصی:

۱-ارائه کارت معاینه پزشکی و گواهی صلاحیت بهداشتی از مراکز بهداشتی، درمانی (برای صنوف مشمول قانون اصلاح ماده (۱۳) قانون موادخوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی).

۲- ارائه پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارك دانشگاهی مرتبط، یا حضور یك نفر واجد شروط فوق شاغل در واحد صنفی (برای صنوف مشمول تبصره ماده (۱۳) قانون).

وسائط نقلیه:

ماده۵

مرجع صدور پروانه كسب موظف است مطابق تبصره ­های (۱) و (۳) ماده (۳) قانون نظام صنفی نسبت به صدور پروانه كسب صرفاً برای دفاتر ارائه خدمات وسائط نقلیه از جمله آژانس تاکسی تلفنی و موسسات اتومبیل کرایه، پیک موتوری، وانت بار، کمپرسی، جرثقیل و لودر ، طبق شرایط این آیین­نامه اقدام نماید.

تبصره آن دسته از صاحبان وسائط نقلیه که قبل از تصویب این آیین نامه نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام نموده اند می بایست پس از انقضاء مدت اعتبار پروانه کسب تحت پوشش یکی از دفاتر قرار گیرند.

پروانه کسب فروشگاه­های بزرگ چندمنظوره و زنجیره‏ای:

ماده ۶

شرایط صدور پروانه کسب:

۱- دارابودن شرایط مندرج در ماده (۴) این آیین­نامه.

۲- داشتن حداقل دو فروشگاه (برای فروشگاه­ های زنجیره­ای).

۳-پروانه كسب فروشگاه ‏های زنجیره‏ ای با ارائه مدارك فوق با نام و علامت تجاری واحد با ذكر آدرس فروشگاه مركزی و شعب آن صرفاً جهت متقاضی واجد شرایط این آیین نامه صادر می شود.

۴- پروانه کسب فروشگاه بزرگ چندمنظوره با ارایه مدارک فوق صرفاً جهت متقاضی واجد شرایط این آیین نامه و با ذکر نشانی فروشگاه صادر می­شود.

تبصره وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حمایت و توسعه سرمایه‌گذاری صرفاً در صورت درخواست متقاضی ایجاد فروشگاه‌های بزرگ چند منظوره و یا زنجیره ­ای موظف است نسبت به صدور جواز تاسیس در چارچوب دستورالعمل نحوه صدور جواز تاسیس برای این واحدها اقدام نماید. درغیر این صورت متقاضی می تواند تقاضای صدور پروانه کسب نماید.

مجتمع و کارگاه قالی بافی:

ماده ۷

شرایط صدور پروانه کسب برای مجتمع ویا کارگاه قالی بافی:

۱- جواز تاسیس از سازمان صنعت، معدن وتجارت ذی ربط.

۲- شرایط عمومی مندرج در ماده (۴) این آیین نامه به استثناء بند(۳) آن.

تمدید پروانه كسب:

ماده ۸

شرایط تمدید پروانه كسب:

۱-گواهی اداره امور مالیاتی ذی ربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده.

۲-گواهی گذراندن دوره‏ های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار.

۳ – داشتن كارت معاینه بهداشتی (برای صنوف مشمول).

۴- رضایت‏ محضری شرکاء درصورت انقضا یا ابطال رضایت قبلی(برای مشاركت های مدنی).

رسیدگی به شكایات:

ماده ۹

رسیدگی به شكایات متقاضیان پروانه كسب:

۱- چنانچه مرجع صدور پروانه کسب درخواست متقاضی را رد کند یا با صدور پروانه مخالفت نماید، باید مراتب را ظرف مدت پانزده روز با ذکر دلیل به طور کتبی به وی و بنیاد اعلام کند.

۲- در صورتی که متقاضی (شهرستان) به نظر اداره صنعت، معدن و تجارت معترض باشد، می­تواند اعتراض كتبی خود را ظرف مدت بیست روز از تاریخ دریافت پاسخ به سازمان تسلیم دارد. سازمان موظف است ظرف مدت یك ماه نظر خود را اعلام کند این نظر قطعی و لازم­الاجرا است.

۳-چنانچه متقاضی (مرکز استان) به نظر سازمان معترض باشد، می­تواند اعتراض كتبی خود را ظرف مدت بیست روز از تاریخ دریافت پاسخ به مركز اصناف و بازرگانان ایران تسلیم دارد. مركز موظف است ظرف مدت یك­ماه نظر خود را اعلام کند. این نظر قطعی و لازم­الاجرا است.

سایر مقررات:

ماده۱۰

تسهیلات در نظر گرفته شده در این آیین­نامه مانع استفاده دارنده پروانه كسب از تسهیلات قانون از جمله تبصره (۳) ماده (۱۲) آن نمی­شود.

ماده ۱۱

مرجع صدور پروانه کسب موظف است در صورت تغییر مكان واحد صنفی افراد موضوع این آیین­نامه، به شرط ابطال پروانه كسب قبلی با رعایت مفاد این آیین­نامه پروانه‏ كسب معوض صادر كند.

ماده۱۲

پروانه کسب اشخاص حقوقی، به نام شرکت با ذکر نام مدیرعامل و یا یکی از اعضای هیات مدیره (براساس مصوبه هیات مدیره و اساسنامه، آگهی روزنامه رسمی و موضوع فعالیت شرکت ) و در مشارکت های مدنی نیز پروانه کسب به نام یکی از شرکاء با رضایت محضری سایر شرکاء صادر می گردد.

تبصره رسیدگی به اختلافات و دعاوی حقوقی میان مالک و مستاجر و یا شركاء بعد از صدور و تمدید پروانه كسب به عهده مراجع ذی صلاح قضایی می‏باشد.

ماده ۱۳

در صورت مفقود یا مخدوش شدن پروانه کسب، ارائه نسخه المثنی با درخواست دارنده پروانه کسب و ارائه تعهد مبنی بر پذیرش هرگونه تبعات احتمالی آن بلامانع است.

ماده ۱۴

پروانه کسب فروشگاه­ های مجازی و شرکت­های بازاریابی شبکه­ای برای متقاضیان مشمول این آیین نامه با معرفی نامه بنیاد و مطابق مقررات آیین­نامه اجرایی ماده (۸۷) قانون و این آیین نامه صادرمی گردد.

ماده ۱۵

افراد با بیش از هفتاد سال سن یا جانبازانی که به دلیل ناتوانایی جسمی قادر به حضور در دوره‏ های آموزشی نمی‏باشند، با معرفی نامه بنیاد از گذراندن دوره ­های مذكور معاف می‏باشند. اما درصورت داشتن مباشر، باید وی را برای آموزش معرفی كنند. همچنین فارغ­ التحصیلان رشته­ های مرتبط دانشگاهی از گذراندن دروس مشابه معافند.

ماده ۱۶

این آیین‏نامه مشتمل بر (۱۶) ماده و (۷) تبصره در اجرای ماده (۷۹) قانون نظام صنفی بوسیله دبیرخانه هیات عالی نظارت با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه و در تاریخ ۱۳۹۵/۴/۲ به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید واز تاریخ تصویب آیین نامه قبلی لغو می گردد.