آیین نامه داخلی شورای عالی حفاظت فنی مصوب ۱۳۸۹

آیین نامه داخلی شورای عالی حفاظت فنی

شماره۲۳۹۰۶۰                                                                          ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ 

جناب آقای دکتر اکبرپور

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور 

به پیوست «آیین نامه داخلی شورای عالی حفاظت فنی»، بازنگری شده در شورای عالی حفاظت فنی موضوع ماده ۸۶ قانون کار، منضم به لوح فشرده آن که به استناد تبصره (۱) ماده مذکور در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۶ به توشیح و تصویب وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است، برای درج در روزنامه رسمی کشور ارسال می گردد. 

رئیس شورای عالی حفاظت فنی ـ حاتم شاکرمی 

آیین نامه داخلی شورای عالی حفاظت فنی

 

هدف

 

این آیین نامه به استناد تبصره۲ ماده۸۶  قانون کار جمهوری اسلامی ایران، با هدف تنظیم ساختار اجرایی شورای عالی حفاظت فنی تدوین می گردد.

 

فصل اول ـ تعاریف و اختصارات

 

ماده۱

در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح ذیل به کار می روند:

 

۱. شورای عالی حفاظت فنی: منظور شورای موضوع ماده ۸۶ قانون کار است که در این آیین نامه به اختصار شورا نامیده می شود.

 

۲. رییس شورای عالی حفاظت فنی: به موجب بند ۱ ماده ۸۶ قانون کار، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا معاون مربوطه رییس شورای عالی حفاظت فنی می باشد؛ که در این آیین نامه به اختصار رییس شورا نامیده می شود.

 

۳. دبیر شورای عالی حفاظت فنی: به موجب بند ۱۲ ماده ۸۶ قانون کار، مدیرکل بازرسی کار دبیر شورای عالی حفاظت فنی است، که در این آیین نامه به اختصار دبیر شورا نامیده می شود.

 

۴. کمیته تخصصی: منظور کمیته ای است مرکب از کارشناسان که وفق تبصره ۱ ماده ۸۶ قانون کار، که شورا می تواند برای تهیه طرح آیین نامه  های مربوط به حفاظت فنی کارگران در محیط کار و انجام سایر وظایف مربوط به شورا در صورت لزوم، تشکیل دهد. کمیته تخصصی حسب موضوعات و مسایل مورد بررسی شورا می تواند دائم یا موقت باشد.

 

فصل دوم ـ ساختار و تشکیلات

 

ماده۲

شورا متشکل از اعضا ی زیر است:

 

۱وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی یا معاون مربوطه (معاون روابط کار)، به عنوان رییس شورا

 

۲معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت

 

۳معاون وزارت جهاد کشاورزی

 

۴. معاون وزارت نفت

 

۵. رییس سازمان حفاظت محیط زیست

 

۶. دو نفراز استادان باتجربه دانشگاه در رشته های فنی

 

۷دو نفر از مدیران صنایع

 

۸دو نفر از نمایندگان کارگران

 

۹مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به عنوان دبیر شورا

 

تبصره۱ـ در صورت عدم حضور معاونین وزیر یا نمایندگان تام الاختیار (ردیف های ۲، ۳، ۴ و ۵) در جلسات شورا، مراتب از طریق رییس شورا ابتدا به مرجع معرفی کننده و سپس به دبیر هیأت دولت گزارش می گردد.

 

تبصره۲ـ اعضای ردیف های۶، ۷ و ۸ مندرج در این آیین نامه، به موجب دستورالعمل موضوع تبصره ۳ ماده ۸۶ قانون کار جمهوری اسلامی ایران انتخاب و به شورا معرفی می شوند.

 

تبصره۳ـ در صورت عدم حضور غیرموجه اعضای اصلی یا علی البدل (ردیف های ۶، ۷ و ۸)، در دو جلسه متوالی یا سه جلسه متناوب شورا در طول یک سال تقویمی، عضویت آن ها در شورا خاتمه یافته و برای باقیمانده مدت، دبیر شورا پس از اطلاع به رییس شورا، تصمیم متخذه را به مرجع مربوطه برای معرفی عضو جدید اعلام می نماید .

 

تبصره۴ـ تشخیص غیرموجه بودن غیبت اعضا، بر عهده رییس شورا است .

 

ماده۳

در طول مدت عضویت، در صورت فوت هر یک از اعضا و یا از دست دادن شرایط عضویت مانند استعفا، بازنشستگی، خاتمه خدمت، خروج از عضویت تشکل های موضوع ماده۱۳۱و۱۳۶ قانون کار و کانون عالی مربوطه (درخصوص اعضای اصلی و علی البدل ردیف های۶، ۷ و ۸، ماده ۲ این آیین نامه)، عضویت آن ها در شورا خاتمه یافته و برای باقیمانده مدت، دبیر شورا پس از اطلاع به رییس شورا، تصمیم متخذه را به مرجع مربوطه به منظور معرفی عضو جدید اعلام  می نماید .

