دستورالعمل اجرایی سفارش های الكترونیكی اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار مصوب 1383

دستورالعمل اجرایی سفارش های الكترونیكی اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار 1383/09/14

دستورالعمل اجرایی سفارش‌های الکترونیکی اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در اجرای مادة (6) قانون تجارت الکترونیک و آیین‌نامة‌ معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، مصوب شورای بورس، مورخ 1355/12/3 این دستورالعمل برای اجرای مفاد سفارش‌های خرید و یا فروشی است که به‌صورت الکترونیکی از سوی مشتریان به کارگزاران سازمان ارسال و جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

ماده 1

دریافت سفارش‌های خرید و فروش الکترونیکی سهام شرکت‌ها و سایر اوراق بهاداری که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است، منوط به امضای توافق‌نامه‌ای است که متن آن از سوی سازمان بورس تهیه شده و جهت امضا و مبادله بین کارگزار و مشتری، ابلاغ می‌شود.

ماده 2

حدود اختیارات، وظایف و مسئولیت‌های مشتری و کارگزار در اجرای سفارش خرید یا فروش الکترونیکی براساس آیین‌نامة معاملات بورس و مفاد توافق‌نامة موضوع بند (1) خواهد بود.

ماده 3

کارگزاری که با سفارش الکترونیکی به خرید یا فروش اوراق بهادار اقدام می‌نماید، مکلف است قبل از انجام معامله و در جریان امضای توافق‌نامه، هویت مشتری را احراز نموده و تصویر معتبری از مدارک هویت وی و یا اطلاعات شناسنامه‌ای مشتری را اخذ کند. در هر حال، مسئولیت احراز هویت مشتری و مطابقت شخص متقاضی با مشخصات اعلام شده برعهدة کارگزار می‌باشد.

ماده 4

  کارگزار باید پس از احراز هویت مشتری نام او را به‌عنوان یکی از کاربران، در سامانة‌ اطلاعاتی خود منظور کند و رمز عبور (Password) منحصر به فردی به مشتری تخصیص دهد. کارگزار موظف است در طراحی سایت، ترتیبی دهد که رمز عبور اولیه در هر زمان توسط مشتری قابل تغییر باشد.

ماده 5

در هر مورد که امنیت سیستم سفارش الکترونیکی کارگزار به هر دلیل مورد تهدید قرار گیرد، کارگزار موظف است سیستم را متوقف کند و مراتب را به اطلاع سازمان برساند. شروع به کار مجدد سامانة سفارش الکترونیکی کارگزار منوط به تأیید سازمان است. تحویل گواهی‌نامة موقت تجمعی اوراق بهادار منوط به دریافت گواهی‌نامه‌های قبلی همان اوراق می‌باشد.

ماده 6

مشتری می‌تواند از طریق مراجعة حضوری، گواهی‌نامة موقت اوراق بهاداری را دریافت نماید که از طریق الکترونیکی خریداری کرده است. کارگزار خریدار، در صورت درخواست مشتری، باید گواهی‌نامة یاد شده را در محل کار خود به مشتری تحویل نماید.

ماده 7

کارگزار در معاملات الکترونیکی می‌تواند اوراق بهادار متعلق به مشتری را که گواهی‌نامة‌ موقت آن در اختیار کارگزاری است، به فروش رساند. فروش الکترونیک اوراق بهاداری که گواهی‌نامة‌ موقت آن در اختیار کارگزار نباشد، مجاز نمی‌باشد.

ماده 8

در صورت انجام معامله، کارگزار حداقل در پایان هر هفته، می‌بایست گزارشی از صورت وضعیت حساب مشتری، شامل معاملات انجام شده و وجوه دریافتی و پرداختی و نیز فهرستی از موجودی اوراق بهادار و سفارش‌های اجرا نشدة خرید و فروش را به‌طور الکترونیک برای مشتری ارسال نماید. کارگزاری که با امضای توافق‌نامه با مشتری، سفارش‌های وی را اجرا می‌کند، باید صورت وضعیت حساب مشتری را حداکثر ظرف 24 ساعت بعد از پایان روزی که معامله‌ای برای مشتری انجام می‌شود، در اختیار وی قرار دهد.

ماده 9

کارگزاری که در اجرای این دستورالعمل سفارش‌های مشتری را اجرا می‌کند، موظف است داده‌پیام‌های (Data Massage) دریافتی از مشتری را در سامانة اطلاعاتی خود ثبت و نگه‌داری نماید. براساس این آیین‌نامه مسئولیت حفظ و مراقبت از نام کاربر و رمز عبور برعهدة مشتری است.

ماده 10

در صورت بروز اختلاف بین کارگزار و مشتری درخصوص محتوای داده‌پیام‌ها اطلاعات مندرج در سامانة اطلاعاتی کارگزار معتبر و برای طرفین لازم‌الاتباع می‌باشد مشروط بر این‌که اطلاعات با گزارش‌های دوره‌ای مندرج در مادة (7) مغایر نباشد.