 

ماده۴

وظایف و اختیارات رییس شورا عبارت است از:

 

۱. صدور حکم انتصاب و عزل نمایندگان کارگران، مدیران صنایع و اساتید دانشگاه با رعایت دستورالعمل موضوع تبصره ۳ ماده ۸۶ قانون کار.

 

۲. تأیید دستورجلسات شورا.

 

۳. ریاست و اداره جلسات شورا و رعایت ترتیب مذاکرات مطابق با ماده ۹ این آیین نامه.

 

۴. ملاحظه مصوبات شورا قبل از ابلاغ.

 

ماده۵

دبیرخانه شورا تحت نظر دبیر شورا وظایف ذیل را عهده دار است:

 

۱. تهیه و تنظیم دستور جلسات با هماهنگی رییس شورا.

 

۲. تهیه و ارسال دعوتنامه و مستندات مربوطه برای اعضای شورا، با امضای دبیر، جهت حضور در جلسات، ۱۵روز قبل از برگزاری هر جلسه و در مواقع ضروری۷۲ ساعت قبل از آن.

 

۳. تهیه و ارسال دعوتنامه و مستندات مربوطه برای اعضای کمیته های تخصصی شورا، قبل از برگزاری هر جلسه.

 

۴. تنظیم صورتجلسات شورا و اخذ امضای اعضای حاضر در جلسه.

 

۵. انجام مکاتبات اداری لازم از جمله پیگیری اجرای مصوبات جلسات قبل، درخواست پرداخت حق حضور اعضا در جلسات، اخذ امضای مقام عالی وزارت برای تصویب آیین نامه های تهیه شده در شورا، درخواست ارسال آیین نامه مصوب برای درج در روزنامه رسمی کشور با رعایت ماده ۱۶ این آیین نامه و اطلاع به اعضای شورا.

 

۶. ثبت و بایگانی اوراق، اسناد، دستور جلسات، مکاتبات و مصوبات.

 

۷. اعلام تغییر دستور جلسات و یا تغییر زمان و مکان برگزاری جلسات به صورت مکتوب، به اعضای شورا و کمیته های تخصصی.

 

فصل سوم ـ مقررات اختصاصی

 

ماده۶

برنامه زمان بندی سالانه جلسات شورای عالی حفاظت فنی توسط دبیر شورا تنظیم و پس از تایید رییس شورا، توسط دبیر به اطلاع اعضای شورا می رسد.

 

ماده۷

دستورکار شورا با پیشنهاد هریک از اعضای شورا و تایید رییس شورا تعیین می شود. پیشنهادهای واصله از اعضا و سایر اشخاص در این خصوص، به دبیر ارجاع شده و دبیر شورا دستور جلسات را تنظیم و قبل از اعلام به اعضا، به تأیید رییس شورا می رساند.

 

تبصره ـ در صورت تصویب اکثریت اعضای حاضر(حداقل نصف به علاوه ۱) می توان موضوعی را از دستور جلسه خارج کرد؛ همچنین رییس شورا می تواند در صورت فوریت، موضوعات جدیدی را در جلسه به عنوان دستور جلسه مطرح نماید .

 

ماده۸

جلسات شورا با هماهنگی رییس شورا و دعوت رسمی دبیر آن، مطابق برنامه زمان بندی سالیانه تشکیل می گردد. حسب ضرورت برای تشکیل جلسات فوق العاده با تصمیم رییس شورا و یا با تقاضای حداقل۵ نفراز اعضا، به دعوت رسمی دبیر شورا، جلسه فوق العاده برگزار خواهد شد.

 

ماده۹

جلسات شورا با حضور رییس شورا و حداقل۶ نفر از اعضا رسمیت می یابد به گونه ای که حداقل یک نفر از نمایندگان کارگران و یک نفر از نمایندگان مدیران صنایع در جلسه حضور داشته باشند. تصمیمات جلسه با اکثریت آرای اعضای حاضر در جلسه (حداقل نصف به علاوه ۱) معتبر می باشد .

 

تبصره ـ اعضای شورا می توانند، در صورت نیاز و موافقت رییس شورا، با دعوت رسمی دبیر شورا حسب موضوع دستور جلسه، یک نفر را بدون حق رأی در جلسات شورا همراه بیاورند. علاوه بر این رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار و نماینده ای از سازمان ملی استاندارد با موافقت رییس و دعوت رسمی دبیر شورا می توانند در جلسات بدون حق رأی حضور داشته باشند.

 

ماده۱۰

در صورت عدم امکان حضور هر یک از اعضا در جلسات شورا، هر عضو موظف است مراتب را حداقل ۴۸ ساعت قبل از برگزاری جلسه به اطلاع دبیر شورا و در صورت وجود عضو علی البدل (اعضای ردیف های ۶،۷ و ۸ ماده ۲ این آیین نامه) به عضو علی البدل اعلام نماید.

 

ماده۱۱

در هر جلسه قبل از ورود به دستور جلسه اعلام شده، رییس جلسه می تواند در مورد موضوعات مهم و ضروری مربوط به وظایف شورا، مطالب موردنظر خود را به اطلاع اعضا برساند.

 

ماده۱۲

در هر جلسه، اعضای شورا طبق فهرستی که بر اساس تقاضای قبلی آن ها، در دبیرخانه شورا تنظیم شده است، می توانند با موافقت رییس جلسه، مجموعاً به مدت ده دقیقه و حداکثر سه نفر به عنوان قبل از دستور در مورد مسائل و موضوعات مربوط به وظایف شورا، مطالب مورد نظر خود را به اطلاع اعضا برساند.

 

ماده۱۳

پیشنهادات در خصوص تدوین یا بازنگری آیین نامه یا دستورالعمل حفاظت فنی، توسط دبیرخانه شورا اخذ و موارد پیشنهادی برای رییس شورا ارسال می گردد؛ در صورت نیاز موارد پیشنهادی برای اعلام نظر کارشناسی به اداره کل بازرسی کار ارجاع تا پس از اعلام نظر، در شورا طرح و تصمیم گیری شود.

 

تبصره ـ در صورت تأیید عنوان آیین نامه یا دستورالعمل حفاظت فنی برای تدوین یا بازنگری، شورا در خصوص برون سپاری انجام کار یا اجرا توسط کمیته تخصصی، تصمیم گیری می نماید.

 

ماده۱۴

برای “هر عنوان” آیین نامه یا دستورالعمل حفاظت فنی که تدوین یا بازنگری آن مورد تایید شورا قرارگرفته است، در صورت اعلام نیاز اعضا و تأیید رییس شورا، کمیته تخصصی مرکب از کارشناسان خبره و مطلع که دارای تحصیلات و سوابق کاری مرتبط با موضوع هستند و توسط اعضای شورا معرفی می شوند، تشکیل خواهدشد.

 

تبصره ـ شورا می تواند علاوه بر تهیه طرح  آیین نامه یا دستورالعمل حفاظت فنی، برای بررسی مسائلی که نیاز به اظهار نظر کارشناسی و یا بازدیدهای میدانی دارد نیـز اقدام به تشکیل کمیـته های تخصـصی دائم یا موقت نماید. ایجاد یا حذف کمیته های تخصصی، ترکیب اعـضای آن ها و وظایـف هر یک به تصویب شورا خواهد رسید.

 

ماده۱۵

قبل از اعلام اخذ رأی توسط رییس جلسه، دبیر تعداد اعضای حاضر در جلسه را اعلام و در صورت رسمیت جلسه با رعایت ماده ۹ این آیین نامه، اخذ رأی به عمل می آید و نتیجه نهایی توسط رییس اعلام می شود.

 

ماده۱۶

آیین نامه ای که توسط شورا تدوین می شود، به منظور تصویب برای وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی ارسال تا پس از تصویب و امضا، در روزنامه رسمی کشور درج شود.

 

تبصره ـ در صورتی که ریاست جلسه شورا بر عهده معاون وزیر(معاون روابط کار) باشد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به آیین نامه و یا دستورالعمل تهیه شده، نظرات اصلاحی داشته باشد و معاون مربوطه نتواند نظر وی را تأمین نماید، موضوع به شورا ارجاع شده و در اولین جلسه و خارج از نوبت در شورا طرح می شود.

 

ماده۱۷

آن بخش از مصوبات شورا اعم از آیین نامه، دستورالعمل، ضابطه، موازین و مقررات که برای افراد ایجاد حق و یا تکلیف می نماید، پس از تصویب نهایی و امضا توسط وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، برای اطلاع عموم در روزنامه رسمی کشور آگهی خواهد شد.

 

ماده۱۸

تفسیر مصوبات شورا بر عهده خود این شورا می باشد.

 

ماده۱۹

منابع مالی و اداری مورد نیاز دبیرخانه شورا، توسط دبیرشورا پیشنهاد تا پس از تأیید رییس شورا، به معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت لحاظ شدن در بودجه سنواتی، اعلام گردد .

 

ماده۲۰

حق حضور اعضای شورا، کمیته های تخصصی و مدعوین مشمول این آیین نامه سالانه توسط دبیر شورا به معاون روابط کار پیشنهاد و پس از تایید توسط وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به منظور لحاظ نمودن در بودجه سنواتی تصویب و اعلام می گردد.

 

این آیین نامه به استناد تبصره ۲ ماده ۸۶ قانون کار، مشتمل بر ۳ فصل، ۲۰ ماده و ۹ تبصره در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی حفاظت فنی در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳ تدوین و در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۰۶ به تصویب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید . از تاریخ ابلاغ، این آیین نامه جایگزین آیین نامه قبلی، مصوب ۱۳۸۹/۱۱/۱۶ می شود.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ محمد شریعتمداری